Fundamentals of geology

Kapzhaparova Zhanar Zeynelkabdenovna

The instructor profile

Description: As part of the development of the discipline, students get acquainted with the main geological endogenous and exogenous processes, study rock-forming minerals, rocks

Amount of credits: 6

Пререквизиты:

  • География. Школьный курс

Course Workload:

Types of classes hours
Lectures 30
Practical works 30
Laboratory works
SAWTG (Student Autonomous Work under Teacher Guidance) 30
SAW (Student autonomous work) 90
Graded Credit
Form of final control Graded Credit
Final assessment method

Component: University component

Cycle: Base disciplines

Goal
  • Ознакомление студентов с наукой, которая изучает состав, строение и закономерности развития планеты Земля, изучение видов разведок и технологией их выполнения, опробования, оконтуривания, подсчет запасов и вопросы геолого-промышленной оценки МПИ.
Objective
  • Получить основу геологических знаний и понятий для последующего изучения дисциплин горного профиля
Learning outcome: knowledge and understanding
  • Студент должен уметь определять магматические, осадочные и метаморфические горные породы; читать геологические карты, пользоваться горным компасом для определения элементов залегания г/п и строить геологические разрезы.
Learning outcome: applying knowledge and understanding
  • Студент должен уметь произвести отбор проб в соответствии с требованиями того или иного типа оруденения; составить схему обработки проб, произвести подсчет запасов полезного ископаемого.
Learning outcome: formation of judgments
  • Самостоятельное изучение геологической документации при проведении разведки МПИ.
Learning outcome: communicative abilities
  • Изучение данной геологической дисциплины дает студенту горной специализации базовые знания не только горного, но и геологического профиля, что является коммуникативной способностью.
Learning outcome: learning skills or learning abilities
  • По завершению обучения студентов должны знать важные законы и базовые понятия по общей геологии и разведке МПИ.
Teaching methods

В процессе изучения дисциплины используется как традиционные, так и инновационные технологии интерактивного обучения.

Assessment of the student's knowledge

Teacher oversees various tasks related to ongoing assessment and determines students' current performance twice during each academic period. Ratings 1 and 2 are formulated based on the outcomes of this ongoing assessment. The student's learning achievements are assessed using a 100-point scale, and the final grades P1 and P2 are calculated as the average of their ongoing performance evaluations. The teacher evaluates the student's work throughout the academic period in alignment with the assignment submission schedule for the discipline. The assessment system may incorporate a mix of written and oral, group and individual formats.

Period Type of task Total
1  rating Изучение физических свойств породообразующих минералов 0-100
Изучение магматических горных пород
Изучение осадочных горных пород. Обломочные и глинистые породы. Органогенные и хемогенные осадочные породы.
Изучение метаморфических горных пород
2  rating Решение задач по опробованию и составлению схем обработки проб 0-100
Решение задач по оконтуриванию рудных тел месторождений полезных ископаемых
Решение задач по подсчету запасов руды и полезного компонента
Total control Graded Credit 0-100
The evaluating policy of learning outcomes by work type
Type of task 90-100 70-89 50-69 0-49
Excellent Good Satisfactory Unsatisfactory
Evaluation form

The student's final grade in the course is calculated on a 100 point grading scale, it includes:

  • 40% of the examination result;
  • 60% of current control result.

The final grade is calculated by the formula:

FG = 0,6 MT1+MT2 +0,4E
2

 

Where Midterm 1, Midterm 2are digital equivalents of the grades of Midterm 1 and 2;

E is a digital equivalent of the exam grade.

Final alphabetical grade and its equivalent in points:

The letter grading system for students' academic achievements, corresponding to the numerical equivalent on a four-point scale:

Alphabetical grade Numerical value Points (%) Traditional grade
A 4.0 95-100 Excellent
A- 3.67 90-94
B+ 3.33 85-89 Good
B 3.0 80-84
B- 2.67 75-79
C+ 2.33 70-74
C 2.0 65-69 Satisfactory
C- 1.67 60-64
D+ 1.33 55-59
D 1.0 50-54
FX 0.5 25-49 Unsatisfactory
F 0 0-24
Topics of lectures
  • Основные этапы развития геологической науки
  • Выветривание Коры выветривания
  • Склоновые процессы Геологическая деятельность ветра
  • Геологическая деятельность русловых потоков и поверхностных вод
  • Геологическая деятельность подземных вод
  • Геологическая деятельность океанов и морей
  • Процессы внутренней динамики Земли
  • Процессы внутренней динамики Земли
  • Разведка месторождений полезных ископаемых
  • Технические средства разведки
  • Методы разведки МПИ
  • Виды опробования Обработка проб
  • Оконтуривание тел полезных ископаемых Геолого-экономические критерии оконтуривания запасов
  • Кондиции
  • Подсчет запасов и геолого-экономическая оценка месторождений полезных ископаемых
Key reading
  • 1 Ананьев В. П. Основы геологии, минералогии и петрографии / В. П. Ананьев, А. Д. Потапов. - М.: Высш. шк., 2015. 2 Ермолов В.Н. и др. Геология часть 6. Месторождения полезных ископаемых – М.: Из-во Московского государственного горного университета, 2019. – 570с. 3 Короновский Н. В. Общая геология / Н. В. Короновский. - М.: МГУ, 2012. 4 Платов Н.А. Основы инженерной геологии- Л.: Инфра, 2019. - 192с. 5 Genadiy Pivnyak [et al.]. Mining of Mineral Deposits : London : CRC Press, 2013. - 372 p. 6 Wu Faguan, Qi Shengwen Global View of Engineering Geology and the Environment; London : CRC Press, 2013. - 899 p