Causes and consequences of climate change

Petrova Olga Anatolyevna

The instructor profile

Description: In the course of studying this discipline, students receive information about climate change on Earth, the factors causing it, non-climatic factors and their influence on the climate, as well as the anthropogenic impact on climate change. They explore the interactions between these factors and the resulting consequences. The course examines the concept of climate and climate change, including the issue of global warming. Students analyze and assess the causes of climate change and its consequences, consider preventive measures, the global climate control system, and climate agreements at both regional and global levels.

Amount of credits: 5

Пререквизиты:

  • Topography, orientation and survival in emergency situations

Course Workload:

Types of classes hours
Lectures 30
Practical works 15
Laboratory works
SAWTG (Student Autonomous Work under Teacher Guidance) 30
SAW (Student autonomous work) 75
Form of final control Exam
Final assessment method

Component: University component

Cycle: Base disciplines

Goal
  • To form students' ideas about the close relationship between human economic activity and climate change, the consequences arising from climate change, emerging environmental disasters, emergencies and measures to prevent them.
Objective
  • - possess theoretical knowledge about the climate, its changes as a result of economic activity on a global and national scale, the main consequences arising from climate change; - formation of students' understanding of the "green" economy based on the main means of combating climate change and sustainable development on a global and national scale; - Formation and awareness-raising of students in the field of adaptation to climate change in the Republic of Kazakhstan and the world; - formation of skills for analyzing the state of the environment in connection with climate change; - - obtaining information about greenhouse gases, their mechanisms in climate change, reduction of greenhouse gas emissions, their implementation in Kazakhstan, the regulatory system; - acquisition of practical skills in analyzing and assessing the causes and consequences of climate change.
Learning outcome: knowledge and understanding
Learning outcome: communicative abilities
Teaching methods

При проведении учебных занятий предусматривается использование следующих образовательных технологий: - интерактивная лекция (применение следующих активных форм обучения: ведомая (управляемая) дискуссия или беседа; модерация; демонстрация слайдов или учебных фильмов; мозговой штурм; мотивационная речь); - построение сценариев развития различных ситуаций на основе заданных условий; - информационно-коммуникационная (например, занятия в компьютерном классе с использованием профессиональных пакетов прикладных программ); - поисково-исследовательская (самостоятельная исследовательская деятельность студентов в процессе обучения); - решение учебных задач.

Topics of lectures
  • Введение в дисциплину: Организация и структура преподавания дисциплины "Изменение климата и его причинные последствия"
  • Изменение климата и его влияние на природные и хозяйственные системы
  • "Зеленая" экономика и изменение климата
  • "Зеленая" экономика и устойчивое развитие
  • Доклад Межправительственной группы экспертов по изменению климата по оценке изменения климата
  • Изменение климата в Казахстане
  • Регулирование выбросов промышленных газов
  • Энергосбережение и повышение энергоэффективности
  • Как работает климатическая система и информация, необходимая для оценки будущих изменений
  • Последние достижения в совершенствовании научных концепций
  • Связь между выбросами и концентрациями веществ в атмосфере
  • Причины изменения климата
  • Оценка возможных последствий изменения климата
  • Совершенствование системы управления промышленными отходами в РК
  • Глобальные климатические сценарии и последствия изменения климата
Key reading
  • 1. Экологический кодекс Республики Казахстан. Кодекс Республики Казахстан от 2 января 2021 года № 400-VI ЗРК (с изменениями, внесенными от 02.01.2023 № 184, от 19.04.2023 № 223) 2. «Национальный доклад о состоянии окружающей среды использовании природных ресурсов РК за 2011-2014 гг» Минестерство энергетики РК – Астана, 2015 г. 3. Оценочный доклад об изменении климата на территории Казахстана – РГП «Казгидромет» Министерство окружающей среды и водных ресурсов РК. - Астана, 2021 г. 4. Материалы для подготовки Ежегодного бюллетеня изменения и состояния климата Казахстана за 2019 год //РГП «Казгидромет» – Астана, 2020 г. 5. II-VI Национальное Сообщение Республики Казахстан Рамочной конвенции ООН об изменении климата. 2021 г.Электронный ресурс: unfccc.int/resource/docs/natc/kaznc2r.pdf 6. Закон Республики Казахстан от 28 апреля 2016 года № 506-V О внесении изменений и дополнений в некоторые законодательные акты Республики Казахстан по вопросам перехода Республики Казахстан к «зеленой экономике». 7. Кокорин, А. О. Изменение климата. Глоссарий терминов, используемых в работе РКИК ООН / А. О. Кокорин, О. Н. Липка, Р. В. Суляндзига. — Москва: Всемирный фонд дикой природы (WWF), 2015. — 93 c. — ISBN 978-5-906599-17-9. — Текст: электронный // Цифровой образовательный ресурс IPR SMART: [сайт]. — URL: https://www.iprbookshop.ru/64656.html 8.Кокорин, А. О. Изменение климата: обзор Пятого оценочного доклада МГЭИК / А. О. Кокорин. — Москва: Всемирный фонд дикой природы (WWF), 2014. — 80 c. — ISBN 978-5-906599-07-0. — Текст: электронный // Цифровой образовательный ресурс IPR SMART: [сайт]. — URL: https://www.iprbookshop.ru/64690.html 9.Логинов, В. Ф. Изменения климата: тренды, циклы, паузы / В. Ф. Логинов, В. С. Микуцкий. — Минск: Белорусская наука, 2017. — 180 c. — ISBN 978-985-08-2127-0. — Текст: электронный // Цифровой образовательный ресурс IPR SMART: [сайт]. — URL: https://www.iprbookshop.ru/74068.html 10. Дуйсенбаева, С. Т. Изменение климата и зеленая экономика: учебное пособие / С. Т. Дуйсенбаева, Р. Т. Турекельдиева. — Тараз: Таразский региональный университет имени М.Х. Дулати, 2022. — 263 c. — ISBN 978-601-259-067-8. — Текст: электронный // Цифровой образовательный ресурс IPR SMART: [сайт]. — URL: https://www.iprbookshop.ru/127426.html
Further reading
  • 1. IPR SMART http://www.iprbookshop.ru 2. ScienceDirect - http://www.sciencedirect.com. 3. EBSCO Discovery Service (EDS) - http://search.ebscohost.com 4. Круглова, А.И. Климат и ограждающие конструкции (Количественная характеристика воздействия основных климатических факторов на наружные вертикальные поверхности ограждающих конструкций различной ориентации): науч. изд. / А. И. Круглова. - М.: Стройиздат, 1970. - 167 с. 5. Кокорин, А. О. Изменение климата. 100 вопросов и ответов / А. О. Кокорин. — Москва: Всемирный фонд дикой природы (WWF), 2010. — 120 c. — ISBN 978-5-9902255-2-7. — Текст: электронный // Цифровой образовательный ресурс IPR SMART: [сайт]. — URL: https://www.iprbookshop.ru/13467.html 6. Логинов, В. Ф. Радиационные факторы и доказательная база современных изменений климата: монография / В. Ф. Логинов. — Минск: Белорусская наука, 2012. — 266 c. — ISBN 978-985-08-1387-9. — Текст: электронный // Цифровой образовательный ресурс IPR SMART: [сайт]. — URL: https://www.iprbookshop.ru/11495.html