Geochemical exploration activity of mineral deposits
Description: The goal of geochemical methods is to identify and assess mineral deposits by analyzing the chemical composition of rocks, soils, waters, and gases. Geochemical methods are based on measuring and interpreting the concentrations and anomalies of chemical elements in natural environments. The result is the creation of geochemical maps and the identification of areas with elevated concentrations of valuable elements, indicating promising zones for further exploration.
Amount of credits: 5
Пререквизиты:
- General and historical geology
Course Workload:
Types of classes | hours |
---|---|
Lectures | 15 |
Practical works | 30 |
Laboratory works | |
SAWTG (Student Autonomous Work under Teacher Guidance) | 30 |
SAW (Student autonomous work) | 75 |
Form of final control | Exam |
Final assessment method |
Component: Component by selection
Cycle: Profiling disciplines
Goal
- The purpose of teaching the discipline is to familiarize students with the theoretical foundations of geochemical methods, on the basis of which the most rational method of prospecting and discovery of mineral deposits can be selected, depending on specific geological and landscape-geochemical conditions, as well as the acquisition of practical skills in interpreting geochemical data.
Objective
- The main tasks are reduced to: studying the forms of elements in the Earth's crust; mastering the main factors of element migration; studying the features of the formation of geochemical halos; acquiring skills in mathematical processing of geochemical data.
Learning outcome: knowledge and understanding
- Знание и понимание: - общие законы геохимии; - геохимические классификации химических элементов; - основные закономерности формирования природных и техногенных геохимических ландшафтов, ландшафтно-геохимическое районирование; - основные закономерности поведения химических элементов в геологических процессах; - условия миграции, концентрации и рассеяния элементов; -методику геохимических поисков в различных ландшафтно-климатических зонах; -подсчёт геохимических ресурсов территорий.
Learning outcome: applying knowledge and understanding
- Применение знаний и пониманий: - охарактеризовать особенности состава и геохимические условия формирования различных типов пород и блоков земной коры; - определить факторы, контролирующие формирование геохимических аномалий в различных системах; - проанализировать комплекс специальных карт с целью выявления эколого-геохимических особенностей территории; - наметить рациональный комплекс геохимических поисков, применительно к различным ландшафтно-климатическим зонам;
Learning outcome: formation of judgments
- Формирование суждений: - знать теоретические основы геохимии окружающей среды, владеть методами геохимических исследований; - быть способным понимать, излагать и критически анализировать базовую информацию в области геохимических методов поисков
Learning outcome: communicative abilities
- Коммуникативные способности: Владеть методами системного анализа геохимических условий миграции и концентрирования химических элементов, владеть навыками анализа ландшафтно-геохимической.
Learning outcome: learning skills or learning abilities
- Навыки обучения или способности к учебе: Совершенствовать существующие и внедрять новые технологии (специализированные компьютерные программы) освоения дисциплины.
Teaching methods
Технологии проектного обучения - организация образовательного процесса в соответствии с алгоритмом поэтапного решения проблемной задачи или выполнения учебного задания. Технологии проблемного обучения - организация образовательного процесса, которая предполагает постановку проблемных вопросов, создание учебных проблемных ситуаций для стимулирование активной познавательной деятельности студентов. Интерактивные технологии – организация образовательного процесса, которая предполагает активное и нелинейное взаимодействие всех участников, достижение на этой основе личностно значимого для них образовательного результата.
Assessment of the student's knowledge
Teacher oversees various tasks related to ongoing assessment and determines students' current performance twice during each academic period. Ratings 1 and 2 are formulated based on the outcomes of this ongoing assessment. The student's learning achievements are assessed using a 100-point scale, and the final grades P1 and P2 are calculated as the average of their ongoing performance evaluations. The teacher evaluates the student's work throughout the academic period in alignment with the assignment submission schedule for the discipline. The assessment system may incorporate a mix of written and oral, group and individual formats.
Period | Type of task | Total |
---|---|---|
1 rating | Космохимия | 0-100 |
ГЕОХИМИЧЕСКАЯ КЛАССИФИКАЦИЯ В.М.ГОЛЬДШМИДТА | ||
РАСПРОСТРАНЕННОСТЬ ХИМИЧЕСКИХ ЭЛЕМЕНТОВ В ОБОЛОЧКАХ ЗЕМЛИ | ||
КЛАРКИ ЗЕМНОЙ КОРЫ | ||
ГЕОХИМИЯ МАГМАТИЗМА | ||
2 rating | БИОЛОГИЧЕСКИЙ КРУГОВОРОТ ЭЛЕМЕНТОВ | 0-100 |
ЭКОЛОГИЧЕСКАЯ ГЕОХИМИЯ | ||
РЕГИОНАЛЬНАЯ ГЕОХИМИЯ | ||
ГЕОХИМИЧЕСКАЯ СИСТЕМАТИКА РУДНЫХ МЕСТОРОЖДЕНИЙ | ||
ОПРЕДЕЛЕНИЕ УРОВНЯ МЕСТНОГО ГЕОХИМИЧЕСКОГО ФОНА | ||
Total control | Exam | 0-100 |
The evaluating policy of learning outcomes by work type
Type of task | 90-100 | 70-89 | 50-69 | 0-49 |
---|---|---|---|---|
Excellent | Good | Satisfactory | Unsatisfactory |
Evaluation form
The student's final grade in the course is calculated on a 100 point grading scale, it includes:
- 40% of the examination result;
- 60% of current control result.
The final grade is calculated by the formula:
FG = 0,6 | MT1+MT2 | +0,4E |
2 |
Where Midterm 1, Midterm 2are digital equivalents of the grades of Midterm 1 and 2;
E is a digital equivalent of the exam grade.
Final alphabetical grade and its equivalent in points:
The letter grading system for students' academic achievements, corresponding to the numerical equivalent on a four-point scale:
Alphabetical grade | Numerical value | Points (%) | Traditional grade |
---|---|---|---|
A | 4.0 | 95-100 | Excellent |
A- | 3.67 | 90-94 | |
B+ | 3.33 | 85-89 | Good |
B | 3.0 | 80-84 | |
B- | 2.67 | 75-79 | |
C+ | 2.33 | 70-74 | |
C | 2.0 | 65-69 | Satisfactory |
C- | 1.67 | 60-64 | |
D+ | 1.33 | 55-59 | |
D | 1.0 | 50-54 | |
FX | 0.5 | 25-49 | Unsatisfactory |
F | 0 | 0-24 |
Topics of lectures
- Введение
- Возникновение вещества солнечной системы
- Геохимическая классификация В
- Сейсмическая модель Земли
- Состав метеоритов как основа модели мантии и ядра Земли
- Кларки
- Геохимическая классификация элементов В
- Миграция химических элементов
- Особенности магматической миграции
- Геохимия гидротермальных систем
- Гидротермальный метасоматоз
- Строение гидротермальных систем
- Геохимические барьеры гидротермальных систем
- Биогенная миграция
- Техногенная миграции
Key reading
- 1.Стримжа Т.П., Леонтьев С.И. Прикладная геохимия. Litres, 2019, - С.251. 2. Я.Э. Юдович ,М.П Кетрис. Основы литохимии.— Л.: Наука, 2015, - С. 479. 3. В.А. Алексеенко. Экологическая геохимия. — М.: Логос, 2014, — С.627. 4. А.А. Ярошевский. Проблемы современной геохимии. Конспект лекций 2014 г.
Further reading
- 5. Лазарева В.В., Енина Д.В., Дьяченко В.Н. Геохимические методы прогноза и поисков месторождений нефти и газа. Издательство: Ай Пи Ар Медиа. 2022г. платформа IPRbookshop. 6. Лазарева В.В., Енина Д.В., Дьяченко В.Н. Гидрогеохимические методы поисков месторождений полезных ископаемых. Издательство: Ай Пи Ар Медиа. 2022 г. Электронная версия на IPRbookshop. 7. В.А. Алексеенко Геохимические методы поисков месторождений полезных ископаемых. М.: «Логос», 2008. 8. А. И. Перельман, Н. С. Касимов. Геохимия ландшафта. — М.: Астрея-2000, 1999. — 762 с. 9.Щербина В.В. Основы геохимии. М.: Недра, 1992. 10. Сауков А.А. Геохимия. М.: Наука, 1995.