Heat supply systems

Duysembaeva Gulnur Seytkhanovna

The instructor profile

Description: The discipline develops knowledge in the field of heat supply systems and becomes familiar with the principles of transportation of thermal energy and high-quality provision of heat and hot water supply to subscribers. Considered with the main elements of heat supply systems and with diagrams. Develops knowledge about connecting consumers to steam heating systems with and without condensate return, as well as open and closed tanks for collecting condensate.

Amount of credits: 6

Пререквизиты:

  • Heat-Mass Exchange

Course Workload:

Types of classes hours
Lectures 30
Practical works 30
Laboratory works
SAWTG (Student Autonomous Work under Teacher Guidance) 30
SAW (Student autonomous work) 90
Course Paper
Form of final control Exam
Final assessment method exam

Component: University component

Cycle: Profiling disciplines

Goal
  • Based on the knowledge of this discipline, students will acquire the skills of designing heat supply systems. They will get the opportunity to study disciplines qualitatively. As a result of studying the course "Heat supply systems", students should become familiar with the principles of thermal energy transportation and the quality provision of subscribers with heat and hot water supply. During the course design, students will gain the skill of designing a heat supply system for a settlement and learn how to independently make technical decisions and justify them.
Objective
  • To acquaint students with the structure of the heat supply system. Learn to determine heat fluxes; calculate and justify the choice of the route of the heating network; build piezometric graphs of networks; use normative literature
Learning outcome: knowledge and understanding
  • Проводить измерения и наблюдения, а также составлять описания проводимых исследований, подготовке данных для составления обзоров, отчетов и научных публикаций. Знать принцип производства и распределения тепловой энергии, разновидности тепловых схем, основы эксплуатации систем теплоснабжения
  • Владеть методиками испытаний, наладки и эксплуатации технологического оборудования промышленных и коммунальных теплообменных установок и теплопотребляющих приборов.
Learning outcome: applying knowledge and understanding
  • Уметь проводить расчеты по типовым методикам и проектировать системы теплоснабжения населенного пункта и промышленного предприятия с использованием стандартных средств автоматизации проектирования в соответствии с техническим заданием; уметь выбирать схему теплоснабжения, вид теплоносителя и вспомогательное оборудование
Learning outcome: formation of judgments
  • Соблюдать экологическую безопасности на производстве, участвовать в разработке и осуществлении экозащитных мероприятий и мероприятий по энерго- и ресурсосбережению на производстве, а также мероприятий по снижению вредных факторов систем теплоснабжения на окружающую среду
Learning outcome: communicative abilities
  • Уметь организовать рабочие места, их техническое оснащение, размещение технологического оборудования в соответствии с технологией производства, нормами техники безопасности и производственной санитарии, пожарной безопасности и охраны труда с учетом знаний основ теплоснабжения и теплопотребления
Learning outcome: learning skills or learning abilities
  • Уметь составлять документацию по менеджменту качества технологических процессов на производственных участках и вести контроль за соблюдения экологической безопасности на производстве, разрабатывать и осуществлять мероприятий по энерго - и ресурсосбережению на производстве.Уметь проектировать системы теплоснабжения населенных пунктов, рассчитывать тепловые нагрузки и строить графики теплового потребления.
Teaching methods

В условиях кредитной технологии обучения занятия должны проводиться преимущественно в активных и творческих формах. В числе эффективных педагогических методик и технологий, способствующих вовлечению обучающихся в поиск и управление знаниями, приобретению опыта самостоятельного решения задач, следует выделить: - технология проблемно- и проектно-ориентированного обучения; - технологии учебно-исследовательской деятельности; - коммуникативные технологии (дискуссия, пресс-конференция, мозговой штурм, учебные дебаты и другие активные формы и методы); - метод кейсов (анализ ситуации); - игровые технологии, в рамках которых обучающиеся участвуют в деловых, ролевых, имитационных играх; - информационно-коммуникационные (в том числе дистанционные образовательные) технологии.

Assessment of the student's knowledge

Teacher oversees various tasks related to ongoing assessment and determines students' current performance twice during each academic period. Ratings 1 and 2 are formulated based on the outcomes of this ongoing assessment. The student's learning achievements are assessed using a 100-point scale, and the final grades P1 and P2 are calculated as the average of their ongoing performance evaluations. The teacher evaluates the student's work throughout the academic period in alignment with the assignment submission schedule for the discipline. The assessment system may incorporate a mix of written and oral, group and individual formats.

Period Type of task Total
1  rating Практическая работа №1 - Графики теплового потребления 0-100
Практическая работа №2 - Регулирование отпуска теплоты на отопление
Практическая работа №3 - Определение расходов сетевой воды
СРС №1 -Регулирование отпуска теплоты на отопление, вентиляцию и горячее водоснабжение
СРС №2- Регулируемые и нерегулируемые элеваторы. Характеристики смесительных устройств и их выбор.
СРС №3- Прокладка тепловых сетей в различных климатических условиях. Прокладка через водные преграды и при пересечении с инженерными коммуникациями.
Устный опрос
Рубежный контроль
2  rating Практическая работа №1 -Гидравлический расчет тепловых сетей 0-100
Практическая работа №2 -Гидравлические режимы водяных тепловых сетей
Практическая работа №3 -Расчет толщины тепловой изоляции
СРС №1- Компенсационные устройства трубопроводов.
СРС №2- Защиты трубопроводов оборудования тепловых сетей от коррозии.
СРС №3-Подвижны и неподвижные поры трубопроводов.
Устный опрос
Рубежный контроль
Total control Exam, Course Paper 0-100
The evaluating policy of learning outcomes by work type
Type of task 90-100 70-89 50-69 0-49
Excellent Good Satisfactory Unsatisfactory
Interview on control issues demonstrates system theoretical knowledge, owns terminology, logically and consistently explains the essence of phenomena and processes, makes reasoned conclusions and generalizations, gives examples, shows fluency in monologue speech and the ability to quickly respond to clarifying questions demonstrates solid theoretical knowledge, owns terminology, logically and consistently explains the essence of phenomena and processes, makes reasoned conclusions and generalizations, gives examples, shows fluency in monologue speech, but at the same time makes insignificant mistakes that he corrects independently or with minor correction by the teacher demonstrates shallow theoretical knowledge, shows poorly formed skills of analyzing phenomena and processes, insufficient ability to draw reasoned conclusions and give examples, shows insufficient fluency in monologue speech, terminology, logic and consistency of presentation, makes mistakes that can be corrected only when corrected by a teacher. demonstrates system theoretical knowledge, owns terminology, logically and consistently explains the essence of phenomena and processes, makes reasoned conclusions and generalizations, gives examples, shows fluency in monologue speech and the ability to quickly respond to clarifying questions
Work in practical (seminar) classes completed the practical work in full compliance with the necessary sequence of actions; in response, correctly and accurately performs all records, tables, drawings, drawings, graphs, calculations; correctly performs error analysis. When answering questions, he correctly understands the essence of the question, gives an accurate definition and interpretation of the basic concepts; accompanies the answer with new examples, is able to apply knowledge in a new situation; can establish a connection between the studied and previously studied material, as well as with the material learned in the study of other disciplines I fulfilled the requirements for the "5" rating, but 2-3 shortcomings were made. The student's answer to the questions satisfies the basic requirements for the answer to 5, but is given without applying knowledge in a new situation, without using connections with previously studied material and material learned in the study of other disciplines; one mistake or no more than two shortcomings are made, the student can correct them independently or with a little help from a teacher. I did not complete the work completely, but not less than 50% of the volume of practical work, which allows me to get the correct results and conclusions; mistakes were made during the work. When answering questions, the student correctly understands the essence of the question, but in the answer there are separate problems in the assimilation of the course questions that do not prevent further assimilation of the program material; no more than one gross error and two shortcomings were made. completed the practical work in full compliance with the necessary sequence of actions; in response, correctly and accurately performs all records, tables, drawings, drawings, graphs, calculations; correctly performs error analysis. When answering questions, he correctly understands the essence of the question, gives an accurate definition and interpretation of the basic concepts; accompanies the answer with new examples, is able to apply knowledge in a new situation; can establish a connection between the studied and previously studied material, as well as with the material learned in the study of other disciplines
Tasks in the test form for border control 100-90% correct answers 89-70% correct answers 69-50% дұрыс жауаптар 100-90% correct answers
Evaluation form

The student's final grade in the course is calculated on a 100 point grading scale, it includes:

  • 40% of the examination result;
  • 60% of current control result.

The final grade is calculated by the formula:

FG = 0,6 MT1+MT2 +0,4E
2

 

Where Midterm 1, Midterm 2are digital equivalents of the grades of Midterm 1 and 2;

E is a digital equivalent of the exam grade.

Final alphabetical grade and its equivalent in points:

The letter grading system for students' academic achievements, corresponding to the numerical equivalent on a four-point scale:

Alphabetical grade Numerical value Points (%) Traditional grade
A 4.0 95-100 Excellent
A- 3.67 90-94
B+ 3.33 85-89 Good
B 3.0 80-84
B- 2.67 75-79
C+ 2.33 70-74
C 2.0 65-69 Satisfactory
C- 1.67 60-64
D+ 1.33 55-59
D 1.0 50-54
FX 0.5 25-49 Unsatisfactory
F 0 0-24
Topics of lectures
  • Потребление тепловой энергии
  • Системы теплоснабжения
  • Регулирование тепловой нагрузки
  • Гидравлический расчет тепловых сетей
  • Тепловые сети и их оборудование
  • Тепловые сети и способы прокладки трубопроводов
  • Опоры трубопроводов
  • Компенсация температурных деформаций трубопроводов
  • Конструкция теплопроводов
  • Трубопроводы и арматура
  • Тепловые пункты
  • Тепловая изоляция и тепловые потери
  • Назначение тепловой изоляции
  • Тепловой расчет
  • Основы эксплуатации систем теплоснабжения
Key reading
  • Основы энергетики: учебное пособие Лебедев В.А., Пискунов В.М. 2019.
  • Таранов, А.В., Биличенко, А.П. Теплоэнергетические системы и энергоиспользование: Электронные учебник. - Караганда: КарГТУ, 2017.
  • http://rmebrk.kz/book/1162453.
  • Исаев В.Л. Таранов А.В.Булатбаев Ф.Н «Спецвопросы сжигания топлива». - Учебное пособие; Караганда: Изд-во КарТУ, 2020.
  • Теплотехника: учебник / под ред. С.В. Пузача, Ю.А. Кошмаров, С.В. Пузач, О.С. Лебедченко / 2-е изд., перераб, и доп. – М.: Академия ГПС ИЧС России, 2019. – 502 с.
  • А.А. Кибарин Режимы работы и эксплуатация котельных установок. Учебное пособие. - Алматы: АИЭС, 2019.
Further reading
  • Запатрина И. В. Перспективы развития систем теплоснабжения в Украине; Экономика - М., 2013. - 200 c.
  • Ливчак И. Ф., Кувшинов Ю. Я. Развитие теплоснабжения, климатизации и вентиляции в России за 100 последних лет; Издательство Ассоциации строительных вузов - М., 2013. - 778 c.
  • Ливчак, И.Ф.; Кувшинов, Ю.Я. Развитие теплоснабжения, климатизации и вентиляции в России за 100 последних лет; АСВ - М., 2012. - 366 c.
  • Магадеев В. Ш. Источники и системы теплоснабжения; Энергия - М., 2013. - 272 c.