Web Technologies
Description: The goal is to train specialists to develop websites on the Internet. The study of the basic principles of the organization and functioning of global networks, the purpose and characteristics of basic services, Internet architecture, network protocols, organization of distributed structures. Acquisition of skills for designing Web sites, working with scripts, frameworks, markup languages and cascading style sheets.
Amount of credits: 5
Course Workload:
Types of classes | hours |
---|---|
Lectures | 15 |
Practical works | 30 |
Laboratory works | |
SAWTG (Student Autonomous Work under Teacher Guidance) | 30 |
SAW (Student autonomous work) | 75 |
Form of final control | Exam |
Final assessment method |
Component: University component
Cycle: Profiling disciplines
Goal
- Целью настоящей дисциплины является формирование у студентов теоретических знаний и практических навыков работы с современными WWW технологиями, методами и инструментальными средствами, сопровождающих бизнес процессы.
Objective
- познакомить с базовыми концепциями и приемами web-программирования;
- приобрести навыки в использовании современных языков программирования для создания web-ресурсов;
- развитие самостоятельности при создании web-сервисов, сайтов, порталов с использованием изученных технологий.
Learning outcome: knowledge and understanding
- теоретические основы функционирований Web-сети
- основные подходы к разработке web-приложений
Learning outcome: applying knowledge and understanding
- разрабатывать Web-приложения с использованием HTML, CSS, Javascript
Learning outcome: formation of judgments
- формировать суждения о значении и последствиях своей профессиональной деятельности с учётом социальных, профессиональных и этических позиций
Learning outcome: communicative abilities
- навыки межличностной и групповой коммуникации для делового взаимодействия в рамках проектов и других видов деятельности
Learning outcome: learning skills or learning abilities
- навыки обучения, способствующие самостоятельному приобретению и использованию в практической деятельности новых знаний и умений, в том числе в новых областях знаний, непосредственно не связанных со сферой деятельности
Teaching methods
Содержание учебного материала диктует выбор методов обучения: информационно-развивающие – лекция, объяснение, демонстрация, решение задач, самостоятельная работа с рекомендуемой литературой; проблемно-поисковые и исследовательские – самостоятельная проработка предлагаемых проблемных вопросов по дисциплине.
Assessment of the student's knowledge
Teacher oversees various tasks related to ongoing assessment and determines students' current performance twice during each academic period. Ratings 1 and 2 are formulated based on the outcomes of this ongoing assessment. The student's learning achievements are assessed using a 100-point scale, and the final grades P1 and P2 are calculated as the average of their ongoing performance evaluations. The teacher evaluates the student's work throughout the academic period in alignment with the assignment submission schedule for the discipline. The assessment system may incorporate a mix of written and oral, group and individual formats.
Period | Type of task | Total |
---|---|---|
1 rating | Практическая работа 1 | 0-100 |
Практическая работа 2 | ||
Практическая работа 3 | ||
Практическая работа 4 | ||
2 rating | Рубежный контроль 1 | 0-100 |
Практическая работа 5 | ||
Практическая работа 6 | ||
Практическая работа 7 | ||
Total control | Exam | 0-100 |
The evaluating policy of learning outcomes by work type
Type of task | 90-100 | 70-89 | 50-69 | 0-49 |
---|---|---|---|---|
Excellent | Good | Satisfactory | Unsatisfactory |
Evaluation form
The student's final grade in the course is calculated on a 100 point grading scale, it includes:
- 40% of the examination result;
- 60% of current control result.
The final grade is calculated by the formula:
FG = 0,6 | MT1+MT2 | +0,4E |
2 |
Where Midterm 1, Midterm 2are digital equivalents of the grades of Midterm 1 and 2;
E is a digital equivalent of the exam grade.
Final alphabetical grade and its equivalent in points:
The letter grading system for students' academic achievements, corresponding to the numerical equivalent on a four-point scale:
Alphabetical grade | Numerical value | Points (%) | Traditional grade |
---|---|---|---|
A | 4.0 | 95-100 | Excellent |
A- | 3.67 | 90-94 | |
B+ | 3.33 | 85-89 | Good |
B | 3.0 | 80-84 | |
B- | 2.67 | 75-79 | |
C+ | 2.33 | 70-74 | |
C | 2.0 | 65-69 | Satisfactory |
C- | 1.67 | 60-64 | |
D+ | 1.33 | 55-59 | |
D | 1.0 | 50-54 | |
FX | 0.5 | 25-49 | Unsatisfactory |
F | 0 | 0-24 |
Topics of lectures
- Web-технологии: общие положения, виды
- Язык описания документов HTML
- Каскадные таблицы стилей CSS
- Формы HTML
- Основы языка программирования JavaScript
- Объекты языка JavaScript
- Библиотека JQuery
- Протокол HTTP
- Основы языка XML
- PHP
- Онтология
Key reading
- Р. Никсон "Создаем динамические веб-сайты с помощью PHP, MySQL, JavaScript, CSS и HTML5". - Питер, 2019 г
- Джон Дакетт. Javascript и jQuery. Интерактивная веб-разработка. - Эксмо, 2020 г.
- Никольский А. П., Кириченко А. В., Дубовик Е. В. Web на практике. CSS, HTML, JavaScript, MySQL, PHP для fullstack-разработчиков. - «Наука и Техника», 2021
- Карпов А. Е. Создание и продвижение сайтов. НЕпрофессионал для НЕпрофессионалов. - Москва, 2022
Further reading
- Шкляр Л., Розен Р. Архитектура веб-приложений – Эксмо, 2010
- Роббинс Дж. Н. Веб-дизайн для начинающих. HTML, CSS, JavaScript и веб-графика. - «Издательская группа BHV», 2021