Academic Writing
Description: The discipline contributes to the further development of undergraduates' skills to express and substantiate their thoughts through a sufficiently convincing scientific text (articles, dissertations, reviews, monographs, annotations) when carrying out their own research projects and programs in their field of activity and to provide the results in written form in accordance with the legal norms of the Republic of Kazakhstan and the international academic community in Kazakh, Russian, and English.
Amount of credits: 5
Пререквизиты:
- Foreign language (professional)
Course Workload:
Types of classes | hours |
---|---|
Lectures | 15 |
Practical works | 30 |
Laboratory works | |
SAWTG (Student Autonomous Work under Teacher Guidance) | 75 |
SAW (Student autonomous work) | 30 |
Form of final control | Exam |
Final assessment method |
Component: University component
Cycle: Base disciplines
Goal
- the development of doctoral students' skills in effective writing of scientific texts, which contributes to the successful implementation of research projects and publications.
Objective
- Familiarization with the main components of dissertations, articles and other scientific documents. Training in the formulation and substantiation of research hypotheses and questions. Developing the skills to evaluate and integrate scientific sources into your own research. Learning to adapt the language and writing style depending on the target audience and the format of the work. Familiarization with the principles of scientific honesty, prevention of plagiarism and correct citation. Providing an opportunity to practice writing and editing texts, as well as receiving feedback. Familiarization with the process of submitting scientific papers to journals and conferences.
Learning outcome: knowledge and understanding
- Умение самостоятельно составлять научные тексты различного формата (диссертации, статьи, аннотации).
Learning outcome: applying knowledge and understanding
- Умение формулировать четкие и логичные аргументы в поддержку исследовательских гипотез.
Learning outcome: formation of judgments
- Способность анализировать, сравнивать и обосновывать собственные идеи, опираясь на существующие исследования.
Learning outcome: communicative abilities
- Способность представлять и обсуждать свои исследования в научном сообществе.
Learning outcome: learning skills or learning abilities
- Навыки редактирования собственных работ на основе полученной критики и рекомендаций.
Teaching methods
При проведении учебных занятий предусматривается использование следующих образовательных технологий: - интерактивные технологии (с активными формами обучения: контролируемая беседа; модерация; мозговой штурм; мотивационная речь); - самостоятельная исследовательская работа обучающегося во время учебного процесса; - решение задач.
Assessment of the student's knowledge
Teacher oversees various tasks related to ongoing assessment and determines students' current performance twice during each academic period. Ratings 1 and 2 are formulated based on the outcomes of this ongoing assessment. The student's learning achievements are assessed using a 100-point scale, and the final grades P1 and P2 are calculated as the average of their ongoing performance evaluations. The teacher evaluates the student's work throughout the academic period in alignment with the assignment submission schedule for the discipline. The assessment system may incorporate a mix of written and oral, group and individual formats.
Period | Type of task | Total |
---|---|---|
1 rating | 0-100 | |
2 rating | 0-100 | |
Total control | Exam | 0-100 |
The evaluating policy of learning outcomes by work type
Type of task | 90-100 | 70-89 | 50-69 | 0-49 |
---|---|---|---|---|
Excellent | Good | Satisfactory | Unsatisfactory | |
Evaluation form
The student's final grade in the course is calculated on a 100 point grading scale, it includes:
- 40% of the examination result;
- 60% of current control result.
The final grade is calculated by the formula:
FG = 0,6 | MT1+MT2 | +0,4E |
2 |
Where Midterm 1, Midterm 2are digital equivalents of the grades of Midterm 1 and 2;
E is a digital equivalent of the exam grade.
Final alphabetical grade and its equivalent in points:
The letter grading system for students' academic achievements, corresponding to the numerical equivalent on a four-point scale:
Alphabetical grade | Numerical value | Points (%) | Traditional grade |
---|---|---|---|
A | 4.0 | 95-100 | Excellent |
A- | 3.67 | 90-94 | |
B+ | 3.33 | 85-89 | Good |
B | 3.0 | 80-84 | |
B- | 2.67 | 75-79 | |
C+ | 2.33 | 70-74 | |
C | 2.0 | 65-69 | Satisfactory |
C- | 1.67 | 60-64 | |
D+ | 1.33 | 55-59 | |
D | 1.0 | 50-54 | |
FX | 0.5 | 25-49 | Unsatisfactory |
F | 0 | 0-24 |
Topics of lectures
- Введение Цели и задачи дисциплины Значение академического письма для научной карьеры
- 1: Основы академического письма Структура научного текста Введение, основная часть, заключение Форматы: статьи, диссертации, рецензии
- Стиль и язык научного письма Формальный и неформальный стиль Лексические особенности
- Исследовательский процесс Формулирование исследовательских вопросов Обзор литературы Поиск и оценка источников Систематизация информации
- Аргументация и критический анализ Разработка аргументов Логические связи и структура Примеры убедительных аргументов
- Критический анализ Оценка качества источников Обсуждение и интерпретация результатов
- Этика и ответственность в научном письме Научная честность Плагиат: определение и последствия Правила цитирования
- Практика написания Разработка черновиков Этапы написания: от черновика до финального текста Редактирование и рецензирование Методы само- и взаимного редактирования Получение и использование обратной связи
- Подготовка к публикации Процесс публикации Как выбрать журнал Стратегии подачи научных работ Презентация результатов Подготовка к конференциям
- Подведение итогов курса Планирование дальнейших шагов в научной карьере
- Оценивание Участие в семинарах и обсуждениях Письменные задания и черновики Итоговая работа (научная статья или раздел диссертации)
Key reading
- "The Elements of Academic Style: Writing for the Humanities" — Eric Hayot. "They Say / I Say: The Moves That Matter in Academic Writing" — Gerald Graff, Cathy Birkenstein. Стиль и форматирование: "Publication Manual of the American Psychological Association" (APA) — American Psychological Association. "MLA Handbook" — Modern Language Association. "The Chicago Manual of Style" — University of Chicago Press. Научная этика и плагиат: "Plagiarism: A How-Not-To Guide for Students" — Jonathan Bailey. "Ethics in Research: A Guide for Researchers" — Dr. Kevin D. Haggerty. Исследовательские методы: "Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches" — John W. Creswell. "The Craft of Research" — Wayne C. Booth, Gregory G. Colomb, Joseph M. Williams.
Further reading
- Статьи и журналы: Журнал "Writing & Pedagogy" — актуальные исследования в области письменной коммуникации. "Journal of English for Academic Purposes" — статьи о языковых аспектах академического письма. Онлайн-ресурсы: Purdue OWL (Online Writing Lab) — полезные материалы по академическому письму и стилям оформления. Grammarly — инструмент для проверки грамматики и стиля. Семинары и мастер-классы: Местные и международные конференции по академическому письму и исследовательским методам.
- IPR SMART http://www.iprbookshop.ru
- ScienceDirect - http://www.sciencedirect.com.
- EBSCO Discovery Service (EDS) - http://search.ebscohost.com
- The Web of Knowledge: Web of Science (Clarivate) http://www.WebofKnowledge.com; http://www.isiwebofknowledge.com
- Scopus - https://www.scopus.com/freelookup/form/author.uri.