Educational program

More details
Code – Speciality 6B04101 - E-business economy
The aim of the educational program

Подготовка высококвалифицированных, конкурентоспособных, креативно мыслящих, компетентных и востребованных на рынке труда дипломированных специалистов в области экономики электронного бизнеса в условиях развития информационной и цифровой экономики.

Graduate model
Graduate qualification Professional sphere:

- экономика, организация, планирование и управление электронными бизнес-системами предприятий и предприятия в целом как в производственной, так и непроизводственной сфере, а также различных форм собственности;
- анализ архитектуры и совершенствование ИТ-инфраструктуры предприятий;
- проведение экономических расчетов с использованием электронно-информационных систем;
- бизнес-планирование создания новых электронных товаров и бизнеса на основе инноваций в сфере ИКТ;
- научные исследования в области цифровой экономики;
- взаимодействие со специалистами смежных профилей.
The object of professional occupation:

- органы государственного управления;
- организации различных форм собственности, сфер деятельности, организационно-правовых форм;
- учебные заведения и научно-исследовательские институты и организации, осуществляющие разработку и использование информационных систем.
Types of professional occupation:

- организационно-технологическая;
- производственно-управленческая;
- планово-экономическая;
- финансово-экономическая;
- информационно-аналитическая;
- предпринимательская;
- инновационно-инвестиционная;
- научно-исследовательская;
- образовательная (педагогическая в колледжах, лицеях).
Functions of professional occupation:

- сбор и анализ финансовой, бухгалтерской, статистической и иной информации, ее обработка и подготовка к использованию руководителями для принятия управленческих решений в условиях неопределенности и риска;
- проведение экономических расчетов, бизнес-планирование и прогнозирование с использованием электронно-информационных систем;
- ведение аналитических расчетов, осуществление контроллинга всей хозяйственной деятельности предприятий различных сфер деятельности;
- внедрение в организации (на предприятии) методов и средств электронного бизнеса;
- разработка проекта архитектуры электронного предприятия; разработка проектов и проектной документации на создание электронного продукта, электронной услуги;
- анализ инноваций в экономике, управлении и ИКТ;
- разработка проектов совершенствования бизнес-процессов и ИТ-инфраструктуры предприятия;
- анализ потребности организации в автоматизации выполнения бизнес-процессов производства продукции, товаров (работ, услуг);
- управление электронным предприятием и подразделениями электронного бизнеса предприятий реального сектора экономики;
- организация и анализ предпринимательской деятельности.
Graduate competences map
Formed core competencies Program outcome
1. Evaluate different situations based on a holistic systemic scientific worldview Analyze information of philosophical and historical content, methods of discussion and controversy
Express a thought, reasonably defend one’s own opinion on issues of social significance
2. Carry out cultural and verbal communication using modern communication tools and technologies Demonstrate proficiency in written, oral, and non-verbal communication
Search and process information using ICT
3. Define a person in a social environment and focus on a healthy lifestyle Express knowledge of holistic personality in economic and legal environment
Apply methods of ensuring the safety of social systems in order to preserve, develop and effectively function of an individual, society and the state
4. The ability to identify the main trends in the development of the national and global economy, to possess business process management skills at the enterprise Operate with concepts and categories in the field of economics, management, accounting, finance, navigate the schemes of construction and interaction of various market segments.
Make organizational and managerial decisions in professional activities and be responsible for them
5. Ability to collect, analyze and process data for solving professional tasks, analyze and interpret the results obtained Apply tools for processing financial and economic information, substantiate the results obtained
Have the skills to collect and process statistical information using economic and mathematical methods
6. The ability to calculate economic indicators characterizing the efficiency of the enterprise, to use ICT in professional activities To calculate the final performance indicators of the enterprise, to be able to design the business processes of the enterprise taking into account the industry affiliation
Use various types of ICT: Internet resources, cloud and mobile services for the search, storage, processing, protection and dissemination of information
7. The ability to perform professional duties for the implementation of current activities, to plan the production and economic activities of the company Make business plans for the development of the enterprise, evaluate them from the point of view of environmental impact
Set and implement the tasks of the current development of the enterprise, evaluate the conditions for its activities, compliance with quality standards
8. Ability to develop and analyze the effectiveness of business processes using information technology Apply Internet technologies, use the functions of web services, have an idea about the use of software tools used in Web technologies
Use modern software products for making and implementing organizational and managerial decisions in electronic business
9. Ability to analyze and evaluate business processes, suggest ways to improve them in compliance with quality and safety standards Possess methods of calculating business value and compiling reports, develop measures to improve production and economic processes
To select and analyze quality indicators and criteria for evaluating systems and individual methods and means of ensuring the economy of security and cybersecurity
Modular Curriculum
Secondary disciplines Base disciplines Profiling disciplines