Geoinformational Systems - Researches
Description: This discipline covers a huge range of issues regarding the use of modern geographic information systems, providing the collection, storage, processing, analysis and display of spatial data. Examines the principles of the functioning of geographic information systems (GIS), possible ways to use geographic information technologies in scientific research and to solve a wide range of mining problems. This discipline covers a huge range of issues regarding the use of modern geographic information systems, providing the collection, storage, processing, analysis and display of spatial data. Examines the principles of the functioning of geographic information systems (GIS), possible ways to use geographic information technologies in scientific research and to solve a wide range of mining problems.
Amount of credits: 6
Пререквизиты:
- General and historical geology
Course Workload:
Types of classes | hours |
---|---|
Lectures | 15 |
Practical works | 45 |
Laboratory works | |
SAWTG (Student Autonomous Work under Teacher Guidance) | 30 |
SAW (Student autonomous work) | 90 |
Form of final control | Exam |
Final assessment method |
Component: Component by selection
Cycle: Base disciplines
Goal
- The purpose of the training course is to master the basic methods of organization, storage and the main objectives of the course are to acquaint students with the general principles and theoretical foundations of geoinformatics, the principles of functioning of geographic information systems (GIS), possible ways of using geoinformation technologies in scientific research and to solve a wide range of mining production tasks; - maximizing the coverage of geoinformation systems (the range of possibilities and applications of GIS in geology).
Objective
- The objectives of the course are to form students' basic skills in the development and use of geographic information systems necessary for professionals of different profiles working in this specialty; - help in acquiring skills to work with specific programs used in geological organizations.
Learning outcome: knowledge and understanding
- Обучающиеся должны знать и понимать: - основные принципы и методы разработки баз данных для составления ГИС.
Learning outcome: applying knowledge and understanding
- Обучающиеся должны обладать навыками: - работы с компьютерной графикой ; - работы с основными программными пакетами Обучающийся должен уметь применять полученные данные для решения практических задач: - осуществлять обработку пространственной информации; - выполнять картирование и анализ данных средствами современных ГИС, а также сопровождать такие системы, обеспечивая их работоспособность.
Learning outcome: formation of judgments
- В результате обучения студенты должны сформировать определенные мнения о методах работы с географическими информационными системами.
Learning outcome: communicative abilities
- Коммуникационные способности студентов проявляется в их способности коллективного обсуждения различных проблемных вопросов, в совместном участии в докладах на конференциях, научных публикациях и различных конкурсах
Learning outcome: learning skills or learning abilities
- Совершенствовать существующие и внедрять передовые методы ведения исследований и проведения геологоразведочных работ - во время учебы учащиеся приобретают конкретные теоретические и практические навыки работы с компьютерной графикой и демонстрируют способность учиться, что подтверждается проверкой их знаний на разных уровнях.
Teaching methods
Технологии проектного обучения - организация образовательного процесса в соответствии с алгоритмом поэтапного решения проблемной задачи или выполнения учебного задания. Технологии проблемного обучения - организация образовательного процесса, которая предполагает постановку проблемных вопросов, создание учебных проблемных ситуаций для стимулирование активной познавательной деятельности студентов. Интерактивные технологии – организация образовательного процесса, которая предполагает активное и нелинейное взаимодействие всех участников, достижение на этой основе личностно значимого для них образовательного результата.
Topics of lectures
- Общие сведения о географических информационных системах
- Задачи ГИС
- Возможности ГИС
- Классификация ГИС
- Основные компоненты ГИС
- Структура и модели данных
- Технология ввода данных
- Анализ постранственных данных
- Моделирование поверхностей
- Методы и средства визуализации
- Этапы и правила проектирования ГИС
- Краткий обзор программных средств, используемых в Казахстане
Key reading
- 1. GIS Research Methods: Incorporating Spatial Perspectives. Sheila L. Steinberg, Steven J. Steinberg Esri Press, 2015 – p. 500 2. Журкин И. Г., Шайтура С. В. Геоинформационные системы. — Москва: Кудиц-пресс, 2009. — 272 с. — ISBN 978-5-91136-065-8 3. Клюшниченко В.Н., Тимофеева Н. В.Геоинформационные системы: (назначение, функции, классификация) : монография, СГГА, 2008 4. Блиновская Я.Ю. Введение в геоинформационные системы: учебное пособие. Форум, 2013 5. Основные принципы геоинформационных систем: учебн. пособие / Шипулин В. Д.; Харьк. нац. акад. гор. хоз-ва. –Х.: ХНАГХ, 2010. –337 с. 6. Ковин Р.В., Марков Н.Г. Геоинформационные системы: учебное пособие. – Томск, 2008. ВОСТОЧНО-КАЗАХСТАНСКИЙ ГОСУДАРСТВЕННЫЙ ТЕХНИЧЕСКИЙ УНИВЕРСИТЕТ им. Д.СЕРИКБАЕВА Ф1 И ВКГТУ 701.01 Система менеджмента качества Рабочая модульная учебная программа и силлабус Стр. 7 из 9 7. Wu Faguan. Global View of Engineering Geology and the Environment : учебник / Wu Faguan, Qi Shengwen. - London : CRC Press, 2013. - 899 p. 8 Mining of Mineral Deposits : учебник / Genadiy Pivnyak [et al.]. - Лондон : CRC Press, 2013. - 372 p.