Resource saving technologies at working mine of minerals
Description: The course consists of the main sections such as the mining industry of Kazakhstan, innovative development of the metallurgical complex of the Republic of Kazakhstan and priority areas for solving problems of mining science and the mining industry at the present stage of development
Amount of credits: 6
Пререквизиты:
- Modern problems are on mountain business
Course Workload:
Types of classes | hours |
---|---|
Lectures | 30 |
Practical works | 30 |
Laboratory works | |
SAWTG (Student Autonomous Work under Teacher Guidance) | 30 |
SAW (Student autonomous work) | 90 |
Form of final control | Exam |
Final assessment method |
Component: Component by selection
Cycle: Profiling disciplines
Goal
- Obtaining knowledge by undergraduates about resource-saving technologies for the development of ore deposits
Objective
- To give knowledge and ideas about the rational use of mineral resources and modern technologies for the extraction of ore reserves in the development of polymetallic deposits
Learning outcome: knowledge and understanding
- know the main resource-saving technologies for the development of ore deposits
Learning outcome: applying knowledge and understanding
- Apply knowledge, understanding and ability to solve production problems; assessment of the innovative potential of the project, innovation risks; development of methodological and regulatory documents, technical documentation
Learning outcome: formation of judgments
- Acquisition of research skills: timely identification of problematic issues arising during production and research work, determination of rational ways to solve them
Learning outcome: communicative abilities
- Демонстрировать понимание сущности и значения информации в развитии горного дела, владение основными методами, способами и средствами получения, хранения, переработки информации; использование для решения коммуникативных задач современных технических средств и информационных технологий
Learning outcome: learning skills or learning abilities
- Самостоятельно учиться и непрерывно повышать квалификацию в течение всего периода профессиональной деятельности, приобретать научные, технические и социальные компетентности, опыта международного и межкультурного взаимодействия
Teaching methods
лекция ( ведомая (управляемая) дискуссия или беседа; демонстрация слайдов или учебных фильмов; );
- поисково-исследовательская (самостоятельная исследовательская деятельность в процессе обучения);
- решение учебных задач.
Assessment of the student's knowledge
Teacher oversees various tasks related to ongoing assessment and determines students' current performance twice during each academic period. Ratings 1 and 2 are formulated based on the outcomes of this ongoing assessment. The student's learning achievements are assessed using a 100-point scale, and the final grades P1 and P2 are calculated as the average of their ongoing performance evaluations. The teacher evaluates the student's work throughout the academic period in alignment with the assignment submission schedule for the discipline. The assessment system may incorporate a mix of written and oral, group and individual formats.
Period | Type of task | Total |
---|---|---|
1 rating | Обсуждение лекции | 0-100 |
Выполнение практических занятий | ||
Реферат (презентация) | ||
Семестровое задание | ||
2 rating | Обсуждение лекции | 0-100 |
Выполнение практических занятий | ||
Реферат (презентация) | ||
Семестровое задание | ||
Total control | Exam | 0-100 |
The evaluating policy of learning outcomes by work type
Type of task | 90-100 | 70-89 | 50-69 | 0-49 |
---|---|---|---|---|
Excellent | Good | Satisfactory | Unsatisfactory |
Evaluation form
The student's final grade in the course is calculated on a 100 point grading scale, it includes:
- 40% of the examination result;
- 60% of current control result.
The final grade is calculated by the formula:
FG = 0,6 | MT1+MT2 | +0,4E |
2 |
Where Midterm 1, Midterm 2are digital equivalents of the grades of Midterm 1 and 2;
E is a digital equivalent of the exam grade.
Final alphabetical grade and its equivalent in points:
The letter grading system for students' academic achievements, corresponding to the numerical equivalent on a four-point scale:
Alphabetical grade | Numerical value | Points (%) | Traditional grade |
---|---|---|---|
A | 4.0 | 95-100 | Excellent |
A- | 3.67 | 90-94 | |
B+ | 3.33 | 85-89 | Good |
B | 3.0 | 80-84 | |
B- | 2.67 | 75-79 | |
C+ | 2.33 | 70-74 | |
C | 2.0 | 65-69 | Satisfactory |
C- | 1.67 | 60-64 | |
D+ | 1.33 | 55-59 | |
D | 1.0 | 50-54 | |
FX | 0.5 | 25-49 | Unsatisfactory |
F | 0 | 0-24 |
Topics of lectures
- География мировой цветной металлургии
- География мировой черной металлургии
- Черная металлургия Казахстана
- Месторождения меди
- Тенденции мирового развития горнорудной промышленности
- Горнодобывающая отрасль Казахстана:Инновационное развитие металлургического комплекса Республики Казахстана современное состояние
- Инновационное развитие металлургического комплекса Республики Казахстана
- Развитие горных наук и проблемы подготовки инженерных кадров в области освоения недр
- Приоритетные направления решения проблем горной науки и горнодобывающей отрасли промышленности на современном этапе
- О концепциях рудника будущего
- Подземные комплексы по добыче и переработке минерального сырья – предприятия ХХI века
- Добыча урановых руд на крупнейших рудниках мира
- Утилизация отходов уранового производства
- Методические основы оперативного снижения потерь разведанных запасов при эксплуатации полиметаллических месторождений
- Перспективные направления НИР на горных предприятиях по совершенствованию закладочных работ
Key reading
- 1 Правила промышленной безопасности при ведении работ подземным способом. Утв прикзом Министра по ЧС РК, 2008 2 Фрейдин А.м., Быкадоров А.И. Ресурсосберегающие технологии подземной разработки рудных меторождений// Горная промышленность, №6, 2003 3 Хайрутдинов М.М. Пути совершенствования системы разработки с закладкой выработанного пространства//Горный журнал, №11, 2007-с.40-43
Further reading
- 1 Трубецкой К.Н., Шапарь А.Г. Малоотходные и ресурсосберегающие технологии при открытой разработке месторождений. - М.:Недра, 1993. - 272с. https://cyberleninka.ru/article/n/resursosberegayuschie-tehnologii-pri-razrabotke-rudnyh-mestorozhdeniy-s-ispolzovaniem-vyrabotannogo-prostranstva Зависимость эффективности внутреннего отвалообразования от максимально допустимой высоты отвальных ярусов при разработке глубокозалегающих месторождений ограниченной длины 2009 / Саканцев Г. Г. Организационно-технологические условия повышения эффективности и безопасности освоения запасов недр твердых полезных ископаемых 2014 / Саканцев Георгий Григорьевич Ресурсосберегающие технологии при разработке рудных месторождений с использование выработанного пространства 2008 / Саканцев Г. Г. Теоретические основы безотходных технологий открытой разработки рудных месторождений 2019 / Саканцев Георгий Григорьевич, Переход Татьяна Максимовна, Свещинская Наталья Алексеевна Основы применения внутреннего отвалообразования при разработке ограниченной длины 2004 / Саканцев Г. Г. Исследование факторов, определяющих условия формирования карьерного пространства при разработке глубокозалегающих месторождений ограниченной длины с внутренним отвалообразованием 2000 / Саканцев Г. Г. Технология разработки нижней части карьерного поля с внутренним отвалообразованием на крутопадающих месторождениях 2008 / Курленя М. В., Медведев М. Л., Колдырев Ю. И., Кисляков В. Е. Об эффективности перехода с блочной продольной на поперечную однобортовую спиральную систему разработки на примере действующего разреза 2015 / Ермолаев В. А., Селюков А. В., Литвин Я. О. Разработка западного участка Восточного месторождения горы Магнитной с внутренним отвалообразованием 1993 / Фролов А. В., Васильев В. В., Циглер Е. Н., Цыкунов А. Н. Ресурсосберегающее вскрытие при вовлечении в разработку смежного участка карьерного поля 2009 / Ракишев Б. Р., Молдабаев С. К.