Engineering systems and networks
Description: Gives an idea of the purpose of engineering networks and water supply systems, sewerage systems of buildings. Studies the theoretical foundations of calculation and design of engineering networks, systems and equipment; principles and methods of hydraulic calculation of internal engineering networks of water supply and sanitation systems. Forms practical skills in the design and calculation of internal engineering systems of water supply and sewerage of buildings and selection of equipment. Considers modern engineering equipment.
Amount of credits: 5
Пререквизиты:
- Hydraulics and channel hydraulics
Course Workload:
Types of classes | hours |
---|---|
Lectures | 15 |
Practical works | 30 |
Laboratory works | |
SAWTG (Student Autonomous Work under Teacher Guidance) | 30 |
SAW (Student autonomous work) | 75 |
Form of final control | Exam |
Final assessment method |
Component: University component
Cycle: Profiling disciplines
Goal
- формирование у студентов теоретических знаний и практических навыков в области проектирования, монтажа, эксплуатации и технического обслуживания внутренних инженерных систем зданий и сооружений (водоснабжение, водоотведение, отопление и др.).
Objective
- Задачи изучения дисциплины «Инженерные системы и сети» - формирование представление об инженерных системах, как об элементах благоустройства жилых и общественных зданий, от которых зависит санитарно-гигиеническое состояние помещений, приобретение знаний о бесперебойности, надежности и безопасности работы инженерных систем.
Learning outcome: knowledge and understanding
- знать основные понятия об устройстве сетей и систем водоснабжения, канализации, отопление зданий и сооружений;
Learning outcome: applying knowledge and understanding
- Способность применять знания полученные при изучении дисциплины при проектировании жилых и общественных зданий, а также в градопроектировании.
Learning outcome: formation of judgments
- Иметь представление о основах проектирования инженерных систем для зданий и сооружений, а также для различных населённых пунктах.
Learning outcome: communicative abilities
- Способность работать со специалистами смежных профессий в проектном процессе с учетом профессионального разделения труда
Learning outcome: learning skills or learning abilities
- Способность квалифицированно осуществлять авторский надзор за строительством запроектированных объектов
Teaching methods
При проведении учебных занятий предусматривается использование следующих образовательных технологий: - Методы активизации деятельности: дискуссия; работа в команде; - Опережающая СРС; - Индивидуальное обучение; - Обучение на основе опыта; - Проблемное обучение; - Поисковый метод; - Исследовательский метод.
Assessment of the student's knowledge
Teacher oversees various tasks related to ongoing assessment and determines students' current performance twice during each academic period. Ratings 1 and 2 are formulated based on the outcomes of this ongoing assessment. The student's learning achievements are assessed using a 100-point scale, and the final grades P1 and P2 are calculated as the average of their ongoing performance evaluations. The teacher evaluates the student's work throughout the academic period in alignment with the assignment submission schedule for the discipline. The assessment system may incorporate a mix of written and oral, group and individual formats.
Period | Type of task | Total |
---|---|---|
1 rating | Определение точек расположения стояков и трассировка разводящих магистралей. Построение аксонометрической схемы систем холодного водопровода. | 0-100 |
Определение расчетных расходов и потерь напора системы внутреннего холодного водоснабжения. | ||
Подбор счетчика холодной воды. Определение требуемого напора. | ||
Тест для рубежного контроля 1 | ||
2 rating | Определение точек расположения канализационных стояков. Трассировка сети. Построение аксонометрической схемы системы внутренней канализации. | 0-100 |
Расчет внутренней хозяйственно-бытовой канализации. Гидравлический расчет. | ||
Расчет дворовой сети канализации. | ||
Тест для рубежного контроля 2. | ||
Total control | Exam | 0-100 |
The evaluating policy of learning outcomes by work type
Type of task | 90-100 | 70-89 | 50-69 | 0-49 |
---|---|---|---|---|
Excellent | Good | Satisfactory | Unsatisfactory |
Evaluation form
The student's final grade in the course is calculated on a 100 point grading scale, it includes:
- 40% of the examination result;
- 60% of current control result.
The final grade is calculated by the formula:
FG = 0,6 | MT1+MT2 | +0,4E |
2 |
Where Midterm 1, Midterm 2are digital equivalents of the grades of Midterm 1 and 2;
E is a digital equivalent of the exam grade.
Final alphabetical grade and its equivalent in points:
The letter grading system for students' academic achievements, corresponding to the numerical equivalent on a four-point scale:
Alphabetical grade | Numerical value | Points (%) | Traditional grade |
---|---|---|---|
A | 4.0 | 95-100 | Excellent |
A- | 3.67 | 90-94 | |
B+ | 3.33 | 85-89 | Good |
B | 3.0 | 80-84 | |
B- | 2.67 | 75-79 | |
C+ | 2.33 | 70-74 | |
C | 2.0 | 65-69 | Satisfactory |
C- | 1.67 | 60-64 | |
D+ | 1.33 | 55-59 | |
D | 1.0 | 50-54 | |
FX | 0.5 | 25-49 | Unsatisfactory |
F | 0 | 0-24 |
Topics of lectures
- Классификация систем холодного водопровода
- Аксонометрическая схема холодного водопровода
- Схемы сетей внутреннего водопровода
- Зонные системы водоснабжения высотных зданий
- Простые и автоматические системы пожаротушения
- Особенности устройства систем горячего водоснабжения
- Счетчики для определения расхода холодной и горячей воды
- Схемы систем горячего водоснабжения
- Классификация систем внутренней канализации зданий
- Фасонные части для монтажа внутренней системы канализации
- Построение аксонометрической схемы системы внутренней канализации
- Внутренние водостоки
- Общие понятия о системах отопления