New technological decisions at working mine of minerals

Kumykova Tatiana Mikhaylovna

The instructor profile

Description: The course contains the main sections such as new methods of technology, mechanization and organization of mining operations, new technological solutions in the development of mineral deposits. System design of mining enterprises is an area of high intellectual complexity, since it requires solutions based on the selection of promising products, the use of methods of rational choice of design solutions, the use of new mining technologies and high-performance equipment.

Amount of credits: 5

Пререквизиты:

  • Technology of Underground Mineral Deposits Development

Course Workload:

Types of classes hours
Lectures 15
Practical works 30
Laboratory works
SAWTG (Student Autonomous Work under Teacher Guidance) 30
SAW (Student autonomous work) 75
Form of final control Exam
Final assessment method

Component: Component by selection

Cycle: Base disciplines

Goal
  • To study modern innovative technological solutions in the development of MPI and introduce them into production
Objective
  • The main task is to be able to solve innovative technological solutions in the development of mineral deposits
Learning outcome: knowledge and understanding
  • - Ознакомиться с новыми методами технологии, механизации и организации горных работ, знать новые технологические решения при разработке МПИ.
Learning outcome: applying knowledge and understanding
  • - Уметь использовать основные законы естественнонаучных дисциплин, методы математического анализа и моделирования, основы теоретического и экспериментального исследования в комплексной инженерной деятельности с целью моделирования объектов и технологических процессов в горном деле.
Learning outcome: formation of judgments
  • - Приобретение навыков научно-исследовательской деятельности: своевременное выявление проблемных вопросов, возникающих при производственных и исследовательских работах, определение рациональных путей их решения.
Learning outcome: communicative abilities
  • - Эффективно работать в качестве члена или руководителя коллектива, демонстрировать ответственность за результат работы и владеть основными методами получения, переработки и хранения информации для решения профессиональных задач горного дела.
Learning outcome: learning skills or learning abilities
  • - Совершенствовать существующие и внедрять передовые методы ведения исследований, мобильность и восприимчивость к совершенствованию техники и технологии, использованиям достижений научно-технического прогресса в области горного дела.
Teaching methods

- Лекция проводиться с применением традиционных и активных форм обучения: дискуссия, тренинг или беседа; демонстрация слайдов. Вопросы преподавателя нацелены на активацию процессов усвоения материала, а также на развитие логического мышления. Преподаватель заранее намечает список вопросов, стимулирующих ассоциативное мышление и установления связей с ранее освоенным материалом. Практические занятия позволяют преподавателю также индивидуально общаться со студентами и подходят для интерактивных методов обучения.

Assessment of the student's knowledge

Teacher oversees various tasks related to ongoing assessment and determines students' current performance twice during each academic period. Ratings 1 and 2 are formulated based on the outcomes of this ongoing assessment. The student's learning achievements are assessed using a 100-point scale, and the final grades P1 and P2 are calculated as the average of their ongoing performance evaluations. The teacher evaluates the student's work throughout the academic period in alignment with the assignment submission schedule for the discipline. The assessment system may incorporate a mix of written and oral, group and individual formats.

Period Type of task Total
1  rating Обсуждение лекции 0-100
Выполнение практических работ
Реферат (презентация)
Индивидуальное семестровое задание
2  rating Обсуждение лекции 0-100
Выполнение практических работ
Реферат (презентация)
Индивидуальное семестровое задание
Total control Exam 0-100
The evaluating policy of learning outcomes by work type
Type of task 90-100 70-89 50-69 0-49
Excellent Good Satisfactory Unsatisfactory
Evaluation form

The student's final grade in the course is calculated on a 100 point grading scale, it includes:

  • 40% of the examination result;
  • 60% of current control result.

The final grade is calculated by the formula:

FG = 0,6 MT1+MT2 +0,4E
2

 

Where Midterm 1, Midterm 2are digital equivalents of the grades of Midterm 1 and 2;

E is a digital equivalent of the exam grade.

Final alphabetical grade and its equivalent in points:

The letter grading system for students' academic achievements, corresponding to the numerical equivalent on a four-point scale:

Alphabetical grade Numerical value Points (%) Traditional grade
A 4.0 95-100 Excellent
A- 3.67 90-94
B+ 3.33 85-89 Good
B 3.0 80-84
B- 2.67 75-79
C+ 2.33 70-74
C 2.0 65-69 Satisfactory
C- 1.67 60-64
D+ 1.33 55-59
D 1.0 50-54
FX 0.5 25-49 Unsatisfactory
F 0 0-24
Topics of lectures
  • 1 Методика определения рейтинга устойчивости массива горных пород и закладки
  • 2 Оценка устойчивости закладочного массива
  • 3 Поддержание нарезных и очистных выработок, кровля которых представлена закладочным массивом
  • 4
  • 5 Вторичное дробление руды
  • 6 Крепление сопряжений
  • 7 Крепление восстающих
  • 8 Выбор типа и параметров крепи горных выработок на основании рейтинговой оценки массива
  • 9 Крепление горно-капитальных выработок
  • 10 Расчет и обоснование анкерной крепи
  • 11 Крепление горно-подготовительных выработок
  • 12 Расчет и обоснование опережающей крепи инъектированием
  • 13 Крепление нарезных и очистных выработок кровля которых представлена горным массивом
  • 14 Крепления нарезных и очистных выработок кровля которых представлена закладочным массивом
  • 15 Паспорт крепления
Key reading
  • 1 Каплунов Д.Р., Калмыков В.Н., Рыльникова М.В. Комбинированная геотехнология-М.: Руда и металлы, 2003-560 с. 2 Опарин В.Н., Русин Е.П., Тапсиев А.П. и др. Мировой опыт автоматизации горных работ на подземных рудниках: Изд-во СО РАН, Новосибирск, 2007.99 с. 3 Трубецкой К.Н. Развитие горных наук и проблемы подготовки инженерных кадров в области освоения недр// Маркшейдерия и недропользование, №6, 2009 4 Каплунов Д.Р., Блюм Е.А., Болотов Б.Б. и др. Развитие подземной добычи при комплексном освоении месторождений.М.: Наука, 2002.-256 с.
Further reading
  • 5 Царикаев В.К. управление технологическими потоками и экологической безопасностью горных предприятий.-Владикавказ: Терек, 2001.-271 с.