Basis of innovation activities in educational process
Description: Innovation in education involves introducing new things into the goals, content and organization of a managed process in order to develop education and optimize the educational system. Any innovation carried out in the practice of education is a developing dynamic system of components connected in a special way. In its development, the stages of formation of an innovative idea, goal setting, development of an innovation project, pilot implementation, replication and diffusion of new experience are highlighted. Apply modern and innovative (including digital) learning technologies.
Amount of credits: 5
Пререквизиты:
- Information and Communication Technologies (in english)
Course Workload:
Types of classes | hours |
---|---|
Lectures | 15 |
Practical works | 30 |
Laboratory works | |
SAWTG (Student Autonomous Work under Teacher Guidance) | 30 |
SAW (Student autonomous work) | 75 |
Form of final control | Exam |
Final assessment method |
Component: University component
Cycle: Base disciplines
Goal
- The rapidly growing needs of society force specialists of all levels working in the field of production to engage in continuous improvement. To do this, proposals are being developed from the modernization of technologies and structures to the creation of new theories. The mass execution of such works can take place only as a result of the preparation of university students for creative activity. This is the purpose of the course.
Objective
- To carry out the necessary research, a master's student must possess methods of planning an experiment, processing and analyzing its results, methods of conducting research, as well as know the possibilities of improving the quality of products.
Learning outcome: knowledge and understanding
- 1. умение проводить интерпретацию полученных данных эксперимента, уметь написать спецглаву диссертации
Learning outcome: applying knowledge and understanding
- 1. знать основные методы проведения, обработки результатов эксперимента
Learning outcome: formation of judgments
- . Уметь делать выводы по результатам эксперимента, использовать результаты
Learning outcome: communicative abilities
- 1. владеть навыками общения в коллективе в качестве участника или руководителя эксперимента 2. владеть иностранным языком
Learning outcome: learning skills or learning abilities
- 1. постоянно совершенствовать знания и умения в предметной области
Topics of lectures
- Введение
- Инновационные процессы в современном образовании: сущность, структура, особенности
- Содержание инновационного образования: цели и принципы построения
- Инновационная педагогическая деятельность: содержание и структура
- Индивидуальный стиль инновационной деятельности педагога
- Психологические барьеры при инновациях в сфере образования
- Инновационные процессы в образовании как объект управления
- Планирование, организация и ресурсное обеспечение инновационной деятельности в образовательном учреждении
- Инновационные технологии в образовании
Key reading
- 1. Послание Президента народу Казахстана «К конкурентоспособному Казахстану, конкурентоспособной экономики, конкурентоспособной нации», Астана, 2014 г. 2. Трансформация технического вуза в инновационный университет: методология и практика / Под ред. Г.М. Мутанова. – Усть-Каменогорск: ВКГТУ, 2007. – 480 с. 3. Гунин В. Инновационная активность пред¬приятий: сущность, содержание, формы. М., ИНФРА-М, 2000. - 102 с. 4. Гурков И., Авраамова Е., Тубалов В. Инновационная деятельность российских промышленных предприятий // Вопросы экономики. 2001. № 7. С. 71-85 5. Астапов К. Об инновационной активности предприятий отечественной промышленности // Аналитический вестник Совета Федерации федерального собрания Российской Федера¬ции. 2002. № 9 (165). С 50-64 6. Дзекунов В., Пердебаева Р., Батпенов Т., Кречетова О., Тамабаева С. Обследование развития инновационной деятельности на промышленных предприятиях // АльПари. 2002. № 2-3. С. 76-80