Software Engineering

Yemelyanova Mariya

The instructor profile

Description: Object-oriented programming technology is studied in the course of the discipline. The Visual Studio environment for creating applications for Windows using the C# programming language is studied. The development of various applications with a graphical user interface is considered. The principles of object-oriented programming are considered.

Amount of credits: 5

Пререквизиты:

  • Algorithms, Data Structures and Programming

Course Workload:

Types of classes hours
Lectures 15
Practical works
Laboratory works 30
SAWTG (Student Autonomous Work under Teacher Guidance) 30
SAW (Student autonomous work) 75
Form of final control Exam
Final assessment method

Component: University component

Cycle: Base disciplines

Goal
  • training of specialists who know modern programming technologies and are able to develop applications for Windows.
Objective
  • The task is to learn the basics of object-oriented programming.
  • The task is to develop students' skills in using modern tools using the example of Visual Studio for developing applications for Windows;
  • The task is to form competencies in the field of object-oriented programming among future specialists.
Learning outcome: knowledge and understanding
  • демонстрировать знания объектно-ориентированной технологии программирования, интегрированной среды разработки программного обеспечения Visual Studio.
Learning outcome: applying knowledge and understanding
  • умение разработки приложений для Windows в среде Visual Studio.
Learning outcome: formation of judgments
  • самостоятельно решать поставленные задачи, анализировать, делать выводы.
Learning outcome: communicative abilities
  • развить коммуникационные способности, необходимые для работы в группе.
Learning outcome: learning skills or learning abilities
  • может приобретать новые знания, необходимые в профессиональной деятельности и совершенствоваться в сфере разработки приложений для Windows.
Teaching methods

технологии проблемно- и проектно-ориентированного обучения;

информационно-коммуникационные технологии.

Assessment of the student's knowledge

Teacher oversees various tasks related to ongoing assessment and determines students' current performance twice during each academic period. Ratings 1 and 2 are formulated based on the outcomes of this ongoing assessment. The student's learning achievements are assessed using a 100-point scale, and the final grades P1 and P2 are calculated as the average of their ongoing performance evaluations. The teacher evaluates the student's work throughout the academic period in alignment with the assignment submission schedule for the discipline. The assessment system may incorporate a mix of written and oral, group and individual formats.

Period Type of task Total
1  rating Лабораторная работа 1 0-100
Лабораторная работа 2
Лабораторная работа 3
Рубежный тест 1
2  rating Лабораторная работа 4 0-100
Лабораторная работа 5
Лабораторная работа 6
Рубежный тест 2
Total control Exam 0-100
The evaluating policy of learning outcomes by work type
Type of task 90-100 70-89 50-69 0-49
Excellent Good Satisfactory Unsatisfactory
Собеседование по контрольным вопросам демонстрирует теоретические знания, свободно владеет речью, использует терминологию, отвечает на уточняющие вопросы демонстрирует теоретические знания, свободно владеет речью, использует терминологию, при ответе делает несущественные ошибки демонстрирует неглубокие теоретические знания, несвободно владеет речью, путается в терминологии, делает ошибки, которые не может самостоятельно исправить отсутствуют теоретические знания, не владеет терминологией, делает грубые ошибки
Выполнение лабораторной работы выполнил лабораторную работу в полном объеме и в соответствии с требованиями, отвечает на все вопросы преподавателя, связанные с выполнением работы выполнил работу в полном объеме, но с ошибкой или недочётами, которые может исправить сам или с помощью рекомендаций преподавателя выполнил более 50% работы, но понимает суть всей лабораторной работы. Отвечает на вопросы преподавателя, связанные с выполненной работой выполнил работу неполностью, на вопросы преподавателя затрудняется ответить, допущено множество ошибок и недочётов
Evaluation form

The student's final grade in the course is calculated on a 100 point grading scale, it includes:

  • 40% of the examination result;
  • 60% of current control result.

The final grade is calculated by the formula:

FG = 0,6 MT1+MT2 +0,4E
2

 

Where Midterm 1, Midterm 2are digital equivalents of the grades of Midterm 1 and 2;

E is a digital equivalent of the exam grade.

Final alphabetical grade and its equivalent in points:

The letter grading system for students' academic achievements, corresponding to the numerical equivalent on a four-point scale:

Alphabetical grade Numerical value Points (%) Traditional grade
A 4.0 95-100 Excellent
A- 3.67 90-94
B+ 3.33 85-89 Good
B 3.0 80-84
B- 2.67 75-79
C+ 2.33 70-74
C 2.0 65-69 Satisfactory
C- 1.67 60-64
D+ 1.33 55-59
D 1.0 50-54
FX 0.5 25-49 Unsatisfactory
F 0 0-24
Topics of lectures
  • Программная среда Visual Studio для разработки приложений с графическим интерфейсом
  • Элементы управления
  • Графический интерфейс приложений C# (GDI+)
  • Использование меню в приложениях
  • Использование диалоговых окон
  • Многооконные приложения
  • Понятие класса
  • Элементы класса
  • Принципы объектно-ориентированного программирования
  • Принцип полиморфизма
  • Использование интерфейсов
  • Композиция и коллекция классов
Key reading
  • Пахомов Б. И. C# для начинающих. – СПб.: БХВ-Петербург, 2014. – 432 с.: ил.
  • Евдокимов П. В. C# на примерах. 4-е издание (переработанное и обновлённое) – СПб.: Наука и Техника, 2019. – 320 с., ил.
  • Албахари, Джозеф, Албахари, Бен. C# 7.0. Справочник. Полное описание языка.: Пер. с англ. – СпБ.: ООО "Альфа-книга", 2018. – 1024 с. : ил.
  • Троелсен, Эндрю, Джепикс, Филипп. Язык программирования C# 7 и платформы .NET и .NET Core, 8-е изд. : Пер. с англ. – СПб. : ООО "Диалектика", 2018 – 1328 с. : ил.
  • Прайс Марк Дж. C# 7 и .NET Core. Кросс-платформенная разработка для профессионалов. 3-е изд. – СПб.: Питер, 2018. – 640 с.: ил.
Further reading
  • Разработка приложений на C# в среде Visual Studio: учебное пособие / А. М. Нужный, Н. И. Гребенникова, В. Ф. Барабанов, О. Б. Кремер. – Воронеж: Воронежский государственный технический университет, ЭБС АСВ, 2019. – 89 c. – ISBN 978-5-7731-0776-7. – Текст : электронный // Цифровой образовательный ресурс IPR SMART: [сайт]. – URL: https://www.iprbookshop.ru/93286.html
  • Николаев, Е. И. Объектно-ориентированное программирование. Часть 1: лабораторный практикум / Е. И. Николаев. – Ставрополь: Северо-Кавказский федеральный университет, 2015. – 183 c. – Текст: электронный // Цифровой образовательный ресурс IPR SMART: [сайт]. – URL: https://www.iprbookshop.ru/62966.html
  • Маляров, А. Н. Объектно-ориентированное программирование: учебник для технических вузов / А. Н. Маляров. – Самара: Самарский государственный технический университет, ЭБС АСВ, 2017. – 332 c. – ISBN 978-5-7964-1952-6. – Текст: электронный // Цифровой образовательный ресурс IPR SMART: [сайт]. — URL: https://www.iprbookshop.ru/91772.html