Pumping stations and water intake facilities
Description: Provides general information about pumps, their classification, design and application. Introduces modern equipment. Considers types of pumping stations, studies the basic provisions for calculating and designing pumping stations. Introduces different types of surface water intake structures, conditions of use and selection of their location. Studies the methodology for calculating water intake structures and develops practical skills in calculating and designing pumping stations.
Amount of credits: 5
Пререквизиты:
- Introduction to Engineering
Course Workload:
Types of classes | hours |
---|---|
Lectures | 15 |
Practical works | 15 |
Laboratory works | 15 |
SAWTG (Student Autonomous Work under Teacher Guidance) | 30 |
SAW (Student autonomous work) | 75 |
Course Project | |
Form of final control | |
Final assessment method |
Component: University component
Cycle: Profiling disciplines
Goal
- Подготовка специалистов для производственно-технологической, организационно-управленческой, проектно-конструкторской и исследовательской деятельности в области проектирования и эксплуатации насосных станции и водозаборных сооружений.
Objective
- Изучить принципы работы и конструкции различных насосов, конструктивные особенности насосных станций для систем водоснабжения и канализации. Изучить основное и вспомогательное оборудование насосной станции и основные элементы водозаборных сооружений.
Learning outcome: knowledge and understanding
- Знать и понимать принцип работы и устройство насосного агрегата; Знать и понимать, как установить насосную станцию. Уметь определять и понимать концепцию расположения насосных станций и водозаборных сооружений и их основные показатели.
Learning outcome: applying knowledge and understanding
- Применять знания и понимание при проектировании водопроводных и канализационных насосных станций и водозаборных сооружений, а также при выборе основного и вспомогательного оборудования насосных станций.
Learning outcome: formation of judgments
- Формирование представлений обучающихся о классификации и применении насосов, конструкции насосных станций и водозаборных сооружений.
Learning outcome: communicative abilities
- Развивать коммуникативные навыки, необходимые для работы в команде;
Learning outcome: learning skills or learning abilities
- Применение новейших разработок (установок) при проектировании водопроводных и канализационных насосных станций и водозаборных сооружений. Уметь рассчитывать и составлять рабочие чертежи основных элементов насосной станции и водозаборного сооружения.
Teaching methods
Assessment of the student's knowledge
Teacher oversees various tasks related to ongoing assessment and determines students' current performance twice during each academic period. Ratings 1 and 2 are formulated based on the outcomes of this ongoing assessment. The student's learning achievements are assessed using a 100-point scale, and the final grades P1 and P2 are calculated as the average of their ongoing performance evaluations. The teacher evaluates the student's work throughout the academic period in alignment with the assignment submission schedule for the discipline. The assessment system may incorporate a mix of written and oral, group and individual formats.
Period | Type of task | Total |
---|---|---|
1 rating | Лабораторная работа 1-3 | 0-100 |
Практические занятия 1-4 | ||
Рубежный тест | ||
2 rating | Лабораторная работа 5-7 | 0-100 |
Практические занятия 5-8 | ||
Рубежный тест | ||
Total control | Course Project | 0-100 |
The evaluating policy of learning outcomes by work type
Type of task | 90-100 | 70-89 | 50-69 | 0-49 |
---|---|---|---|---|
Excellent | Good | Satisfactory | Unsatisfactory |
Evaluation form
The student's final grade in the course is calculated on a 100 point grading scale, it includes:
- 40% of the examination result;
- 60% of current control result.
The final grade is calculated by the formula:
FG = 0,6 | MT1+MT2 | +0,4E |
2 |
Where Midterm 1, Midterm 2are digital equivalents of the grades of Midterm 1 and 2;
E is a digital equivalent of the exam grade.
Final alphabetical grade and its equivalent in points:
The letter grading system for students' academic achievements, corresponding to the numerical equivalent on a four-point scale:
Alphabetical grade | Numerical value | Points (%) | Traditional grade |
---|---|---|---|
A | 4.0 | 95-100 | Excellent |
A- | 3.67 | 90-94 | |
B+ | 3.33 | 85-89 | Good |
B | 3.0 | 80-84 | |
B- | 2.67 | 75-79 | |
C+ | 2.33 | 70-74 | |
C | 2.0 | 65-69 | Satisfactory |
C- | 1.67 | 60-64 | |
D+ | 1.33 | 55-59 | |
D | 1.0 | 50-54 | |
FX | 0.5 | 25-49 | Unsatisfactory |
F | 0 | 0-24 |
Topics of lectures
- Общие сведения и основные параметры насоса
- Устройство и принцип действия центробежных насосов
- Движение жидкости в центробежном насосе
- высота всасывания и явление кавитации
- Напор, развиваемый насосом
- Закон пропорциональности
- Типы и конструкции центробежных и осевых насосов
- Арматура насосных установок
- Характеристика центробежного насоса
- Параллельная и последовательная работа центробежных насосов
- Водопроводные насосные станции
- Расчет подачи и напора, развиваемых насосами второго подъема
- Соружения для приема воды из рек
- Особенности приема воды из водохранилищ
- Сооружения для приема воды из подземных источников
Key reading
- 1 Карелин В.Я., Минаев А.В. Насосы и насосные станции.Учебник для вузов, 3-е изд. – М: ООО «Ид «БАСТЕТ»,2016 г.-448 с.
- 2 Карасев Б.В. Насосы и насосные станции. –Минск. Высшая школа, 1990.-325 с.
- 3 Журба М.Г. и др. Водоснабжение. II том.-Волгада-Москва, 2001.
Further reading
- 1 Справочник по специальным работам. Монтаж систем внешнего водоснабжения и канализации / Под ред. Перешивкина А.К. – М.: Стройиздат, 1986 г. 2 Справочник монтажника. Оборудование водопроводно-канализационных сооружений / Под ред. Москвитина А.С. – М.: Стройиздат, 1986 г. 5 СНиП РК 4.01.02-2009. Строительные нормы и правила РК. Водоснабжение. Наружные сети сооружения.-Астана, 2009. 3 Шевелёв Ф.А., Шевелев А.Ф. Таблицы для гидравлического расчёта стальных, чугунных, асбестоцементных, пластмассовых и стеклянных водопроводных труб. М: ООО «Ид «БАСТЕТ», 2009-352с.