Methods of scientific research

Mizernaya Marina Alexandrovna

The instructor profile

Description: This discipline outlines the basics of methodology, logic and methods of scientific research, various levels of scientific knowledge, approaches to solving applied problems, innovation and innovation in Geology (fundamental geological research - applied geological research - development of forecast maps - marketing - implementation of developments in exploration organizations)

Amount of credits: 5

Пререквизиты:

  • Mineral deposits of Kazakhstan

Course Workload:

Types of classes hours
Lectures 15
Practical works 30
Laboratory works
SAWTG (Student Autonomous Work under Teacher Guidance) 75
SAW (Student autonomous work) 30
Form of final control Exam
Final assessment method

Component: University component

Cycle: Base disciplines

Goal
  • Подготовить докторанта к самостоятельному ведению научной деятельности, выполнению лабораторных исследований
Objective
  • Дать основные знания о методологии научного исследования, современных методах исследования горных пород и руд.
  • Познакомить с основными методами проведения современных прецизионных методов исследования вещества
Learning outcome: knowledge and understanding
  • Знание основных современных методов исследований при проведении поисков и разведки месторождений
Learning outcome: applying knowledge and understanding
  • Умение применить знания при проведении лабораторных исследований, анализа полученных результатов
Learning outcome: formation of judgments
  • Умения формировать суждения и делать выводы по результатам экспериментальных исследований
Learning outcome: communicative abilities
  • Улучшать знания иностранных языков, используя литературу и публикации в мировой информационной сети
Learning outcome: learning skills or learning abilities
  • Получить навыки систематических занятий научными исследованиями, постоянно повышать свои знания
Teaching methods

Интерактивные методы ведения занятий, дискуссии, тренинги

Assessment of the student's knowledge

Teacher oversees various tasks related to ongoing assessment and determines students' current performance twice during each academic period. Ratings 1 and 2 are formulated based on the outcomes of this ongoing assessment. The student's learning achievements are assessed using a 100-point scale, and the final grades P1 and P2 are calculated as the average of their ongoing performance evaluations. The teacher evaluates the student's work throughout the academic period in alignment with the assignment submission schedule for the discipline. The assessment system may incorporate a mix of written and oral, group and individual formats.

Period Type of task Total
1  rating Лекции 0-100
Практические занятия
Аттестация
2  rating Лекции 0-100
Практические занятия
Аттестация
Total control Exam 0-100
The evaluating policy of learning outcomes by work type
Type of task 90-100 70-89 50-69 0-49
Excellent Good Satisfactory Unsatisfactory
Работа на практических (семинарских) занятиях выставляется, если обучающийся демонстрирует сформированные систематические знания, умения и навыки их практического использования если при демонстрации знаний, умений и навыков студент допускает отдельные неточности (пробелы, ошибочные действия) непринципиального характера выставляется при несистематических знаниях, демонстрации отдельных (но принципиально значимых навыков) и затруднениях в демонстрации других навыков если знания и умения фрагментарны, а навыки отсутствуют
Подготовка и защита заданий по заданным темам в самостоятельной работе обучающегося
Evaluation form

The student's final grade in the course is calculated on a 100 point grading scale, it includes:

  • 40% of the examination result;
  • 60% of current control result.

The final grade is calculated by the formula:

FG = 0,6 MT1+MT2 +0,4E
2

 

Where Midterm 1, Midterm 2are digital equivalents of the grades of Midterm 1 and 2;

E is a digital equivalent of the exam grade.

Final alphabetical grade and its equivalent in points:

The letter grading system for students' academic achievements, corresponding to the numerical equivalent on a four-point scale:

Alphabetical grade Numerical value Points (%) Traditional grade
A 4.0 95-100 Excellent
A- 3.67 90-94
B+ 3.33 85-89 Good
B 3.0 80-84
B- 2.67 75-79
C+ 2.33 70-74
C 2.0 65-69 Satisfactory
C- 1.67 60-64
D+ 1.33 55-59
D 1.0 50-54
FX 0.5 25-49 Unsatisfactory
F 0 0-24
Topics of lectures
  • Введение в методологию научной деятельности
  • Фундаментализация знаний- основа современной науки
  • Критерии истинности познания, методы заверки результатов исследований
  • Понятие - объект исследования, цель, актуальность, постановка задач
  • Информация, современные методы обработки информации, современные технологии работы с информацией, в том числе ИИ
  • Основные этапы развития науки геология, современный этап- как междисциплинарный процесс достижения результата
  • Современные представления об этапах развития земной коры, основные минерагенические эпохи в истории развития земной коры
  • Современные методы исследований в геологии
  • Использование ДЗЗ при поисках и прогнозе месторождений МПИ
  • Современные методы лабораторных исследований
  • Использование ИИ в прогнозе и поисках МПИ
  • Современные петрохимические методы исследований
  • Структура научной статьи, методология научного поиска
Key reading
  • Principles of dissection and methods of geological mapping of intrusive... Dobretsov G. L., Leskov S. A., Marin Yu. B.
  • Methodology and Methods of Scientific Research - Aфанасьев В.В., Грибкова О.В., Уколова Л.И.
  • Methodology of Scientific Research - Горелов Н.А., Кораблева О.Н., Круглов Д.В.
  • Методы научных исследований в геологии и недропользовании Соловицкий А. Н.
Further reading
  • Методы инженерно-геологических и гидрогеологических исследований Зуй В. И.
  • Сборник научных статей "Теория и методы исследований в естественных науках"