Personal and collective protective equipments
Description: The course is designed to develop students’ skills in the effective use of personal and collective protective equipment, studying their classification and usage features to reduce the risks of occupational diseases and injuries. The course covers methods and approaches for implementing constructive, ergonomic, and technical solutions in the use of protective equipment. Upon completion of the course, students acquire skills in the proper selection and application of protective equipment, contributing to improved occupational safety.
Amount of credits: 6
Course Workload:
Types of classes | hours |
---|---|
Lectures | 30 |
Practical works | 30 |
Laboratory works | |
SAWTG (Student Autonomous Work under Teacher Guidance) | 30 |
SAW (Student autonomous work) | 90 |
Form of final control | Exam |
Final assessment method |
Component: University component
Cycle: Profiling disciplines
Goal
- The purpose of teaching the discipline is to train specialists who should know the legislative and regulatory framework for providing workers with means of individual and collective protection, as well as to make engineering decisions aimed at improving working conditions, preventing occupational injuries while ensuring high productivity of workers.
Objective
- objectives of the course: -to make the right decisions to provide workers with personal protective equipment - to study the list of basic personal protective equipment and their characteristics; - maintain scientific and technical documentation on accounting, storage and issuance ; - evaluate the impact of personal protective equipment on workers; - develop engineering, technical, technological, organizational and sanitary-hygienic measures to eliminate the causes of accidents, occupational injuries and occupational diseases in the workplace.
Learning outcome: knowledge and understanding
- Знание и понимание сведений и материалов по дисциплине средства индивидуальной и коллективной защиты, базирующихся на общем среднем образовании учебников повышенного типа, а также включающих аспекты, сформированные знанием передовых позиций в области этой дисциплины. Ключевыми компетенциями являются: Обеспечение трудящихся надежными и эффективными средствами индивидуальной и коллективной защиты способствующих повышению безопасности труда, снижению производственного травматизма и профессиональной заболеваемости
Learning outcome: applying knowledge and understanding
- Применять свои знания и понимания, указывающие на профессиональный подход к решению вопросов средств индивидуальной и коллективной защиты; обладать компетенциями, проявляющимися в умении выдвигать и защищать аргументированные методы и средства, а также решать задачи исключения или снижения производственного травматизма, профессиональных заболевании и грамотном применении средств индивидуальной защиты
Learning outcome: formation of judgments
- Умение собирать и интерпретировать необходимые данные в области умение собирать и интерпретировать необходимые данные в области средств индивидуальной и коллективной защиты, формирования взглядов, содержащих суждения по соответствующим научным, техническим проблемам, связанным с решением вопросов производственного травматизма, профессиональных заболеваний и СИЗ.
Learning outcome: communicative abilities
- Передавать информацию, идеи, проблемы и решения по вопросам изучаемой дисциплины аудитории, состоящей как из специалистов, так и неспециалистов, с целью снижения негативных последствий от производственного травматизма, профессиональных заболеваний с помощью средств индивидуальной и коллективной защиты.
Learning outcome: learning skills or learning abilities
- Выработаны навыки необходимые, чтобы осуществлять дальнейшее обучение по изучаемой дисциплине "Средства индивидуальной и коллективной защиты" с высокой степенью самостоятельности
Teaching methods
При проведении учебных занятий предусматривается использование следующих образовательных технологий - интерактивная лекция (использование следующих активных форм обучения: исполнительная (управляемая) дискуссия или беседа; модерация; показ слайдов или учебных фильмов; мозговой штурм; мотивационная речь); - создание сценариев развития различных ситуаций на основе заданных условий; информационно-коммуникационная (например, прикладная занятия в компьютерном классе с использованием профессиональных пакетов программ); поисково-исследовательская (самостоятельная исследовательская деятельность студентов в учебном процессе); решение учебных задач.
Assessment of the student's knowledge
Teacher oversees various tasks related to ongoing assessment and determines students' current performance twice during each academic period. Ratings 1 and 2 are formulated based on the outcomes of this ongoing assessment. The student's learning achievements are assessed using a 100-point scale, and the final grades P1 and P2 are calculated as the average of their ongoing performance evaluations. The teacher evaluates the student's work throughout the academic period in alignment with the assignment submission schedule for the discipline. The assessment system may incorporate a mix of written and oral, group and individual formats.
Period | Type of task | Total |
---|---|---|
1 rating | 0-100 | |
2 rating | 0-100 | |
Total control | Exam | 0-100 |
The evaluating policy of learning outcomes by work type
Type of task | 90-100 | 70-89 | 50-69 | 0-49 |
---|---|---|---|---|
Excellent | Good | Satisfactory | Unsatisfactory | |
Evaluation form
The student's final grade in the course is calculated on a 100 point grading scale, it includes:
- 40% of the examination result;
- 60% of current control result.
The final grade is calculated by the formula:
FG = 0,6 | MT1+MT2 | +0,4E |
2 |
Where Midterm 1, Midterm 2are digital equivalents of the grades of Midterm 1 and 2;
E is a digital equivalent of the exam grade.
Final alphabetical grade and its equivalent in points:
The letter grading system for students' academic achievements, corresponding to the numerical equivalent on a four-point scale:
Alphabetical grade | Numerical value | Points (%) | Traditional grade |
---|---|---|---|
A | 4.0 | 95-100 | Excellent |
A- | 3.67 | 90-94 | |
B+ | 3.33 | 85-89 | Good |
B | 3.0 | 80-84 | |
B- | 2.67 | 75-79 | |
C+ | 2.33 | 70-74 | |
C | 2.0 | 65-69 | Satisfactory |
C- | 1.67 | 60-64 | |
D+ | 1.33 | 55-59 | |
D | 1.0 | 50-54 | |
FX | 0.5 | 25-49 | Unsatisfactory |
F | 0 | 0-24 |
Topics of lectures
- Основные понятия средств индивидуальной защиты
- Средства индивидуальной защиты, основные понятия
- Средства индивидуальной защиты, защищающие органы дыхания
- Средства индивидуальной защиты
- Средства индивидуальной защиты
- Средства коллективной защиты и их классификация
- Микроклимат производственных помещений
- Вентиляция производственных помещений
- Освещение помещений и рабочих мест
- Защита от воздействия электромагнитных полей
Key reading
- 1. Конституция Республики Казахстан 2. Трудовой Кодекс Республики Казахстан от 23 ноября 2015 года № 414-V ЗРК. с дополнениями и изменениями 01.07.2021 № 61-VII 3. Андреева – Галанина Е.Ц.,Буркова Л.Я. Гигиена труда и промышленная санитария – Л., « Медицина», 2006 – 261 с. 4. Алексеев С.В., Усенко В.Р. Гигиена труда.-М.: Медицина, 2008.-576с. 5. Сраубаев Е.Н., Белоног А.А., Руководство по санитарной экспертизе в области гигиены труда: Учебно-методическое пособие.-Караганда, САНАТ-Полиграфия, 2015г.-562с. 6 Гурова А.И., Горлова О.Е. Практикум по гигиене. М., университет дружбы народов , 2008 – 168 с. 7 Глебова А.А, Гигиена труда и производственная санитария – М ., «Медицина» ; 2008-368 с. 8. Дурановская Г.П. «Безопасность и охрана труда. Трудовое законодательство: комментарии, вопросы и ответы»; Алматы: Lem , 2017 9. Аманжолов Ж. , Охрана труда и техника безопасности; Астана : Фолиант,2011 10. Аипов А.К., Охрана труда и безопасность жизнедеятельности; Учебное пособие,-Астана: Каз.УЭФМТ, 2013 11 Преображенский В.Б. Роль средств индивидуальной защиты в сохранении жизни и здоровья работников // Справочник специалиста по охране труда,- 2002
Further reading
- 12. Навроцкий В.К. Гигиена труда. М., « Медицина », 1974.-439 с. 13. Руководство к практическим занятиям по гигиене труда / Под ред. Проф.Шефченко А.М./. Киев , 1986.-336 с. 14. Методы оценки производственной среды промышленных предприятий./Под ред. Н.Ф.Измерова ,Ю.Г. Широкова /. М., « Медицина », 1980-208 с. 15. Пивоваров Ю.П., Королик В.В., Зиневич Л.С. Труд как неотъемлемая часть существования человека и его положительное и отрицательное влияние на здоровье человека ./ кн. Гигиена и основы экологии человека. /М., «Академия», 2004 -311-395 с.