Electric Power Stations and Substations
Description: The discipline forms students' basic knowledge in the field of design, construction and operation of electrical stations and substations. The main issues of the discipline are the study of the fundamentals of electrical station and substation design technologies, methods of circuit design of distribution devices, calculation of operating modes of the main electrical equipment of power stations and substations, regulation of the parameters of the main electrical equipment, formation of motivation for independent improvement of the level of professional skills in the field of measurement, control and accounting of the amount of consumed energy.
Amount of credits: 6
Пререквизиты:
- Electric Power Lines and Systems
Course Workload:
Types of classes | hours |
---|---|
Lectures | 30 |
Practical works | 30 |
Laboratory works | |
SAWTG (Student Autonomous Work under Teacher Guidance) | 30 |
SAW (Student autonomous work) | 90 |
Course Project | |
Form of final control | Exam |
Final assessment method |
Component: Component by selection
Cycle: Base disciplines
Goal
- study of electrical equipment and schemes of electrical connections of power stations and substations, preparation of students to conduct various activities aimed at increasing the reliability of their work.
Objective
- - to acquaint students with the purpose, basic parameters, construction and principles of operation of electrical equipment of power stations and substations; - to acquaint students with schemes of electrical connections of power stations and substations, distribution devices, systems of electrical installations of their own needs;
Learning outcome: knowledge and understanding
- знать современное электрооборудование и его характеристики
- Владеть методиками испытаний, наладки и ремонта технологического оборудования в соответствии с профилем работы
Learning outcome: applying knowledge and understanding
- Знать основные схемы электрических соединений электростанций и подстанций
- Знать особенности конструкций распределительных устройств разных типов
Learning outcome: formation of judgments
- Иметь способности определять основные параметры электрооборудования электрических станций и подстанций, иметь навыки анализа работы и особенностей электрооборудования станций и подстанций, уметь разрабатывать электрические схемы распределительных устройств
Learning outcome: communicative abilities
- Быть способным производить расчеты устойчивости и переходных режимов по электрическим схемам станций и подстанций, обосновывать выбор электроэнергетических и электротехнических проектных расчетов
Learning outcome: learning skills or learning abilities
- Обладать готовностью к планированию и участию в проведении плановых испытаний и ремонтов оборудования станций и подстанций, монтажных, наладочных и пусковых работ, в том числе, при освоении нового оборудования и (или) технологических процессов
Teaching methods
В условиях кредитной технологии обучения занятия должны проводиться преимущественно в активных и творческих формах. В числе эффективных педагогических методик и технологий, способствующих вовлечению обучающихся в поиск и управление знаниями, приобретению опыта самостоятельного решения задач, следует выделить: технология проблемно- и проектно-ориентированного обучения; технологии учебно-исследовательской деятельности; коммуникативные технологии (дискуссия, пресс-конференция, мозговой штурм, учебные дебаты и другие активные формы и методы); метод кейсов (анализ ситуации); игровые технологии, в рамках которых обучающиеся участвуют в деловых, ролевых, имитационных играх; информационно-коммуникационные (в том числе дистанционные образовательные) технологии.
Assessment of the student's knowledge
Teacher oversees various tasks related to ongoing assessment and determines students' current performance twice during each academic period. Ratings 1 and 2 are formulated based on the outcomes of this ongoing assessment. The student's learning achievements are assessed using a 100-point scale, and the final grades P1 and P2 are calculated as the average of their ongoing performance evaluations. The teacher evaluates the student's work throughout the academic period in alignment with the assignment submission schedule for the discipline. The assessment system may incorporate a mix of written and oral, group and individual formats.
Period | Type of task | Total |
---|---|---|
1 rating | Коллоквиум 1 | 0-100 |
СРО 1 | ||
Коллоквиум 2 | ||
Практическая работа 1 | ||
СРО 2 | ||
Практическая работа 2 | ||
Рубежный контроль 1 | ||
2 rating | СРО 3 | 0-100 |
Коллоквиум 3 | ||
СРО 4 | ||
Коллоквиум 4 | ||
СРО 5 | ||
Рубежный контроль 2 | ||
Total control | Exam, Course Project | 0-100 |
The evaluating policy of learning outcomes by work type
Type of task | 90-100 | 70-89 | 50-69 | 0-49 |
---|---|---|---|---|
Excellent | Good | Satisfactory | Unsatisfactory | |
During the semester, two milestone controls are carried out: 1) P1 - in the 7th week; 2) P2 – at 15 weeks. The teaching teacher conducts all types of current and midterm control and provides an appropriate assessment of the students’ current performance. Each task has a certain score, depending on the difficulty of the task. The sum of all tasks is 100 b | The theoretical content of the course has been fully mastered, without gaps, the necessary practical skills of working with the mastered material have been formed, all the training tasks provided for in the training program have been completed, the quality of their performance is estimated by the number of points close to the maximum. | The theoretical content of the course has been fully mastered, without gaps, some practical skills of working with the mastered material have not been formed enough, all the training tasks provided for in the training program have been completed, the quality of none of them has been evaluated with a minimum number of points, some types of tasks have been completed with errors. | The theoretical content of the course has been partially mastered, but the gaps are not significant, the necessary practical skills of working with the mastered material have been mainly formed, most of the training tasks provided for in the training program have been completed, some of the completed tasks may contain errors | The theoretical content of the course has been fully mastered, without gaps, the necessary practical skills of working with the mastered material have been formed, all the training tasks provided for in the training program have been completed, the quality of their performance is estimated by the number of points close to the maximum. |
Evaluation form
The student's final grade in the course is calculated on a 100 point grading scale, it includes:
- 40% of the examination result;
- 60% of current control result.
The final grade is calculated by the formula:
FG = 0,6 | MT1+MT2 | +0,4E |
2 |
Where Midterm 1, Midterm 2are digital equivalents of the grades of Midterm 1 and 2;
E is a digital equivalent of the exam grade.
Final alphabetical grade and its equivalent in points:
The letter grading system for students' academic achievements, corresponding to the numerical equivalent on a four-point scale:
Alphabetical grade | Numerical value | Points (%) | Traditional grade |
---|---|---|---|
A | 4.0 | 95-100 | Excellent |
A- | 3.67 | 90-94 | |
B+ | 3.33 | 85-89 | Good |
B | 3.0 | 80-84 | |
B- | 2.67 | 75-79 | |
C+ | 2.33 | 70-74 | |
C | 2.0 | 65-69 | Satisfactory |
C- | 1.67 | 60-64 | |
D+ | 1.33 | 55-59 | |
D | 1.0 | 50-54 | |
FX | 0.5 | 25-49 | Unsatisfactory |
F | 0 | 0-24 |
Topics of lectures
- Общие сведения об электроустановках
- Основное и вспомогательное оборудование и его назначение
- Основное электрооборудование электростанций
- Силовые трансформаторы и автотрансформаторы: основные характеристики, системы охлаждения, включение на параллельную работу, допустимые систематические и аварийные перегрузки
- Способы заземления нейтрали основного электрооборудования
- Особенности расчетов токов короткого замыкания (КЗ) для выбора и проверки электрических аппаратов токоведущих частей
- Типы проводников, применяемых в электроустановках
- Процесс отключения электрической цепи выключателем
- Классификация аппаратов высокого напряжения
- Классификация разъединителей, типы и область применения разъединителей
- Типы трансформаторов тока и напряжения, применяемых в электроустановках разных напряжений
- Условия выбора и проверки электрических аппаратов: выключателей, разъединителей, измерительных трансформаторов, токоограничивающих реакторов
- Схемы электрических соединений станций и подстанций
- Основные характеристики механизмов собственных нужд
- Источники оперативного тока, управление и сигнализация на электростанциях и подстанциях
Key reading
- 1.Ополева Г.Н. Схемы и подстанции электроснабжения: Справочник: Учебное пособие.- М.: ФОРУМ: ИНФРА-М, 2016.-480 с.-(Высшее образование). 2. Балаков Ю.Н., Мисриханов М.Ш., Шунтов А.В. Проектирование схем электроустановок: учебное пособие для вузов. – М.: Издательский дом МЭИ, 2016. – 288 с. 3. Электрическая часть станций и подстанций. Васильев А.А., Крючков И.П., Наяшкова Е.Ф. и др. -М.: Энергоатомиздат, 2012. - 576 с. 4. Пособие для изучения правил технической эксплуатации электрических станций и сетей. Тепломеханическая часть. – М.: Изд-во НЦ ЭНАС, 2017. – 416 с. 5. Электрооборудование электрических станций и подстанций: Учебник / Л.Д.Рожкова и др.-М.: Академия, 2014.-448 с. 6. Коломиец Н.В. Электрическая часть электростанций и подстанций: учебное пособие / Н.В. Коломиец, Н.Р. Пономарчук, В.В. Шестакова– Томск: Изд-во Томского политехнического университета, 2007. – 143 с. 7. Беляева Е.Н. Как рассчитать ток короткого замыкания.-2-е изд. nерераб. и доп. - М.: Энергоатомиздат, 1983.- 136 с., ил. - (Б·ка электромонтера. Вып. 544) 8. Неклепаев Б.Н., Крючков И.П. Электрическая часть электростанций и подстанций: Справочные материалы для курсового и дипломного проектирования: Учеб. пособие для вузов-4-е изд. перераб. и доп. М.: -Энергоатомиздат, 1989-608 с.: ил.
Further reading
- 1 Правила технической эксплуатации электрических станций и сетей . - 15-е изд., перераб. и доп. – Спб.:Деан, 2013.-325 с. 2 Правила устройства электроустановок РК.-Астана.: НЦЭНАС, 20015-176 с.