Methods of tests and diagnostician of cars

Muzdybaeva Alfia Seytkyzy

The instructor profile

Description: Classification of vehicle testing methods; methodological, organizational, information technology and metrological support of the testing process; analysis of test results. Diagnostic methods, diagnostic procedure, methods of ensuring the reliability of diagnostic results

Amount of credits: 6

Пререквизиты:

  • Methods of ensuring the operation of transport technics

Course Workload:

Types of classes hours
Lectures 30
Practical works 30
Laboratory works
SAWTG (Student Autonomous Work under Teacher Guidance) 30
SAW (Student autonomous work) 90
Form of final control Exam
Final assessment method

Component: University component

Cycle: Profiling disciplines

Goal
  • Understand the principles of diagnostics and testing methods of machines
Objective
  • Apply diagnostic and testing methods to machines
Learning outcome: knowledge and understanding
  • Knowledge of principles and methods of diagnostics and testing of machines
Learning outcome: applying knowledge and understanding
  • Application of diagnostic and testing methods for machines to assess their condition
Learning outcome: formation of judgments
  • forming judgments about the state of machines
Learning outcome: communicative abilities
  • communication skills in the process of analytical work on assessing the state of transport equipment
Learning outcome: learning skills or learning abilities
  • acquisition of independent learning skills and the ability to study at a doctoral level
Teaching methods

При проведении учебных занятий предусматривается использование следующих образовательных технологий: - Использование проблемного обучение, компьютерных технологий (специализированного программного обеспечения диагностического оборудования)

Assessment of the student's knowledge

Teacher oversees various tasks related to ongoing assessment and determines students' current performance twice during each academic period. Ratings 1 and 2 are formulated based on the outcomes of this ongoing assessment. The student's learning achievements are assessed using a 100-point scale, and the final grades P1 and P2 are calculated as the average of their ongoing performance evaluations. The teacher evaluates the student's work throughout the academic period in alignment with the assignment submission schedule for the discipline. The assessment system may incorporate a mix of written and oral, group and individual formats.

Period Type of task Total
1  rating 1 задание 0-100
2 задание
тест
2  rating 3 задание 0-100
4 задание
тест
Total control Exam 0-100
The evaluating policy of learning outcomes by work type
Type of task 90-100 70-89 50-69 0-49
Excellent Good Satisfactory Unsatisfactory
Практическая работа Работа выполнена в полном объёме, аккуратно, с необходимыми пояснениями; приведены исходные данные; результаты расчета, единицы измерений; выводы. Работа выполнена в полном объёме с незначительными замечаниями, аккуратно; с необходимыми пояснениями; приведены исходные данные; результаты расчета, единицы измерений; выводы. Работа выполнена с ошибками, не достаточно аккуратно; отсутствуют необходимые пояснения; отсутствуют исходные данные; результаты расчета, единицы измерений или выводы. Работа выполнена с грубыми ошибками, неаккуратно; необходимые пояснения отсутствуют; отсутствуют исходные данные; результаты расчета, единицы измерений или выводы.
тестирование 100-90% правильных ответов 89-70% правильных ответов 69-50% правильных ответов 49-0% правильных ответов
экзамен 1. Даны правильные и полные ответы на все теоретические вопросы; 2. Полностью решена задача; 3. Материал изложен грамотно с соблюдением логической последовательности 1. Даны правильные, но неполные ответы на все теоретические вопросы, допущены несущественные погрешности или неточности; 2. Задача решена, однако допущена незначительная ошибка; 3. Материал изложен грамотно с соблюдением логической последовательности. 1. Ответы на теоретические вопросы в принципе правильные, но неполные, допущены неточности в формулировках и логические погрешности; 2. Задача решена, но не полностью; 3. Материал изложен грамотно, однако нарушена логическая последовательность 1. Ответы на теоретические вопросы содержат грубые ошибки; 2. Задача не решена; 3. В изложении ответа допущены грамматические, терминологические ошибки, нарушена логическая последовательность.
Evaluation form

The student's final grade in the course is calculated on a 100 point grading scale, it includes:

  • 40% of the examination result;
  • 60% of current control result.

The final grade is calculated by the formula:

FG = 0,6 MT1+MT2 +0,4E
2

 

Where Midterm 1, Midterm 2are digital equivalents of the grades of Midterm 1 and 2;

E is a digital equivalent of the exam grade.

Final alphabetical grade and its equivalent in points:

The letter grading system for students' academic achievements, corresponding to the numerical equivalent on a four-point scale:

Alphabetical grade Numerical value Points (%) Traditional grade
A 4.0 95-100 Excellent
A- 3.67 90-94
B+ 3.33 85-89 Good
B 3.0 80-84
B- 2.67 75-79
C+ 2.33 70-74
C 2.0 65-69 Satisfactory
C- 1.67 60-64
D+ 1.33 55-59
D 1.0 50-54
FX 0.5 25-49 Unsatisfactory
F 0 0-24
Topics of lectures
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
Key reading
  • 1. Кушвид Р.П. Испытания автомобиля. Учебник для ВУЗов. - М.: Московский гос. индустриальный ун-т, 2011. - 380 с. 2. Савич Е.Л., Кручек Е.Л. Инструментальный контроль автотранспортных средств - Минск.: Вышейшая школа, 2016. - 406 с. 3. Мирошников Л.В., Болдин А.П., Пал В.И. Диагностирование технического состояния автомобилей в автотранспортных предприятиях. - М.: Транспорт, 1977. - 263 с.
Further reading
  • 1. Диагностика технического состояния машин, Учебное пособие, Карпатенко А.В., 2017 2. Грехов Л.В., Ивыщенко Н.А., Марков В.А. Топливная аппаратура и системы управле-ния дизелей. – М. Легион- Автодата, 2006 г.- 344 с. 3.2.2 Гюнтер Г. Диагностика дизельных двигателей. Пер. с нем. Ю. Г. Грудского.-М: «За рулем», 2007 г.- 176 с. 3. Двигатели внутреннего сгорания: Системы поршневых и комбинированных двигателей. Учебник для вузов / Под общей редакцией А.С. Орлина, М.Г.Круглова. – 3-е изд., перер. и доп. – М.: Машиностроение, 2005.- 456 4. Завалко А. Г., Логунов Д.И. Автотроника: Методические указания по лабораторным работам.- Усть-Каменогорск: ВКГТУ, 2010. 98 с. 5. Мирошников Л.В., Болдин А.П., Пал В.И. Диагностирование технического состояния автомобилей на автотранспортных предприятиях. М.: Транспорт, 2008. 267 с. 6. Диагностика автотракторных двигателей. Под ред. Н.С.Ждановского. Л.: Колос, 1977 г.- 264 с. 7. Говорущенко Н.Я. Диагностика технического состояния автомобилей - М.: Транспорт, 1970 г.- 256с. 8. Испытания автомобиля: https://zap-online.ru/info/avtonovosti/krash-testy-avto-kakie-sekrety-tayat-v-sebe-ispytatelnye-bazy-toyota-general-motors-i - испытания перед отправкой автомобилей в серию (Дата обращения: 07.08.2020). 9. Испытания автомобиля на краш-тест [Электронный ресурс]- https://xn--80aal0a.xn--80asehdb/auto-news/autovaz/5237-kak-na-avtovaze-proverjajut-passivnuju-bezopasnost-avtomobilej-lada.html - краш-тест на АвтоВАЗе (Дата обращения: 06.08.2020). 10. Приборы для диагностики: https://kulikavto.ru/avtotovary/kakoj-skaner-dlya-diagnostiki-avto-vybrat-luchshe-vsego.html - Автомобильные сканеры - (Дата обращения: 08.08.2020).