Geology and mineral resources of Kazakhstan

Kapzhaparova Zhanar Zeynelkabdenovna

The instructor profile

Description: The main part of the course is general information about the genetic types of deposits, age, genesis and spatial position of ore bodies, the mineralogical composition of the main types of ores. The second part of the course contains information on the main industrial types of deposits in Kazakhstan, the localization of their location in the republic, the metallogenic epochs of the formation of the main types of deposits.

Amount of credits: 5

Пререквизиты:

  • General and historical geology

Course Workload:

Types of classes hours
Lectures 15
Practical works 30
Laboratory works
SAWTG (Student Autonomous Work under Teacher Guidance) 30
SAW (Student autonomous work) 75
Form of final control Exam
Final assessment method exam

Component: University component

Cycle: Profiling disciplines

Goal
  • Mastering the knowledge of the main genetic types of deposits, the conditions of their formation, the patterns of placement, the features of the geological structure and the main types of minerals of Kazakhstan.
Objective
  • Training of qualified geologists with theoretical and practical knowledge in accordance with the requirements of the modern mining industry of Kazakhstan.
  • владеть основными принципами металлогении территории Казахстана в целом и отдельных систем.
Learning outcome: knowledge and understanding
  • Geological conditions of formation of deposits in Kazakhstan Knowledge of the main types of ores and their mineral composition.
  • Duration of formation, sources of ore matter and methods of studying deposits of the Republic of Kazakhstan.
Learning outcome: applying knowledge and understanding
  • In the process of studying the discipline, both traditional and innovative technologies of interactive learning are used.
Learning outcome: formation of judgments
  • Teaching a student with an individual approach, which helps not only to assimilate knowledge, but also to reveal the potential of personal and creative development inherent in it.
Learning outcome: communicative abilities
  • Be able to work effectively in a team to perform assigned geological tasks.
Learning outcome: learning skills or learning abilities
  • in the process of mastering the discipline, case technologies will be applied
Teaching methods

In the process of studying the discipline, both traditional and innovative technologies of interactive learning are used.

Assessment of the student's knowledge

Teacher oversees various tasks related to ongoing assessment and determines students' current performance twice during each academic period. Ratings 1 and 2 are formulated based on the outcomes of this ongoing assessment. The student's learning achievements are assessed using a 100-point scale, and the final grades P1 and P2 are calculated as the average of their ongoing performance evaluations. The teacher evaluates the student's work throughout the academic period in alignment with the assignment submission schedule for the discipline. The assessment system may incorporate a mix of written and oral, group and individual formats.

Period Type of task Total
1  rating Задание 1 0-100
Задание 2
Задание 3
Задание 4
Задание 5
конспект лекций
РК 1
2  rating Задание 6 0-100
Задание 7
Задание 8
Задание 9
конспект лекций
Реферат (презентация)
Total control Exam 0-100
The evaluating policy of learning outcomes by work type
Type of task 90-100 70-89 50-69 0-49
Excellent Good Satisfactory Unsatisfactory
Work in practical (seminar) classes если студент владеет понятийным аппаратом, демонстрирует глубину и полное овладение содержанием учебного материала, в котором легко ориентируется выставляется студенту, за умение грамотно излагать материал, но при этом содержание и форма ответа могут иметь отдельные неточности если студент обнаруживает знания и понимание основных положений учебного материала, но излагает его неполно, непоследовательно, допускает неточности в определении понятий, не умеет доказательно обосновывать свои суждения если студент имеет разрозненные, бессистемные знания, не умеет выделять главное и второстепенное, допускает ошибки в определении понятий, искажает их смысл.
Evaluation form

The student's final grade in the course is calculated on a 100 point grading scale, it includes:

  • 40% of the examination result;
  • 60% of current control result.

The final grade is calculated by the formula:

FG = 0,6 MT1+MT2 +0,4E
2

 

Where Midterm 1, Midterm 2are digital equivalents of the grades of Midterm 1 and 2;

E is a digital equivalent of the exam grade.

Final alphabetical grade and its equivalent in points:

The letter grading system for students' academic achievements, corresponding to the numerical equivalent on a four-point scale:

Alphabetical grade Numerical value Points (%) Traditional grade
A 4.0 95-100 Excellent
A- 3.67 90-94
B+ 3.33 85-89 Good
B 3.0 80-84
B- 2.67 75-79
C+ 2.33 70-74
C 2.0 65-69 Satisfactory
C- 1.67 60-64
D+ 1.33 55-59
D 1.0 50-54
FX 0.5 25-49 Unsatisfactory
F 0 0-24
Topics of lectures
  • The history and main stages of geological and geophysical research of the territory of Kazakhstan
  • Relief and main features of hydrography of Kazakhstan
  • The main tectonic structures of the Earth
  • The main structural elements of the earth's crust of Kazakhstan
  • Tectonic zoning of the territory of Kazakhstan
  • Caspian Syneclise of the East European Platform
  • Ural-Mongolian folded belt: Caledonian folded systems
  • Ural-Mongolian folded belt: Hercynian folded systems
  • Epigercin platform on the territory of Kazakhstan
  • Mineral resources of Kazakhstan
  • Combustible minerals of Kazakhstan
  • Metal minerals of Kazakhstan: ferrous and non-ferrous metals
  • Metallic minerals of Kazakhstan : rare, noble and radioactive metals
  • Non-metallic minerals: mining-chemical, mining-technical and glass-ceramic raw materials
  • Non-metallic minerals: precious, ornamental and technical stones, building materials
Key reading
  • Байбатша, А. Б. Геология месторождений полезных ископаемых : Учебник / А. Б. Байбатша. - Алматы : КазНТУ, 2008. - 368 с. - Библиогр.: с. 318. - Б. ц. Минералогический музей (коллекции, музейные витрины) Учебные коллекции минералов в аудитории (кабинет минералогии и петрографии)
  • Jian Zhao, Jianchun Li/ Rock Dynamics And Applications State of the Art. 2013.- 620p
  • Старостин В.И., Игнатов П.А. Геология полезных ископаемых: Учебник для высшей школы.-М: Академический проект, 2004.с.512
  • Абдулин А.А., Нурлыбаев А.Н.Магматические и метаморфические формации Казахстана. Наука, Алма-Ата, 2013 г., 208 стр.
  • Дьячков Б.А. Зимановская Н.А. О геологической позиции и возрасте золоторудных месторождений Восточного Казахстана // Известия НАН РК. Серия геологии и технических наук. №5. 2013.с. 21-33.
  • Сапаргалиев Е.М., Дьячков Б.А., Полянский Н.В., Ганженко Г.Д., Беспаев Х.А. Рудноалтайский металлогенический пояс – перспективы развития минерально-сырьевой базы и направление геологоразведочных работ / Некоторые рудные провинции Казахстана (Доклады на семинаре-совещание). - Алматы, 2013.с. 5-16.
  • Минеральные ресурсы Республики Казахстан: Объяснительная записка. Алматы, 1996
  • Абишев В.М., Аубекеров Б.Ж., Беспаев X.А., и др. Россыпи золота Казахстана. Справочник.Алматы, 1999 г., 228 стр.
  • Техногенное минеральное сырье рудных месторождений Казахстана : справочник / Х.А.Беспаев, С.К.Каюпов, Ю.С.Парилов и др; Ред. А.А.Абдулин, Ред. Х.А.Беспаев, Ред. Э.С.Воцалевский. - Алматы : [б. и.], 2000. - 122 c.
  • Абдулин А.А., Каюпов А.К. Металлогения Казахстана. Рудные формации. Месторождения руд железа и марганцаНаука, Алма-Ата, 1982 г., 208 стр., УДК: 553.31'32.078 (574)
Further reading
  • Мирошникова, Л. К. Горнопромышленная геология месторождений полезных ископаемых : учебное пособие / Л. К. Мирошникова, В. И. Склянов. — Москва, Вологда : Инфра-Инженерия, 2022. — 184 c. — ISBN 978-5-9729-0911-7.
  • Большой Алтай: (геология и металлогения). Кн.1. Геологическое строение. Алматы: Ғылым, 1998.-304 с.
  • Сапаргалиев Е.М., Дьячков Б.А., Полянский Н.В., Ганженко Г.Д., Беспаев Х.А. Рудноалтайский металлогенический пояс – перспективы развития минерально-сырьевой базы и направление геологоразведочных работ / Некоторые рудные провинции Казахстана (Доклады на семинаре-совещание). - Алматы, 2013.с. 5-16.
  • Крупные месторождения Казахстана [Текст] : научное издание. - Астана : [б. и.], 2003. - 134 c
  • Горжевский, Д. И. Типы полиметалических месторождений Рудного Алтая, их происхождение и методы поисков. / Д.И. Горжевский, В.В. Чекваидзе, И.З. Исакович. - М. : [б. и.], 1977. - 197 с.
  • Соляник В.П., Дьячков Б.А., Короваева Г.С. и др. Рудоносность Саурского района: Структурное положение, факторы рудолокализации и критерии поисков (Восточный Казахстан) // Геология и охрана недр. №3. 2013.с. 13-25.