General and historical geology
Description: This discipline gives an idea of the Earth as a “natural cosmic body”, studies its composition and the structure of the earth's crust; processes of external and internal dynamics of the Earth. Gives general ideas about minerals and rocks, geological processes. Studies the history of the development of the Earth, the origin and evolution of the organic world, the basic patterns of development.
Amount of credits: 8
Пререквизиты:
- География. Школьный курс
Course Workload:
Types of classes | hours |
---|---|
Lectures | 30 |
Practical works | 15 |
Laboratory works | 30 |
SAWTG (Student Autonomous Work under Teacher Guidance) | 45 |
SAW (Student autonomous work) | 120 |
Form of final control | Exam |
Final assessment method |
Component: University component
Cycle: Base disciplines
Goal
- To acquaint students with the main stages of the Earth's development, the history of the formation of the main structures of the Earth's crust, rocks, the history of the origin of life, the basics of the systematics of fossil organisms, to show the relationship of organisms with the habitat, to teach methods of restoring the physical and geographical conditions of the earth's surface of past epochs, to establish patterns of placement of individual complexes of rocks and related minerals.
Objective
- Creation of a base of general geological knowledge and concepts for further study of geological disciplines
Learning outcome: knowledge and understanding
- Знание основных породообразующих минералов и горных пород, эндогенных и экзогенных процессов. Знание истории развития Земли и возникновения жизни
Learning outcome: applying knowledge and understanding
- Умение определять минералы и горные породы визуальными методами, читать геологические карты и разрезы
Learning outcome: formation of judgments
- Уметь читать геологическую информацию (карты, разрезы, описания) и делать выводы о истории геологического развития территории
Learning outcome: communicative abilities
- Иметь навыки работы в команде и индивидуально при выполнении лабораторных работ и практики
Learning outcome: learning skills or learning abilities
- Постоянно совершенствовать знания и умения в области общей геологии
Teaching methods
- Интерактивные лекции (управляемая дискуссия, демонстрация слайдов, Презентации фильмов из YouTube и других социальных сетей ); - Разработка групповых проектов с защитой результатов по результатам; - Изучение коллекций горрных пород и минералов в аудитории, в геологическом музее, в Интернете и др;
Assessment of the student's knowledge
Teacher oversees various tasks related to ongoing assessment and determines students' current performance twice during each academic period. Ratings 1 and 2 are formulated based on the outcomes of this ongoing assessment. The student's learning achievements are assessed using a 100-point scale, and the final grades P1 and P2 are calculated as the average of their ongoing performance evaluations. The teacher evaluates the student's work throughout the academic period in alignment with the assignment submission schedule for the discipline. The assessment system may incorporate a mix of written and oral, group and individual formats.
Period | Type of task | Total |
---|---|---|
1 rating | Презентации по теме 1 | 0-100 |
Презентации по теме 2 | ||
2 rating | Презентации по теме 3 | 0-100 |
Презентация по теме 4 | ||
Total control | Exam | 0-100 |
The evaluating policy of learning outcomes by work type
Type of task | 90-100 | 70-89 | 50-69 | 0-49 |
---|---|---|---|---|
Excellent | Good | Satisfactory | Unsatisfactory |
Evaluation form
The student's final grade in the course is calculated on a 100 point grading scale, it includes:
- 40% of the examination result;
- 60% of current control result.
The final grade is calculated by the formula:
FG = 0,6 | MT1+MT2 | +0,4E |
2 |
Where Midterm 1, Midterm 2are digital equivalents of the grades of Midterm 1 and 2;
E is a digital equivalent of the exam grade.
Final alphabetical grade and its equivalent in points:
The letter grading system for students' academic achievements, corresponding to the numerical equivalent on a four-point scale:
Alphabetical grade | Numerical value | Points (%) | Traditional grade |
---|---|---|---|
A | 4.0 | 95-100 | Excellent |
A- | 3.67 | 90-94 | |
B+ | 3.33 | 85-89 | Good |
B | 3.0 | 80-84 | |
B- | 2.67 | 75-79 | |
C+ | 2.33 | 70-74 | |
C | 2.0 | 65-69 | Satisfactory |
C- | 1.67 | 60-64 | |
D+ | 1.33 | 55-59 | |
D | 1.0 | 50-54 | |
FX | 0.5 | 25-49 | Unsatisfactory |
F | 0 | 0-24 |
Topics of lectures
- Вещественный состав земной коры, строение ее внутренних оболочек, основные физические параметры и свойства мантии, ядра и земной коры
- Возраст земной коры, основные гипотезы ее формирования
- Экзогенные геологические процессы
- Геологическая деятельность текучих вод
- Геологическая деятельность океанов, морей, озер, болот, водохранилищ
- Эндогенные геологические процессы
- складчатые и разрывные нарушения горных пород
- Магматизм и вулканизм
- Метаморфизм, типы метаморфизма, зоны метаморфического изменения горных пород, метаморфические горные породы
- Тектоносфера и ее строение
- Историческая геология Догеологический и геологический периоды развития Земли
- Палеозой
- Особенности геологического развития Земли в мезозое
- Основные закономерности развития земной коры и земной поверхности
Key reading
- 1. Якушева А.Ф., Хаин В.Е., Славин В.И. Общая геология. М.: МГУ, 2008. 2.Мильничук В.С., Арабаджи М.С. Общая геология. М.: Недра. 2009. 3.Серпухов В.Н., Билибина Т.В., Шалимов А.Н. Курс общей геологии Л.: Недра. 2009. 4. Горшков Г.П., Якушева А.Ф. Общая геология, М.: МГУ. 2003. 5.Давиташвили Л.Ш. Курс палеонтологии. М.: Госгеолиздат. 2011 6. Давиташвили Л.Ш. Краткий курс палеонтологии. М.: Госгеолиздат. 2008