Wildfires and Their Control

Asangaliev Elibek Atrauovich

The instructor profile

Description: The complex of measures for the organization of extinguishing wildfires by various methods and methods, for emergency rescue and other urgent work in the aftermath of an emergency, fire extinguishing agents and technical means of fire extinguishing, occupational safety and safety issues of participants in extinguishing fires, establishing the correct order and actions of the population in case of fires is considered.

Amount of credits: 6

Пререквизиты:

  • Forest Nurseries

Course Workload:

Types of classes hours
Lectures 30
Practical works 30
Laboratory works
SAWTG (Student Autonomous Work under Teacher Guidance) 30
SAW (Student autonomous work) 90
Form of final control Exam
Final assessment method

Component: Component by selection

Cycle: Profiling disciplines

Goal
  • формирование у студентов навыка обнаружения и тушения природных пожаров
Objective
  • знать: теоретические основы биологии, химии, физики, экологии и основные элементы законодательного обеспечения противопожарной защиты территорий, достижения современной техники и информационных технологий
Learning outcome: knowledge and understanding
  • Знать: теоретические основы пирологии природных пожаров, основные элементы комплексного подхода к проблеме природных пожаров, систему мер по охране природных территорий от пожаров, необходимый объём знаний о нормативно-правовой базе мероприятий по охране природных территорий от пожаров, достижения современной техники в области обнаружения и тушения природных пожаров.
Learning outcome: applying knowledge and understanding
  • Способность принять профессиональные решения при строительстве и эксплуатации объектов природообустройства и водопользования
Learning outcome: formation of judgments
  • Уметь: обнаруживать, тушить природные пожары, организовать предупредительные противопожарные мероприятия, определять величину ущерба от природного пожара.
Learning outcome: communicative abilities
  • - сбор, анализ и обобщение данных о противопожарном состоянии лесов; - на основе полученных данных о состоянии леса формулировать лесотехнические противопожарные мероприятия; - способность оперативно реагировать на изменяющуюся пожарную ситуацию, применять современные информационные технологии при выполнении лесотехнических работ;
Learning outcome: learning skills or learning abilities
  • Владеть: методами прогнозирования развития природного пожара, тактическими приёмами тушения природных пожаров, техническими средствами тушения природных пожаров, способами снижения послепожарного ущерба.
Teaching methods

Интерактивные лекции (обсуждения и слайд-шоу, фильмы, лекции с YouTube и других социальных сетей); - разработка командных проектов и защита результатов по результатам

Assessment of the student's knowledge

Teacher oversees various tasks related to ongoing assessment and determines students' current performance twice during each academic period. Ratings 1 and 2 are formulated based on the outcomes of this ongoing assessment. The student's learning achievements are assessed using a 100-point scale, and the final grades P1 and P2 are calculated as the average of their ongoing performance evaluations. The teacher evaluates the student's work throughout the academic period in alignment with the assignment submission schedule for the discipline. The assessment system may incorporate a mix of written and oral, group and individual formats.

Period Type of task Total
Total control Exam 0-100
The evaluating policy of learning outcomes by work type
Type of task 90-100 70-89 50-69 0-49
Excellent Good Satisfactory Unsatisfactory
Evaluation form

The student's final grade in the course is calculated on a 100 point grading scale, it includes:

  • 40% of the examination result;
  • 60% of current control result.

The final grade is calculated by the formula:

FG = 0,6 MT1+MT2 +0,4E
2

 

Where Midterm 1, Midterm 2are digital equivalents of the grades of Midterm 1 and 2;

E is a digital equivalent of the exam grade.

Final alphabetical grade and its equivalent in points:

The letter grading system for students' academic achievements, corresponding to the numerical equivalent on a four-point scale:

Alphabetical grade Numerical value Points (%) Traditional grade
A 4.0 95-100 Excellent
A- 3.67 90-94
B+ 3.33 85-89 Good
B 3.0 80-84
B- 2.67 75-79
C+ 2.33 70-74
C 2.0 65-69 Satisfactory
C- 1.67 60-64
D+ 1.33 55-59
D 1.0 50-54
FX 0.5 25-49 Unsatisfactory
F 0 0-24
Topics of lectures
  • Нормативно-правовая база противопожарной деятельности Основы пирологии природных пожаров
  • Оценка запасов горючих материалов на различных видах ландшафта
  • Особенности природных пожаров Виды природных пожаров
  • Причины и условия возникновения природных пожаров
  • Оценка запасов горючих материалов на запасов мёртвой древесины в лесах
  • Физические основы горения на лесном Сущность процесса горения; Условия горения лесных материалов Горение на природном пожаре
  • Предупредительные противопожарные профилактика
  • Обнаружение природных пожаров
  • Планирование тушения природных пожаров
  • Технические средства тушения природных пожаров
  • Тушение природных пожаров
  • Тактика ликвидации природных пожаров
  • Определение площади и периметра распространения лесного пожара
  • Определение площади и периметра пожара
  • Последствия лесных пожаров
Key reading
  • Козаченко М.А. Лесные пожары и борьба с ними: учеб. пособие / Сост.: к.с.-х.н. М.А. Козаченко; под общ. ред. Соловьёва Д.А.; ФГБОУ ВПО «Саратовский ГАУ им. Н.И.Вавилова». – Саратов, 2013 г. – 200 с. ISBN 978-5-7011-0762- Гуцелюк Н.А., Спиридонов С.В. Технология и система машин в лесном и садово-парковом хозяйствах, М.: Профи, 2008. – 696с.
  • Романов Е.М. Экология: экологический мониторинг лесных экосистем: учебное пособие.–Йошкар-Ола:МарГТУ, 2008.– 236 с
  • Филипчук А.Н., Антипенко Т.А., Берснева Л.А., Вуколова И.А. Справочник лесничего. 7-е изд., перераб. и доп. М.: ВНИИЛМ, 2003 – 640 с.
  • Асангалиев Е. А., Лесная пиролия, учебное пособие, ВКГТУ,2017,с. 135
Further reading
  • Практическое пособие/Под ред. Чл.-кор. РАСХН Е.П.Кузьмичёва.М.:изд. «Весь Мир», 2006.- 128 с.+илл.
  • Никонов М.В. Лесоводство: Учебное пособие.- СПб.: Изд-во «Лань», 2010. – 224 с. 2. Тихонов А.С. Лесоводство. Калуга, 2005. – 312 с.
  • Лесная пирология: Методические указания для выполнения курсового проектирования студентам 4 курса специальности 250201 – «Лесное хозяйство» / Сост.: к.с.-х.н. М.А. Козаченко; ФГОУ ВПО «Саратовский ГАУ им. Н.И.Вавилова». – Саратов, 2013 г. – 24 с.