Litology and facies analysis
Description: The history of lithology, its methodology, the subject of study, goals, objectives, place in the complex of geological sciences. Information on the genesis and material composition of sedimentary rocks, their typification, main classes of sedimentary rocks, a description of typomorphic differences are given.
Amount of credits: 5
Пререквизиты:
- General and historical geology
Course Workload:
Types of classes | hours |
---|---|
Lectures | 15 |
Practical works | 30 |
Laboratory works | |
SAWTG (Student Autonomous Work under Teacher Guidance) | 30 |
SAW (Student autonomous work) | 75 |
Form of final control | Exam |
Final assessment method | Paper/test |
Component: Component by selection
Cycle: Base disciplines
Goal
- Постижение основ литологии и формационного и фациального анализа, ознакомление с многообразным спектром осадочных пород как рудных и нерудных полезных ископаемых
Objective
- дать основные сведения об осадочных горных породах, их структуре, текстуре, минеральном составе, условиях образования и литогенезе
Learning outcome: knowledge and understanding
- иметь представление о генезисе, минеральном составе, текстурах и структурах осадочных горных пород
Learning outcome: applying knowledge and understanding
- знать принципы типизации осадочных горных пород, уметь их использовать;
- различать под микроскопом и уметь описывать типоморфные виды обломочных и других осадочных пород
Learning outcome: formation of judgments
- делать выводы об условиях формирования различных типов осадочных рудных и нерудных месторождений
Learning outcome: communicative abilities
- Владеть основными методами получения, переработки и хранения информации для решения профессиональных задач геологии литологии
- Эффективно работать в качестве члена или руководителя студенческих временных групп, демонстрировать ответственность за результат работы
Learning outcome: learning skills or learning abilities
- Эффективно работать в качестве члена или руководителя студенческих временных групп, демонстрировать ответственность за результат работы
Teaching methods
Интерактивные лекции (обсуждения и слайд-шоу, фильмы, лекции с YouTube и других социальных сетей); - разработка командных проектов и защита результатов по результатам
Assessment of the student's knowledge
Teacher oversees various tasks related to ongoing assessment and determines students' current performance twice during each academic period. Ratings 1 and 2 are formulated based on the outcomes of this ongoing assessment. The student's learning achievements are assessed using a 100-point scale, and the final grades P1 and P2 are calculated as the average of their ongoing performance evaluations. The teacher evaluates the student's work throughout the academic period in alignment with the assignment submission schedule for the discipline. The assessment system may incorporate a mix of written and oral, group and individual formats.
Period | Type of task | Total |
---|---|---|
1 rating | 0-100 | |
2 rating | 0-100 | |
Total control | Exam | 0-100 |
The evaluating policy of learning outcomes by work type
Type of task | 90-100 | 70-89 | 50-69 | 0-49 |
---|---|---|---|---|
Excellent | Good | Satisfactory | Unsatisfactory |
Evaluation form
The student's final grade in the course is calculated on a 100 point grading scale, it includes:
- 40% of the examination result;
- 60% of current control result.
The final grade is calculated by the formula:
FG = 0,6 | MT1+MT2 | +0,4E |
2 |
Where Midterm 1, Midterm 2are digital equivalents of the grades of Midterm 1 and 2;
E is a digital equivalent of the exam grade.
Final alphabetical grade and its equivalent in points:
The letter grading system for students' academic achievements, corresponding to the numerical equivalent on a four-point scale:
Alphabetical grade | Numerical value | Points (%) | Traditional grade |
---|---|---|---|
A | 4.0 | 95-100 | Excellent |
A- | 3.67 | 90-94 | |
B+ | 3.33 | 85-89 | Good |
B | 3.0 | 80-84 | |
B- | 2.67 | 75-79 | |
C+ | 2.33 | 70-74 | |
C | 2.0 | 65-69 | Satisfactory |
C- | 1.67 | 60-64 | |
D+ | 1.33 | 55-59 | |
D | 1.0 | 50-54 | |
FX | 0.5 | 25-49 | Unsatisfactory |
F | 0 | 0-24 |
Topics of lectures
- Введение: содержание курса, связь со смежными дисциплинами, основные методы исследования
- Осадочные горные породы: - основные стадии литогенеза осадочных горных пород;
- - вещественный состав и типизация осадочных пород;
- - классификация осадочных горных пород;
- Текстуры и структуры осадочных пород
- Текстуры и структуры осадочных пород
- -Главные типы осадочных пород (обло-мочные, глинистые,
- глиноземистые, же-лезистые,
- марганцевые, фосфатные,
- кремнистые и карбонатные породы
- соли и каустобиолиты)
- Понятие фация, фациальный анализ
- Биофациальный анализ
- Литофациальный анализ
- Условия образования осадочных пород
Key reading
- 1. Логвиненко Н.В. Петрография осадочных пород. М., ВШ., 2007, 416 с. 3. Белоусова О.Н., Михина В.В. Общий курс петрографии. М., Недра,2002. 2. Мильнор Г.Б. Петрография осадочных пород. М., Недра, 2008.
- А. Т. Бекботаев Литология. – Алматы: КазНТУ,2009
- А.В.Ежова Литология - Томск: Изд-во ТПУ, 2009
Further reading
- Н.В. Логвиненко Петрография осадочных пород. – М.: Высшая школа, 2004
- Л.Б. Рухин Основы литологии. – Л.: Недра, 2000.
- Б.К. Прошляков, В.Г. Кузнецов Литология и фациальный анализ. М., Недра, 1981
- http://webgeology/
- http://kk.wikipedia.org/wiki/