The ecological systems in the construction of cars
Description: The systems of neutralization of toxic components of exhaust gases and design solutions that reduce the emission of toxic substances during the operation of the car are considered.
Amount of credits: 2
Пререквизиты:
- Principles of Maintenance of Transport Engineering
Course Workload:
Types of classes | hours |
---|---|
Lectures | 15 |
Practical works | 15 |
Laboratory works | |
SAWTG (Student Autonomous Work under Teacher Guidance) | 15 |
SAW (Student autonomous work) | 15 |
Form of final control | Exam |
Final assessment method |
Component: University component
Cycle: Profiling disciplines
Goal
- The purpose of teaching this discipline is to study the design of cars that ensure compliance with environmental standards and regulations, trends in the development of cars to ensure the environmental safety of motor vehicles, mastering the principles of design and operating rules, as well as maintenance skills.
Objective
- Acquisition of practical skills and competencies for professional activities in the specialty in the field of design, manufacture and operation of systems that ensure the environmental safety of vehicles.
Learning outcome: knowledge and understanding
- - the purpose, operating principles of existing devices, systems, apparatus and instruments used to ensure the environmental safety of vehicles; - trends and directions in the development of new concepts for vehicles and their functional units, systems, means and methods for improving the environmental performance of vehicles.
Learning outcome: applying knowledge and understanding
- Acquiring skills in working with application software for monitoring the performance and setting up environmental systems by exchanging information with automotive electronic control units. Acquiring specialized knowledge in the field of environmental installations of transport equipment to understand and master methods for managing their technical condition
Learning outcome: formation of judgments
- Acquire advanced knowledge in the field of scientific research and forecasting in transport to form judgments about the properties of a car
Learning outcome: communicative abilities
- Gaining advanced knowledge in diagnostics and testing to master the vehicle's communication capabilities
Learning outcome: learning skills or learning abilities
- Acquire in-depth knowledge in the field of scientific research and forecasting in transport to develop training skills and further improve qualifications
Teaching methods
Use of problem-based learning, computer technologies (specialized software for diagnostic equipment)
Assessment of the student's knowledge
Teacher oversees various tasks related to ongoing assessment and determines students' current performance twice during each academic period. Ratings 1 and 2 are formulated based on the outcomes of this ongoing assessment. The student's learning achievements are assessed using a 100-point scale, and the final grades P1 and P2 are calculated as the average of their ongoing performance evaluations. The teacher evaluates the student's work throughout the academic period in alignment with the assignment submission schedule for the discipline. The assessment system may incorporate a mix of written and oral, group and individual formats.
Period | Type of task | Total |
---|---|---|
1 rating | 1 задание | 0-100 |
2 задание | ||
тестирование | ||
2 rating | 3 задание | 0-100 |
4 задание | ||
тестирование | ||
Total control | Exam | 0-100 |
The evaluating policy of learning outcomes by work type
Type of task | 90-100 | 70-89 | 50-69 | 0-49 |
---|---|---|---|---|
Excellent | Good | Satisfactory | Unsatisfactory | |
Практическая работа | Работа выполнена в полном объёме, аккуратно, с необходимыми пояснениями; приведены исходные данные; результаты расчета, единицы измерений; выводы. | Работа выполнена в полном объёме с незначительными замечаниями, аккуратно; с необходимыми пояснениями; приведены исходные данные; результаты расчета, единицы измерений; выводы. | Работа выполнена с ошибками, не достаточно аккуратно; отсутствуют необходимые пояснения; отсутствуют исходные данные; результаты расчета, единицы измерений или выводы. | Работа выполнена с грубыми ошибками, неаккуратно; необходимые пояснения отсутствуют; отсутствуют исходные данные; результаты расчета, единицы измерений или выводы. |
тестирование | 100-90% правильных ответов | 89-70% правильных ответов | 69-50% правильных ответов | 49-0% правильных ответов |
экзамен | 1. Даны правильные и полные ответы на все теоретические вопросы; 2. Полностью решена задача; 3. Материал изложен грамотно с соблюдением логической последовательности | 1. Даны правильные, но неполные ответы на все теоретические вопросы, допущены несущественные погрешности или неточности; 2. Задача решена, однако допущена незначительная ошибка; 3. Материал изложен грамотно с соблюдением логической последовательности. | 1. Ответы на теоретические вопросы в принципе правильные, но неполные, допущены неточности в формулировках и логические погрешности; 2. Задача решена, но не полностью; 3. Материал изложен грамотно, однако нарушена логическая последовательность | 1. Ответы на теоретические вопросы содержат грубые ошибки; 2. Задача не решена; 3. В изложении ответа допущены грамматические, терминологические ошибки, нарушена логическая последовательность. |
Evaluation form
The student's final grade in the course is calculated on a 100 point grading scale, it includes:
- 40% of the examination result;
- 60% of current control result.
The final grade is calculated by the formula:
FG = 0,6 | MT1+MT2 | +0,4E |
2 |
Where Midterm 1, Midterm 2are digital equivalents of the grades of Midterm 1 and 2;
E is a digital equivalent of the exam grade.
Final alphabetical grade and its equivalent in points:
The letter grading system for students' academic achievements, corresponding to the numerical equivalent on a four-point scale:
Alphabetical grade | Numerical value | Points (%) | Traditional grade |
---|---|---|---|
A | 4.0 | 95-100 | Excellent |
A- | 3.67 | 90-94 | |
B+ | 3.33 | 85-89 | Good |
B | 3.0 | 80-84 | |
B- | 2.67 | 75-79 | |
C+ | 2.33 | 70-74 | |
C | 2.0 | 65-69 | Satisfactory |
C- | 1.67 | 60-64 | |
D+ | 1.33 | 55-59 | |
D | 1.0 | 50-54 | |
FX | 0.5 | 25-49 | Unsatisfactory |
F | 0 | 0-24 |
Topics of lectures
- Основы экологической безопасности автомобиля: определение, цели, задачи и актуальность
- Влияние автомобильного транспорта на окружающую среду: выбросы, шум, отходы
- Токсичность отработавших газов: химический состав и экологические последствия
- Нормативно-правовое регулирование экологической безопасности в автомобильной отрасли
- Современные экологические стандарты автомобилей (Евро-5, Евро-6 и их аналоги в других странах)
- Технологии снижения выбросов углекислого газа и других вредных веществ
- Альтернативные виды топлива: биотопливо, водород, природный газ
- Электромобили и гибридные автомобили: перспективы и ограничения в снижении экологической нагрузки
- Системы рециркуляции выхлопных газов (EGR), каталитические нейтрализаторы, сажевые фильтры
- Аэродинамика и экономия топлива: влияние конструкции автомобиля на экологичность
- Шумовое загрязнение от автотранспорта и методы его снижения
- Рециклинг автомобилей: переработка отработанных материалов и минимизация отходов
- Экологическая сертификация и оценка жизненного цикла автомобиля
- Интеллектуальные транспортные системы и их влияние на экологию
- Перспективные разработки в области экологически безопасного транспорта
Key reading
- Никишин В.Н. Обеспечение экологической безопасности автотранспортного комплекса : учебное пособие / В.Н. Никишин, Е.П. Барыльникова. – Набережные Челны, 2019. – 232 с. Завалко А.Г. Системы управления агрегатами машин: Конспект лекций для студентов специальности 050713. ВКГТУ, 2010, 65 с.
- Безопасность транспортных средств (автомобили)/В.А.Гудков, Ю.Я. Комаров и др. Учебное пособие для вузов. - М.: Горячая линия-Телеком, 2010. - 431с.
- Экологическая безопасность автомобильного транспорта: Учебное пособие / А. А. Филиппов, О. В. Чекмарёва, Е. В. Бондаренко, В. В. Сорокин, И. Ф. Сулейманов, А. А. Гончаров. – Оренбургский гос. ун-т. – Оренбург: ОГУ, 2019. –198 с
- Рябчинский А.И., Трофименко Ю.В., Шелмаков С.В. Экологическая безопасность автомобиля; Под ред. Член-корр. РАН Луканина В.Н./ МАДИТУ. М., 2000. - 95 с
Further reading
- Грехов и др. Топливная аппаратура и системы управления дизелей: Учебник для вузов / М.: Легион-Автодата. 2015. – 344 с.
- Гюнтер Г. Диагностика дизельных двигателей. Пер. с нем. Ю. Г. Грудского.-М: «За рулем», 2017 г.- 176 с.
- СТ РК ГОСТ Р 51709-2004, (Автотранспортные средства. Требования безопасности и методы проверки)
- ISO/DIS 7636-3 :1992. Road vehicles – Electrical disturbance by conduction and coupling, part 3
- ISO/DIS 14230-1 Road vehicles – Diagnostic systems - Keyword Protocol 2000– part 1: Physical Layer.
- СТ РК 1811-2011 (Автотранспортные средства. Обязательный технический контроль автотранспортных средсв)
- Bosch. Автомобильный справочник. Пер. с англ.- 2-е изд. Пнрераб. И доп.- М.: ЗАО «КЖИ «За рулем», 2004.- 992 с.