Data Protection

Kotlyarova Irina Alexandrovna

The instructor profile

Description: The discipline considers the classification of objects of protection, methods and means of protecting information, software tools for protecting information (protection against viruses, protection against unauthorized access, protection of information in open networks), the basic principles of building protection systems. Forms the skills of using cryptographic algorithms to protect information.

Amount of credits: 6

Пререквизиты:

  • Software Engineering

Course Workload:

Types of classes hours
Lectures 30
Practical works
Laboratory works 30
SAWTG (Student Autonomous Work under Teacher Guidance) 30
SAW (Student autonomous work) 90
Form of final control Exam
Final assessment method

Component: Component by selection

Cycle: Profiling disciplines

Goal
  • The purpose of the discipline is to train specialists who have knowledge in the field of information protection and are able to apply in practice methods and tools for information protection in data processing systems.
Objective
  • ознакомление со стандартами, методами и технологиями в области защиты информации;
  • формирование представлений о криптографических методах защиты информации;
  • приобретение практических навыков использования современных программно-аппаратных средств защиты информации.
Learning outcome: knowledge and understanding
  • демонстрировать знания по современным методам и средствам в области защиты информации;
Learning outcome: applying knowledge and understanding
  • использовать на практике программно-аппаратные средства защиты информации;
  • принимать решения при выборе средств защиты информации на основе анализа угроз
Learning outcome: formation of judgments
  • формировать суждения по вопросам защиты информации в системах обработки данных;
Learning outcome: communicative abilities
  • реализовывать личностные качества и лидерские навыки в профессиональной деятельности, проявлять способность эффективно работать индивидуально и в качестве члена команды;
Learning outcome: learning skills or learning abilities
  • стремиться к профессиональному росту и получить навыки работы с компьютером как средством управления информацией, использовать для решения коммуникативных задач.
Teaching methods

интерактивная лекция (применение следующих активных форм обучения: ведомая (управляемая) дискуссия или беседа; демонстрация слайдов или учебных фильмов; мозговой штурм; мотивационная речь)

информационно-коммуникационная (например, занятия в компьютерном классе с использованием различных операционных систем и профессиональных пакетов прикладных программ)

поисково-исследовательская (самостоятельная исследовательская деятельность студентов в процессе обучения).

Assessment of the student's knowledge

Teacher oversees various tasks related to ongoing assessment and determines students' current performance twice during each academic period. Ratings 1 and 2 are formulated based on the outcomes of this ongoing assessment. The student's learning achievements are assessed using a 100-point scale, and the final grades P1 and P2 are calculated as the average of their ongoing performance evaluations. The teacher evaluates the student's work throughout the academic period in alignment with the assignment submission schedule for the discipline. The assessment system may incorporate a mix of written and oral, group and individual formats.

Period Type of task Total
1  rating Лабораторная работа 1 0-100
Лабораторная работа 2
Лабораторная работа 3
Лабораторная работа 4
Тест рубежного контроля 1
2  rating Лабораторная работа 5 0-100
Лабораторная работа 6
Лабораторная работа 7
Лабораторная работа 8
Тест рубежного контроля 2
Total control Exam 0-100
The evaluating policy of learning outcomes by work type
Type of task 90-100 70-89 50-69 0-49
Excellent Good Satisfactory Unsatisfactory
Evaluation form

The student's final grade in the course is calculated on a 100 point grading scale, it includes:

  • 40% of the examination result;
  • 60% of current control result.

The final grade is calculated by the formula:

FG = 0,6 MT1+MT2 +0,4E
2

 

Where Midterm 1, Midterm 2are digital equivalents of the grades of Midterm 1 and 2;

E is a digital equivalent of the exam grade.

Final alphabetical grade and its equivalent in points:

The letter grading system for students' academic achievements, corresponding to the numerical equivalent on a four-point scale:

Alphabetical grade Numerical value Points (%) Traditional grade
A 4.0 95-100 Excellent
A- 3.67 90-94
B+ 3.33 85-89 Good
B 3.0 80-84
B- 2.67 75-79
C+ 2.33 70-74
C 2.0 65-69 Satisfactory
C- 1.67 60-64
D+ 1.33 55-59
D 1.0 50-54
FX 0.5 25-49 Unsatisfactory
F 0 0-24
Topics of lectures
  • Защита информации в компьютерных системах
  • Потенциальные угрозы информационной безопасности
  • Стандарты информационной безопасности и защиты информации
  • Методы и средства защиты информации
  • Криптографические средства защиты информации
  • Криптографические средства защиты информации
  • Электронная цифровая подпись
  • Криптографические протоколы
  • Технические средства защиты информации
  • Программные средства защиты информации
  • Защита информации от вирусов
  • Средства защиты информации в сети
  • Парольные системы защиты
  • Технологии обнаружения атак
  • Системы предотвращения утечек данных (DLPсистемы)
Key reading
  • Прохорова О.В. Информационная безопасность и защита информации: учебник – Самара.: Самарский государственный архитектурно-строительный университет, 2014. – 113 с.
  • Шаньгин В. Ф. Защита компьютерной информации. Эффективные методы и средства / Шаньгин В. Ф. - М. : ДМК Пресс, 2010. - 544 с.
  • Шаньгин, В.Ф. Информационная безопасность и защита информации / В.Ф. Шаньгин. - М.: ДМК, 2014. - 702 c.
  • Мельников В.П., Клейменов С.А., Петраков А.М. Информационная безопасность и защита информации: Учебное пособие. - Москва, Изд.центр "Академия", 2008, 336 с.
  • Денисова Н.Ф., Котлярова И.А., Вайс Ю.А., Касымханова Д.Ж. Системный администратор: Учеб.-метод. пособие. – Усть-Каменогорск: ВКГТУ, 2017. – 944 с.
Further reading
  • Галатенко В.А. Основы информационной безопасности: Курс лекций. – М.: Национальный открытый университет «Интуит».-, 2016. – 205 с.
  • Кияев В.И., Граничин О.Н. Безопасность информационных систем: Учебное пособие. — М.: Национальный открытый университет «Интуит».- 2016.