Academic Writing

Mizernaya Marina Alexandrovna

The instructor profile

Description: The discipline is aimed at developing students' basic academic writing skills necessary for successful scientific and educational activities. The main scientific genres are considered: scientific and educational, popular science and scientific proper. The structure and content of scientific texts of various types are studied, and both author's and other people's publications are analyzed. Special attention is paid to the ability to logically construct a text, argue propositions, design scientific articles, monographs, reviews, conference reports and scientific and methodological materials. As a result of mastering the discipline, students acquire practical skills in writing texts in a scientific style, taking into account genre and stylistic features.

Amount of credits: 5

Пререквизиты:

  • Foreign language

Course Workload:

Types of classes hours
Lectures 15
Practical works 30
Laboratory works
SAWTG (Student Autonomous Work under Teacher Guidance) 75
SAW (Student autonomous work) 30
Form of final control Exam
Final assessment method

Component: University component

Cycle: Base disciplines

Goal
  • Дать понятийный аппарат и привить навыки владения всеми видами акадкмического письма
Objective
  • Научить докторантов писать и рецензировать научные сообщения и статьи
Teaching methods

При проведении учебных занятий предусматривается использование следующих образовательных технологий: - интерактивная лекция (применение следующих активных форм обучения: ведомая (управляемая) дискуссия или беседа; модерация; демонстрация слайдов или учебных фильмов; мозговой штурм; мотивационная речь); - построение сценариев развития различных ситуаций на основе заданных условий; - информационно-коммуникационная (например, занятия в компьютерном классе с использованием профессиональных пакетов прикладных программ); - поисково-исследовательская (самостоятельная исследовательская деятельность студентов в процессе обучения); - решение учебных задач.

Topics of practical classes
  • Понятие научной статьи, обзора
  • абстакт, Введение- правила написания
  • Постановка проблемы, примеры статей
  • ,
  • Языковые нормы текста, корректура
  • Специфика статейного комментирования
  • Наукометрические базы RG , Scopus, WoS и др
  • взаимодействие с редактором научного журнала
Key reading
  • 1. Короткина, И.Б. Оценка академического и научного текста в трех измерениях академической грамотности [Текст] / И.Б. Короткина // Ценности и смыслы. – 2017. – № 6. – С. 109–126. – 1 п.л. 2. Короткина, И.Б. Академическая грамотность и система оценки в парадигме образования [Текст] / И.Б. Короткина // Ценности и смыслы. – 2017. – № 5, С. 20–31. – 0,7 п.л.
Further reading
  • 3. Болсуновская Л.М. Аннотирование и реферирование научнопопулярных и научных текстов на английском языке [Текст] : учебное пособие / Л. М. Болсуновская, В. Н. Демченко, И. В. Шендерова ; М-во образования и науки РФ, Гос. образовательное учреждение высш. проф. образования «Нац. исслед. Томский политехнический ун-т» - Томск Изд-во Томского политехнического ун-та, 2010. Интернет-ресурсы: https://univer.kaznu.kz/content/helper/SCIENCE_MANUAL.pdf https://www.scopus.com/home.uri thomsonreuters.com https://elsevierscience.ru