Modern Web Technologies
Description: The discipline is devoted to theoretical and practical training of students in the field of web application development using the modern JavaScript programming language, including the study of TypeScript to improve code typing, as well as mastering popular frameworks and libraries such as React, Angular and Vue. Students also learn to develop the server side of web applications using Python and Node.js. They will learn the basics of creating APIs, query processing, working with MySQL databases, and client-server communication.
Amount of credits: 5
Пререквизиты:
- Introduction to W3C Technology
Course Workload:
Types of classes | hours |
---|---|
Lectures | 15 |
Practical works | |
Laboratory works | 30 |
SAWTG (Student Autonomous Work under Teacher Guidance) | 30 |
SAW (Student autonomous work) | 75 |
Form of final control | Exam |
Final assessment method |
Component: University component
Cycle: Profiling disciplines
Goal
- Целью преподавания дисциплины «Современные веб технологии» является теоретическая и практическая подготовка студентов в области разработки веб-приложений с использованием современного языка программирования PHP, СУБД MySQL, языка разметки HTML, каскадных стилей CSS, а также современных сред разработок.
Objective
- Изучить особенности разработки веб-приложений
Learning outcome: knowledge and understanding
- Понимать основы синтаксиса и управляющих конструкций языка PHP
- Знать основные концепции построения веб приложений и современные инструменты для создания статических и динамических сайтов и порталов
Learning outcome: applying knowledge and understanding
- Иметь навыки разработки статических и динамических веб страниц на стороне сервера с использованием технологий PHP
Learning outcome: formation of judgments
- Быть компетентным в основных принципах проектирования веб приложений
Learning outcome: communicative abilities
- Участие в практических и научных конференциях и семинарах, связанных с разработкой веб-приложений
Learning outcome: learning skills or learning abilities
- Научно-исследовательская работа и послевузовское обучение
Teaching methods
Информационно-коммуникационные технологии: 1) конструирование занятия с использованием активных и интерактивных методов: – формулировка цели; – составление алгоритмов действий, необходимых для достижения цели; – методическое обеспечение занятия; – анализ итогов путём сравнения поставленной цели с достигнутыми результатами; 2) интерактивное обучение в ходе фронтальной работы: активное воспроизведение ранее полученных теоретических знаний в новых условиях; применение обратной связи; 3) проблемное обучение; 4) инновационные методы обучения: имитационные (игровые и тре-нинги); неимитационные (дискуссии, поисковые практические работы, самостоятельная работа).
Assessment of the student's knowledge
Teacher oversees various tasks related to ongoing assessment and determines students' current performance twice during each academic period. Ratings 1 and 2 are formulated based on the outcomes of this ongoing assessment. The student's learning achievements are assessed using a 100-point scale, and the final grades P1 and P2 are calculated as the average of their ongoing performance evaluations. The teacher evaluates the student's work throughout the academic period in alignment with the assignment submission schedule for the discipline. The assessment system may incorporate a mix of written and oral, group and individual formats.
Period | Type of task | Total |
---|---|---|
1 rating | Лабораторная работа 1 | 0-100 |
Лабораторная работа 2 | ||
Лабораторная работа 3 | ||
Рубежный контроль 1 | ||
2 rating | Лабораторная работа 4 | 0-100 |
Лабораторная работа 5 | ||
Лабораторная работа 6 | ||
Рубежный контроль 2 | ||
Total control | Exam | 0-100 |
The evaluating policy of learning outcomes by work type
Type of task | 90-100 | 70-89 | 50-69 | 0-49 |
---|---|---|---|---|
Excellent | Good | Satisfactory | Unsatisfactory |
Evaluation form
The student's final grade in the course is calculated on a 100 point grading scale, it includes:
- 40% of the examination result;
- 60% of current control result.
The final grade is calculated by the formula:
FG = 0,6 | MT1+MT2 | +0,4E |
2 |
Where Midterm 1, Midterm 2are digital equivalents of the grades of Midterm 1 and 2;
E is a digital equivalent of the exam grade.
Final alphabetical grade and its equivalent in points:
The letter grading system for students' academic achievements, corresponding to the numerical equivalent on a four-point scale:
Alphabetical grade | Numerical value | Points (%) | Traditional grade |
---|---|---|---|
A | 4.0 | 95-100 | Excellent |
A- | 3.67 | 90-94 | |
B+ | 3.33 | 85-89 | Good |
B | 3.0 | 80-84 | |
B- | 2.67 | 75-79 | |
C+ | 2.33 | 70-74 | |
C | 2.0 | 65-69 | Satisfactory |
C- | 1.67 | 60-64 | |
D+ | 1.33 | 55-59 | |
D | 1.0 | 50-54 | |
FX | 0.5 | 25-49 | Unsatisfactory |
F | 0 | 0-24 |
Topics of lectures
- Клиент-серверные технологии Web
- Сценарии и приложения выполняющиеся на стороне клиента
- Языки разработки сценариев Perl и PHP
- Введение в PHP
- Объекты и классы в PHP
- Работа со строками
- Базы данных и СУБД
- Взаимодействие PHP и MySQL
- Авторизация доступа с помощью сессий
- Регулярные выражения
- Разработка приложения для социальных сетей
- Серверные web-приложения
- Серверные web-приложения
- Серверные web-приложения
- Архитектура web-приложений ASP
Key reading
- М Зандстра «PHP. Объекты, шаблоны и методики программирования», 3е изд, Вильямс, 2016;
- Дж. Локхарт, «Современный PHP. Новые возможности и передовой опыт», ДМК Пресс, 2017;
Further reading
- А. Маркин, С. Шкарин, «Основы Web-программирования на PHP», Диалог МИФИ, 2018.