Algorithmization and programming languages (Python)
Description: The course provides an opportunity to get acquainted with the basic concepts and features language and system of the Python. The basic language constructions and built-in functions, the creation of modules and packages, functional programming tools, the main Python libraries for working with data are considered.
Amount of credits: 5
Пререквизиты:
- Of Informatively-communication technologies
- Информатика. Школьный курс
Course Workload:
Types of classes | hours |
---|---|
Lectures | 15 |
Practical works | 30 |
Laboratory works | |
SAWTG (Student Autonomous Work under Teacher Guidance) | 30 |
SAW (Student autonomous work) | 75 |
Form of final control | Exam |
Final assessment method | A written exam |
Component: University component
Cycle: Base disciplines
Goal
- to study the basics of algorithmization of computational processes and the possibilities of the Python programming language in solving various applied problems
Objective
- learn the basic algorithmic structures and basics of programming in the Python language;
- to form graduates' competence in the field of algorithmization and programming;
- develop students' skills in using modern software development tools
Learning outcome: knowledge and understanding
- know the trends and prospects for the development of modern software development environments
- have information about the theoretical foundations of algorithmization
Learning outcome: applying knowledge and understanding
- be able to edit and debug programs in Python
Learning outcome: formation of judgments
- be able to edit and debug programs in Python
Learning outcome: communicative abilities
- about modern information technologies for solving professional problems and methods of their choice
Learning outcome: learning skills or learning abilities
- construction of block diagrams of algorithms for various tasks (linear, conditional and cyclic algorithms)
- developing programs in Python
Teaching methods
interactive lecture (problem lecture, discussion lecture, lecture-conference, lecture-consultation, lecture “Press conference”, lecture “Questions-answers-discussion”);
project method (development and transformation of own experience and competence)
построение сценариев развития различных ситуаций на основе заданных условий
информационно-коммуникационная (занятия в компьютерном классе с использованием профессиональных пакетов прикладных программ)
Assessment of the student's knowledge
Teacher oversees various tasks related to ongoing assessment and determines students' current performance twice during each academic period. Ratings 1 and 2 are formulated based on the outcomes of this ongoing assessment. The student's learning achievements are assessed using a 100-point scale, and the final grades P1 and P2 are calculated as the average of their ongoing performance evaluations. The teacher evaluates the student's work throughout the academic period in alignment with the assignment submission schedule for the discipline. The assessment system may incorporate a mix of written and oral, group and individual formats.
Period | Type of task | Total |
---|---|---|
1 rating | Practical work 1 | 0-100 |
Practical work 2 | ||
Practical work 3 | ||
Test 1 | ||
2 rating | Practical work 4 | 0-100 |
Practical work 5 | ||
Practical work 6 | ||
Test 2 | ||
Total control | Exam | 0-100 |
The evaluating policy of learning outcomes by work type
Type of task | 90-100 | 70-89 | 50-69 | 0-49 |
---|---|---|---|---|
Excellent | Good | Satisfactory | Unsatisfactory | |
Собеседование по контрольным вопросам | демонстрирует теоретические знания, свободно владеет речью, использует терминологию, отвечает на уточняющие вопросы | демонстрирует теоретические знания, свободно владеет речью, использует терминологию, при ответе делает несущественные ошибки | демонстрирует неглубокие теоретические знания, несвободно владеет речью, путается в терминологии, делает ошибки, которые не может самостоятельно исправить | отсутствуют теоретические знания, не владеет терминологией, делает грубые ошибки |
Работа на практических занятиях | выполнил практическую работу в полном объеме и в соответствии с требованиями, отвечает на все вопросы преподавателя, связанные с выполнением работы | выполнил практическую работу в полном объеме, но с ошибкой или недочётами, которые может исправить сам или с помощью рекомендаций преподавателя | выполнил более 50% практической работы, но понимает суть всей лабораторной работы. Отвечает на вопросы преподавателя, связанные с выполненной работой | выполнил работу неполностью, на вопросы преподавателя затрудняется ответить, допущено множество ошибок и недочётов |
Тест | 90-100% правильных ответов | 70-89 правильных ответов | 50-69 правильных ответов | 0-49 правильных ответов |
Экзамен | 90-100% правильных ответов. Студент выполняет все задания экзаменационного билета | 70-89 правильных ответов. Присутствуют не значительные нарушения в построении блок-схемы разрабатываемого алгоритма и не значительные ошибки в коде программы | 50-69 правильных ответов. Студент допустил грубые ошибки в ответах на тестовые задания открытого и закрытого типа, ошибки в построении блок-схемы разрабатываемого алгоритма и в коде программы | 0-49 правильных ответов. Студент не ответил на поставленные вопросы |
Evaluation form
The student's final grade in the course is calculated on a 100 point grading scale, it includes:
- 40% of the examination result;
- 60% of current control result.
The final grade is calculated by the formula:
FG = 0,6 | MT1+MT2 | +0,4E |
2 |
Where Midterm 1, Midterm 2are digital equivalents of the grades of Midterm 1 and 2;
E is a digital equivalent of the exam grade.
Final alphabetical grade and its equivalent in points:
The letter grading system for students' academic achievements, corresponding to the numerical equivalent on a four-point scale:
Alphabetical grade | Numerical value | Points (%) | Traditional grade |
---|---|---|---|
A | 4.0 | 95-100 | Excellent |
A- | 3.67 | 90-94 | |
B+ | 3.33 | 85-89 | Good |
B | 3.0 | 80-84 | |
B- | 2.67 | 75-79 | |
C+ | 2.33 | 70-74 | |
C | 2.0 | 65-69 | Satisfactory |
C- | 1.67 | 60-64 | |
D+ | 1.33 | 55-59 | |
D | 1.0 | 50-54 | |
FX | 0.5 | 25-49 | Unsatisfactory |
F | 0 | 0-24 |
Topics of lectures
- THEORETICAL FOUNDATIONS OF ALGORITHMS AND PROGRAMMING Algorithm
- INTRODUCTION TO PYTHON The process of creating a project in Python, input and output methods, exception handling
- LINEAR ALGORITHM Examples of implementation linear tasks
- CONDITIONAL ALGORITHM
- REPEATED ALGORITHM For loop statement
- WORK WITH SEQUENCES Tuples and lists
- WORKING WITH STRINGS Basic concepts
- WORKING WITH FUNCTIONS, CREATING MODULES Creating custom functions
Key reading
- Васильев А. Н. Python на примерах. Практический курс 2019 год, Наука и Техника, 3-е издание ISBN: 978-5-94387-781-0 С. 432
- Федоров Д. Программирование на языке высокого уровня Python. Учебное пособие для прикладного бакалавриата 2019 год, Юрайт ISBN 978-5-534-04479-9
- Любанович Билл Простой Python. Современный стиль программирования. — СПб.: Питер, 2016 — 480 с.: ил. — (Серия «Бестселлеры O’Reilly») - ISBN 978-5-496-02088-6
- Ермеков, Нурмухамбет Турлынович. Введение в программирование на языке Python [Текст] : учебник / Н. Т. Ермеков, Б. Е. Таржибаева. - Алматы : ТОО "Лантар Трейд", 2020. - 202 с. - Библиогр.: с. 199. - ISBN 978-601-7659-30-1 : 7 915.00 т.
- Гэддис Т. Начинаем программировать на Python. — 5-е изд.: Пер. с англ. — СПб.: БХВ-Петербург, 2022. — 880 с.: ил. ISBN 978-5-9775-6803-6
- Андреева, О. В. Основы алгоритмизации и программирования на языке Python : учебник / О. В. Андреева, О. И. Ремизова. — Москва : Издательский Дом МИСиС, 2022. — 149 c. — ISBN 978-5-907560-22-2. — Текст : электронный // Первая образовательная платформа для подготовки высококвалифицированных кадров E-UNI.KZ : [сайт]. — URL: https://e-uni.kz/catalog/books/129510 (дата обращения: 17.10.2024). — Режим доступа: для авторизир. пользователей
- Шелудько, В. М. Основы программирования на языке высокого уровня Python : учебное пособие / В. М. Шелудько. — Ростов-на-Дону, Таганрог : Издательство Южного федерального университета, 2017. — 146 c. — ISBN 978-5-9275-2649-9. — Текст : электронный // Цифровой образовательный ресурс IPR SMART : [сайт]. — URL: https://www.iprbookshop.ru/87461.html (дата обращения: 08.10.2024). — Режим доступа: для авторизир. пользователей
- Абдрахманов, М. И. Язык программирования Python : учебное пособие / М. И. Абдрахманов. — Москва : Ай Пи Ар Медиа, 2023. — 171 c. — ISBN 978-5-4497-2251-5. — Текст : электронный // Цифровой образовательный ресурс IPR SMART : [сайт]. — URL: https://www.iprbookshop.ru/132570.html
Further reading
- Интернет ресурс (документация и учебные материалы) pythonworld.ru
- Zelle, John Python Programming an Introduction to Computer Science [Текст] : учебник / John Zelle. - Third Edition. - [S. l.] : Franklin, Beedle, 2017. - 524 p. - ISBN 9781590282755 : 26200 т.