Data bases in information systems
Description: The study of the stages, means and methods of designing databases and knowledge banks. The study of existing data models and analysis of the comparative characteristics of modern means of maintaining databases and data banks and knowledge. The use of languages of description and data manipulation in the development of custom applications, graphical display of data, as well as automation tools for combining data on a single platform.
Amount of credits: 5
Пререквизиты:
- Algorithms, Data Structures and Programming
Course Workload:
Types of classes | hours |
---|---|
Lectures | 15 |
Practical works | |
Laboratory works | 30 |
SAWTG (Student Autonomous Work under Teacher Guidance) | 30 |
SAW (Student autonomous work) | 75 |
Form of final control | Exam |
Final assessment method |
Component: University component
Cycle: Base disciplines
Goal
- Development of a systematic approach for students in the development of databases and their use, instilling practical skills in the process of creating information support for information systems of organizations by means of modern IT technologies
Objective
- familiarization with the informatization program of the Republic of Kazakhstan, the current state of information and computing services of management facilities, with the prospects for the introduction of computer technology to solve problems focused on business needs;
- acquisition of basic knowledge in the field of database theory;
- students acquire theoretical foundations and practical skills in designing and maintaining databases using specific DBMS.
Learning outcome: knowledge and understanding
- understand the basic models of data representation and methods of their processing, stages, tools and methods of designing data structured in the form of databases;
- Distinguish between existing logical data models;
- To show comparative characteristics of modern processing tools, description languages and data manipulation.
Learning outcome: applying knowledge and understanding
- Analyze the subject area according to the existing document flow and information flows in order to identify information needs and display a formalized description of the subject area;
- Use DBMS language tools to create applications;
- To design the user interface of a personal database with modern means of object-oriented and visual programming;
Learning outcome: formation of judgments
- To form professional judgments in the basic principles of database design and organization.
Learning outcome: communicative abilities
- Ability to work in a database design and development team and implement IT projects.
Learning outcome: learning skills or learning abilities
- To carry out a systematic collection of scientific and technical information, analysis of domestic and foreign experience on the Internet, scientific and periodical literature, identify areas of development of IT infrastructure of enterprises and organizations.
Teaching methods
технологии проблемно- и проектно- ориентированного обучения;
информационно-коммуникационные (в том числе дистанционные образовательные) технологии.
Assessment of the student's knowledge
Teacher oversees various tasks related to ongoing assessment and determines students' current performance twice during each academic period. Ratings 1 and 2 are formulated based on the outcomes of this ongoing assessment. The student's learning achievements are assessed using a 100-point scale, and the final grades P1 and P2 are calculated as the average of their ongoing performance evaluations. The teacher evaluates the student's work throughout the academic period in alignment with the assignment submission schedule for the discipline. The assessment system may incorporate a mix of written and oral, group and individual formats.
Period | Type of task | Total |
---|---|---|
1 rating | Лабораторная работа 1 | 0-100 |
Лабораторная работа 2 | ||
Лабораторная работа 3 | ||
Рубежный контроль 1 | ||
2 rating | Лабораторная работа 4 | 0-100 |
Лабораторная работа 5 | ||
Лабораторная работа 6 | ||
Рубежный контроль 2 | ||
Total control | Exam | 0-100 |
The evaluating policy of learning outcomes by work type
Type of task | 90-100 | 70-89 | 50-69 | 0-49 |
---|---|---|---|---|
Excellent | Good | Satisfactory | Unsatisfactory | |
Выполнение лабораторной работы | Выполнить лабораторную работу в полном объеме в соответствии с заданием. | Выполнить лабораторную работу в полном объеме в соответствии с заданием. | Выполнить лабораторную работу в полном объеме в соответствии с заданием не по графику | Не соответствие лабораторной работы заданию |
Защита лабораторной работы | Защитить работу в соответствии с графиком сдачи работ и ответить на все вопросы. | Защитить работу с отклонением от графика | Без защиты работы или частично ответить на вопросы | Без защиты |
Рубежное тестирование, Письменный экзамен | 90%-100% правильных ответов | 89%-70% правильных ответов | 69%-50% правильных ответов | 49%-0% правильных ответов |
Evaluation form
The student's final grade in the course is calculated on a 100 point grading scale, it includes:
- 40% of the examination result;
- 60% of current control result.
The final grade is calculated by the formula:
FG = 0,6 | MT1+MT2 | +0,4E |
2 |
Where Midterm 1, Midterm 2are digital equivalents of the grades of Midterm 1 and 2;
E is a digital equivalent of the exam grade.
Final alphabetical grade and its equivalent in points:
The letter grading system for students' academic achievements, corresponding to the numerical equivalent on a four-point scale:
Alphabetical grade | Numerical value | Points (%) | Traditional grade |
---|---|---|---|
A | 4.0 | 95-100 | Excellent |
A- | 3.67 | 90-94 | |
B+ | 3.33 | 85-89 | Good |
B | 3.0 | 80-84 | |
B- | 2.67 | 75-79 | |
C+ | 2.33 | 70-74 | |
C | 2.0 | 65-69 | Satisfactory |
C- | 1.67 | 60-64 | |
D+ | 1.33 | 55-59 | |
D | 1.0 | 50-54 | |
FX | 0.5 | 25-49 | Unsatisfactory |
F | 0 | 0-24 |
Topics of lectures
- Основные понятия баз данных
- Модели данных
- Логическое проектирование
- Постреляционная и многомерная модель данных
- Компоненты Microsoft SQL Server
- Логическая структура и физическая реализация БД
- Использование ограничений и триггеров
- Реализация хранимых процедур и функций
Key reading
- Технологии проектирования баз данных, Осипов Д.Л., Издание: Черно-белое, апрель 2019 года, Объем, стр: 498, ISBN: 978-5-97060-737-4
- У64 Боб Уорд (Bob Ward). Основы технологий баз данных: учебное пособие / Б. А. Новиков, Е. А. Горшкова, Н. Г. Графеева; под ред. Е. В. Рогова. — 2-е изд. — М.: ДМК Пресс, 2020. — 582 с. ISBN 978-5-97060-841-8
- Путеводитель по базам данных, Комаров В. И., Издание: Черно-белое, февраль 2024 года, Объем, стр: 482, ISBN: 978-5-93700-287-7
- Проектирование и реализация систем управления базами данных, Сьоре Э., Издание: Черно-белое, Перевод: Киселев А., Рогов Е., Оригинальный правообладатель: Springer, октябрь 2020 года, Объем, стр: 466, SBN: 978-5-97060-488-5
- Принципы организации распределенных баз данных, Тамер Ёсу М., Вальдуриес П., Издание: Черно-белое, Перевод:Слинкин А., Дата выхода: октябрь 2020 года, Объем, стр: 678,
- Murach’s SQL Server 2019 for Developers by Bryan Syverson and Joel Murach 19 chapters, 674 pages, 291 illustrations Published April 2020 ISBN 978-1-943872-57-2
- Инновации SQL Server 2019. Использование технологий больших данных и машинного обучения / пер. с англ. Желновой Н. Б. – М.: ДМК Пресс, 2020. – 408 с.: ил. ISBN 978 -5-97060-595-0
- SQL: быстрое погружение. — СПб.: Питер, 2022. — 224 с.: ил. — (Серия «Библиотека программиста»). ISBN 978-5-4461-1835-9
- Радыгин, В. Ю. Базы данных: основы, проектирование, разработка информационных систем, проекты : курс лекций. Учебное пособие / В. Ю. Радыгин, Д. Ю. Куприянов. — Москва : НИЯУ МИФИ, 2020. — 244 c. — ISBN 978-5-7262-2680-4. — Текст : электронный // Цифровой образовательный ресурс IPR SMART : [сайт]. — URL: https://www.iprbookshop.ru/116387.html (дата обращения: 28.01.2025). — Режим доступа: для авторизир. пользователей
Further reading
- С. С. Куликов, Е. Е. Фадеева, РАБОТА С MYSQL, MS SQL SERVER И ORACLE В ПРИМЕРАХ. Минск : БГУИР, 2019. – 287 с
- Джеффри Д. Ульман, Дженнифер Уидом. Основы реляционных баз данных. Издательство "Лори", 2006, 382 с.
- Б Форта. Язык T-SQL для Microsoft SQL Server за 10 минут. – М.: Издательский дом «Вильямс», 2017.- 384 с.
- Карвин Б. Программирование баз данных SQL. Типичные ошибки и их устранение (книга). - БХВ-Петербург, 2012, 332 с.
- Э. Дж. Оппель, Грофф Д. Р., Вайнберг П.Н. SQL: полное руководство (3-е издание). - М: издательство "Диалектика", 2019. - 960 с.
- Данилова, Л. Ф. Проектирование и разработка баз данных : практикум для СПО / Л. Ф. Данилова, А. Н. Полетайкин. — Саратов : Профобразование, 2024. — 150 c. — ISBN 978-5-4488-1863-9. — Текст : электронный // Цифровой образовательный ресурс IPR SMART : [сайт]. — URL: https://www.iprbookshop.ru/139048.html (дата обращения: 28.01.2025)
- Кореньков, В. В. Технологии баз данных: проектирование реляционных баз данных : учебное пособие / В. В. Кореньков, И. А. Филозова, О. В. Иванцова. — Москва : КУРС, 2024. — 128 c. — ISBN 978-5-907352-79-7. — Текст : электронный // Цифровой образовательный ресурс IPR SMART : [сайт]. — URL: https://www.iprbookshop.ru/144825.html (дата обращения: 28.01.2025)