Electronics
Description: Familiarization with the basics of physical electronics, revealing the essence of physical phenomena and processes that determine the operating principle and parameters of a large number of electronic, ionic and semiconductor devices used in the development and manufacture of various devices and apparatus. Formation of the ability to reasonably choose one or another type of device depending on the specific application and operating conditions.
Amount of credits: 6
Пререквизиты:
- Introduction to engineering
Course Workload:
Types of classes | hours |
---|---|
Lectures | 30 |
Practical works | 30 |
Laboratory works | |
SAWTG (Student Autonomous Work under Teacher Guidance) | 30 |
SAW (Student autonomous work) | 90 |
Form of final control | Exam |
Final assessment method |
Component: University component
Cycle: Base disciplines
Goal
- to introduce the basics of physical electronics, to reveal the essence of physical phenomena and processes that determine the operating principle and parameters of a large number of electronic, ionic and semiconductor devices used in the development and manufacture of various devices and apparatus. To develop the ability to reasonably choose one or another type of device depending on the specific area of application and operating conditions.
Objective
- Obtaining knowledge about the physical principles of operation, characteristics, parameters, models of the main types of active devices, their operating modes in radio circuits and devices, the fundamentals of the technology for the production of electronic products and the principles of constructing basic cells of integrated circuits, the mechanisms of influence of operating conditions on the operation of active devices and electronic products ;
- Формирование умений применять полученные знания для проектирования и исследования различных технических устройств;
- Овладение современными методами моделирования и экспериментального исследования активных приборов и базовых ячеек технических цепей и устройств на их основе.
Learning outcome: knowledge and understanding
- Владеть не менее чем одним иностранным языком на профессиональном уровне, позволяющим проводить научные исследования и практическую деятельность.
Learning outcome: applying knowledge and understanding
- Применять знания педагогики и психологии высшей школы в своей педагогической деятельности, использовать интерактивные методы обучения, понимать психологию познавательной деятельности студентов в процессе обучения.
Learning outcome: formation of judgments
- Приобретение современных знаний в области электроники, умение применять методы решения уравнений; фундаментальное изучение вопросов построения, исследования и применения основ электроники
Learning outcome: communicative abilities
- Применять знания педагогики и психологии высшей школы в своей педагогической деятельности, использовать интерактивные методы обучения, понимать психологию познавательной деятельности студентов в процессе обучения;
Learning outcome: learning skills or learning abilities
- Приобретение современных знаний в области электроники, умение применять методы решения уравнений; фундаментальное изучение вопросов построения, исследования и применения основ электроники
Teaching methods
При проведении учебных занятий предусматривается использование следующих образовательных технологий: - интерактивная лекция (применение следующих активных форм обучения: ведомая (управляемая) дискуссия или беседа; модерация; демонстрация слайдов или учебных фильмов; мозговой штурм; мотивационная речь); - построение сценариев развития различных ситуаций на основе заданных условий; - информационно-коммуникационная (например, занятия в компьютерном классе с использованием профессиональных пакетов прикладных программ); - поисково-исследовательская (самостоятельная исследовательская деятельность студентов в процессе обучения); - решение учебных задач.
Assessment of the student's knowledge
Teacher oversees various tasks related to ongoing assessment and determines students' current performance twice during each academic period. Ratings 1 and 2 are formulated based on the outcomes of this ongoing assessment. The student's learning achievements are assessed using a 100-point scale, and the final grades P1 and P2 are calculated as the average of their ongoing performance evaluations. The teacher evaluates the student's work throughout the academic period in alignment with the assignment submission schedule for the discipline. The assessment system may incorporate a mix of written and oral, group and individual formats.
Period | Type of task | Total |
---|---|---|
1 rating | РГР 1 - Диод в электрической цепи | 0-100 |
РГР 2 - Выпрямители | ||
РГР 3 - Биполярные транзисторы | ||
Задание WB 1 - Исследование полупроводниковых диодов | ||
Задание WB 2 - Исследование неуправляемых выпрямителей | ||
Задание WB 3 - Исследование характеристик транзистора | ||
Тест РК 1 | ||
2 rating | РГР 4 - Графоаналитический расчет усилителя на биполярном транзисторе | 0-100 |
РГР 5 - Расчет ВАХ полевых транзисторов | ||
Задание WB 4 - Исследование транзистора в схеме с общим эмиттером | ||
Задание WB 5 - Усилитель | ||
Задание WB 6 - Исследование регуляторов мощности транзисторов | ||
Задание WB 7 - Исследование регуляторов мощности тиристора | ||
Тест РК 2 | ||
Total control | Exam | 0-100 |
The evaluating policy of learning outcomes by work type
Type of task | 90-100 | 70-89 | 50-69 | 0-49 |
---|---|---|---|---|
Excellent | Good | Satisfactory | Unsatisfactory | |
Evaluation form
The student's final grade in the course is calculated on a 100 point grading scale, it includes:
- 40% of the examination result;
- 60% of current control result.
The final grade is calculated by the formula:
FG = 0,6 | MT1+MT2 | +0,4E |
2 |
Where Midterm 1, Midterm 2are digital equivalents of the grades of Midterm 1 and 2;
E is a digital equivalent of the exam grade.
Final alphabetical grade and its equivalent in points:
The letter grading system for students' academic achievements, corresponding to the numerical equivalent on a four-point scale:
Alphabetical grade | Numerical value | Points (%) | Traditional grade |
---|---|---|---|
A | 4.0 | 95-100 | Excellent |
A- | 3.67 | 90-94 | |
B+ | 3.33 | 85-89 | Good |
B | 3.0 | 80-84 | |
B- | 2.67 | 75-79 | |
C+ | 2.33 | 70-74 | |
C | 2.0 | 65-69 | Satisfactory |
C- | 1.67 | 60-64 | |
D+ | 1.33 | 55-59 | |
D | 1.0 | 50-54 | |
FX | 0.5 | 25-49 | Unsatisfactory |
F | 0 | 0-24 |
Topics of lectures
- Theme 1
- Theme 2
- Theme 3
- Theme 4
- Theme 5
- Theme 6
- Theme 7
- Theme 8
- Theme 9
- Theme 10
- Theme 11
- Theme 12
- Theme 13
- Theme 14
- Theme 15
Key reading
- 1 John Bird Electrical and Electronic Principles and Technology / third Edition Published by Elsevier Ltd. All rights reserved, 2007, UK 2 Denis L. Eggeston Basic Electronics for Scientists and engineers Occidental College, Los Angeles, Cambrodge University press, 2011 3 Albert Malvino, David J. Bates Electronic Principles, 7 Edition, 2015 4 МарголинВ.И., Физические основы микроэлектроники. М.: Академия, 2008. – 400с. 5 ТолмачевВ.В., Скрипник Ф.В. Физические основы электроники. М.: НИЦ «Регулярная и хаотическая динамика», Институт компьютерных исследований, 2009. – 462с. 6 Майер Р.В., Основы электроники. М.: ГГПИ, 2011. – 180с. 7 Прянишников В.А. Электроника. Полный курс лекций. - СПб.: КОРОНА принт, Бином Пресс, 2006, - 416с.
Further reading
- 1 ОпадчийА. Аналоговаяи цифроваяэлектроника. –М.: Горячаялиния. Те-леком, 1999. 2 Ямнурин Н.П.Электроника. –М.: «Академия», 2011, 238. 3 Щука А.А. Электроника.Учебное пособие. Изд-во.:ВНV-СПб, 2005. -800с. 4 БулычевА.Л., Лямин П.М., Тулинов В.Т.Электронные приборы. Учебник для ВУЗов–М.: Лайт, ЛТД 2000. – 416с. 5 Fehr. III, Ralph. Industrial power distribution : train aid / R. E. Fehr. III. - second edition. - Canada : Wiley, 2016. - 411 p. - Index: р. 405-411