Gravitational method of ore-dressing
Description: Theoretical foundations of gravity methods of beneficiation, washing and hydraulic classification of minerals are studied. Designs of gravity and classifying equipment, parameters and technological modes of operation of apparatuses are described, principles of their calculation are given. Requirements for the preparation of materials for gravity concentration are considered.
Amount of credits: 6
Пререквизиты:
- Basics of enrichment and processing of mineral raw materials
Course Workload:
Types of classes | hours |
---|---|
Lectures | 30 |
Practical works | 30 |
Laboratory works | |
SAWTG (Student Autonomous Work under Teacher Guidance) | 30 |
SAW (Student autonomous work) | 90 |
Form of final control | Exam |
Final assessment method |
Component: University component
Cycle: Profiling disciplines
Goal
- The study of the theoretical foundations of gravitational methods of mineral enrichment, the principles of operation of equipment for these methods, technological schemes used in the processing of various types of mineral raw materials
Objective
- Освоение принципов выбора схем и оборудования для гравитационного обогащения, методики технологического расчета процесса, приобретение навыков работы с технической литературой
Learning outcome: knowledge and understanding
- Знать физико-химические особенности гравитационного процесса, различные методы гравитационного обогащения, технологические схемы различных типов руд
Learning outcome: applying knowledge and understanding
- Уметь выбрать и обосновать технологическую гравитационную схему обогащения, выполнять технологические расчеты оборудования, уметь работать со специальной технической и справочной литературой
Learning outcome: formation of judgments
- Способность выбирать и рассчитывать основные технологические параметры эффективного и экологически безопасного производства работ по переработке и обогащению минерального сырья на основе полученных знаний
Learning outcome: communicative abilities
- Способность грамотно использовать теоретические знания в практической деятельности
Learning outcome: learning skills or learning abilities
- успешная сдача всех расчетных заданий по данному курсу и экзамена
Teaching methods
- интерактивные технологии обучения; - компьютерные технологии обучения; - решение учебных задач; - самостоятельная исследовательская работа студентов во время учебного процесса.
Assessment of the student's knowledge
Teacher oversees various tasks related to ongoing assessment and determines students' current performance twice during each academic period. Ratings 1 and 2 are formulated based on the outcomes of this ongoing assessment. The student's learning achievements are assessed using a 100-point scale, and the final grades P1 and P2 are calculated as the average of their ongoing performance evaluations. The teacher evaluates the student's work throughout the academic period in alignment with the assignment submission schedule for the discipline. The assessment system may incorporate a mix of written and oral, group and individual formats.
Period | Type of task | Total |
---|---|---|
1 rating | 0-100 | |
2 rating | 0-100 | |
Total control | Exam | 0-100 |
The evaluating policy of learning outcomes by work type
Type of task | 90-100 | 70-89 | 50-69 | 0-49 |
---|---|---|---|---|
Excellent | Good | Satisfactory | Unsatisfactory | |
Evaluation form
The student's final grade in the course is calculated on a 100 point grading scale, it includes:
- 40% of the examination result;
- 60% of current control result.
The final grade is calculated by the formula:
FG = 0,6 | MT1+MT2 | +0,4E |
2 |
Where Midterm 1, Midterm 2are digital equivalents of the grades of Midterm 1 and 2;
E is a digital equivalent of the exam grade.
Final alphabetical grade and its equivalent in points:
The letter grading system for students' academic achievements, corresponding to the numerical equivalent on a four-point scale:
Alphabetical grade | Numerical value | Points (%) | Traditional grade |
---|---|---|---|
A | 4.0 | 95-100 | Excellent |
A- | 3.67 | 90-94 | |
B+ | 3.33 | 85-89 | Good |
B | 3.0 | 80-84 | |
B- | 2.67 | 75-79 | |
C+ | 2.33 | 70-74 | |
C | 2.0 | 65-69 | Satisfactory |
C- | 1.67 | 60-64 | |
D+ | 1.33 | 55-59 | |
D | 1.0 | 50-54 | |
FX | 0.5 | 25-49 | Unsatisfactory |
F | 0 | 0-24 |
Topics of lectures
Key reading
- П.И. Пилов. Гравитационная сепарация полезных ископаемых: Учебное пособие. – Днепропетровск: Национальный горный университет, 2010. – 127 с.
- Верхотуров М.В. Гравитационные методы обогащения. Учебник. МАКС Пресс, Москва, 2006 г., 352 стр. ISBN: 5-317-01710-6.
- Авдохин В.М. Основы обогащения полезных ископаемых. Том 1. Обогатительные процессы. Издательство Московского государственного горного университета, Москва, 2021 г., 420 стр. ISBN: 978-5-98672-531-4, 978-5-98672-533-8.
- Абрамов, А.А. Переработка, обогащение и комплексное использование твердых полезных ископаемых. Т.2. Технология переработки и обогащения полезных ископаемых: учебник для вузов. − М.: Изд-во «Горная книга», 2004. −510 с. ISBN 5-7418-0242-7.
Further reading
- Шохин В.Н., Лопатин А.Г. Гравитационные методы обогащения. - М., Недра, 1993.
- Берт Р.О. Технология гравитационных процессов обогащения. Перевод с английского. - М., Недра, 1990.
- Кусков В.Б., Кускова Я.В. Гравитационные методы обогащения. Метод. указания к практическим занятиям. Санкт-Петербургского горного университета. 2017 г., 87 с.
- IPR SMART http://www.iprbookshop.ru
- ScienceDirect - http://www.sciencedirect.com.
- EBSCO Discovery Service (EDS) - http://search.ebscohost.com