Irrigation Amelioration
Description: The course forms knowledge in the field of agricultural hydrotechnical melioration. It introduces the water regime of soils, the main elements of the irrigation regime, the methods of irrigation and the conditions for their use, the methods and techniques of irrigation. Considers modern irrigation machines for watering.
Amount of credits: 6
Пререквизиты:
- Hydraulics and channel hydraulics
Course Workload:
Types of classes | hours |
---|---|
Lectures | 30 |
Practical works | 30 |
Laboratory works | |
SAWTG (Student Autonomous Work under Teacher Guidance) | 30 |
SAW (Student autonomous work) | 90 |
Form of final control | Exam |
Final assessment method |
Component: Component by selection
Cycle: Profiling disciplines
Goal
- Формирование у студентов профессиональных знаний и навыков в вопросах создания и регулирования на полях водного, воздушного и пищевого режима почвы, обеспечивающего получение высокого и устойчивого урожая сельхозкультур с сохранением окружающей среды, а также применения знаний по мелиорации для решения конкретных задач в области сельскохозяйственного производства в сложных природных условиях.
Objective
- - Цели и задачи оросительных мелиораций; - Практическое применение полученных знаний при решении задач по орошению и обводнению земель;
Learning outcome: knowledge and understanding
- Знать основные виды оросительных мелиораций, область их применения, способность выполнять расчеты и проектировать оросительные системы
Learning outcome: applying knowledge and understanding
- Умение применять новейшие достижения науки для решения задач в области оросительных мелиораций
Learning outcome: formation of judgments
- Способность эффективно решать задачи в области оросительных мелиораций на основе новейших достижений науки и техники
Learning outcome: communicative abilities
- Способность эффективно решать задачи в области оросительных мелиораций индивидуально, в качестве члена команды или руководителя
Learning outcome: learning skills or learning abilities
- Иметь навыки расчета и проектирования оросительных систем
Assessment of the student's knowledge
Teacher oversees various tasks related to ongoing assessment and determines students' current performance twice during each academic period. Ratings 1 and 2 are formulated based on the outcomes of this ongoing assessment. The student's learning achievements are assessed using a 100-point scale, and the final grades P1 and P2 are calculated as the average of their ongoing performance evaluations. The teacher evaluates the student's work throughout the academic period in alignment with the assignment submission schedule for the discipline. The assessment system may incorporate a mix of written and oral, group and individual formats.
Period | Type of task | Total |
---|---|---|
1 rating | Расчет порядка орошения сельскохозяйственных культур биоклиматическим способом | 0-100 |
Проектирование гидромодульного графика для культуры севооборота. | ||
Расчет элементов оросительной техники по бороздам и долинам. | ||
СРСП 1-2 | ||
Рубежный тест | ||
2 rating | Гидравлический расчет и построение продольного сечения оросительной и сбросной линии. | 0-100 |
Расчет элементов оросительной техники дождевальным способом. | ||
СРСП 3-4 | ||
Рубежный тест | ||
Total control | Exam | 0-100 |
The evaluating policy of learning outcomes by work type
Type of task | 90-100 | 70-89 | 50-69 | 0-49 |
---|---|---|---|---|
Excellent | Good | Satisfactory | Unsatisfactory |
Evaluation form
The student's final grade in the course is calculated on a 100 point grading scale, it includes:
- 40% of the examination result;
- 60% of current control result.
The final grade is calculated by the formula:
FG = 0,6 | MT1+MT2 | +0,4E |
2 |
Where Midterm 1, Midterm 2are digital equivalents of the grades of Midterm 1 and 2;
E is a digital equivalent of the exam grade.
Final alphabetical grade and its equivalent in points:
The letter grading system for students' academic achievements, corresponding to the numerical equivalent on a four-point scale:
Alphabetical grade | Numerical value | Points (%) | Traditional grade |
---|---|---|---|
A | 4.0 | 95-100 | Excellent |
A- | 3.67 | 90-94 | |
B+ | 3.33 | 85-89 | Good |
B | 3.0 | 80-84 | |
B- | 2.67 | 75-79 | |
C+ | 2.33 | 70-74 | |
C | 2.0 | 65-69 | Satisfactory |
C- | 1.67 | 60-64 | |
D+ | 1.33 | 55-59 | |
D | 1.0 | 50-54 | |
FX | 0.5 | 25-49 | Unsatisfactory |
F | 0 | 0-24 |
Topics of lectures
- Общие сведения о мелиорациях, об орошении и оросительных системах
- Режим орошения сельскохозяйственных культур
- Оросительные нормы (вегетационные), способы определения их величины и расчетной обеспеченности
- Полив
- Способы орошения и условия их применения
- Поверхностное орошение, виды и условия применения
- Орошение дождеванием
- Дождевальные машины, агрегаты, установки, их классификация
- Внутрипочвенное, капельное и аэрозольное орошения
- Открытая оросительная сеть
- Трубчатая оросительная сеть
- Орошение сточными водами
- Понятие о культурных пастбищах
Key reading
- 1 А.С. Субботин, В,А. Хаустов Гидротехника и мелиорация Российский государственный гидрометеорологический университет, М:, 2006 г. 2 Н.Н. Дубенок, К.Б. Шумакова Практикум по гидротехническим сельскохозяйственным мелиорациям, М: Колос, 2008 г 3 Е.Д. Сабо, В.С. Теодоронский, А.А. Золотаревский Гидротехнические мелиорации объектов ландшафтного строительства, М:, 2008 г. 4 Бабиков Б. В. Гидротехнические мелиорации: Учебник. 4-е изд.М, 2005 г. 5 СНиП 2.06.03-85 Мелиоративные системы и сооружения
Further reading
- 1. С.И. Исабай, Ж.С. Мұстафаев, Қ.Қ. Мұсабеков, Н.Б. Ізбасов, Қозыкеева Ә.Т., Нұрабаев Д.М. Суғару мелиорациялары. Тараз, 2013.-416 б 2. А.С. Субботин, В,А. Хаустов Гидротехника и мелиорация Российский государственный гидрометеорологический университет, М:, 2006 г. 3. Н.Н. Дубенок, К.Б. Шумакова Практикум по гидротехническим сельскохозяйственным мелиорациям, М: Колос, 2008 г 4. Е.Д. Сабо, В.С. Теодоронский, А.А. Золотаревский Гидротехнические мелиорации объектов ландшафтного строительства, М:, 2008 г.