Educational program

More details
Code – Speciality 6B06101 - Information Systems
The aim of the educational program

Подготовка специалистов в области проектирования, разработки, внедрения и сопровождения информационных технологий и систем для решения задач национального и регионального ИТ – рынка, а также для интеграции в условия мирового ИТ – бизнеса

Graduate model
Graduate qualification Professional sphere:

- Проектирование, разработка, внедрение и сопровождение информационных систем различного назначения;
- Менеджмент корпоративных информационных систем, руководство ИТ-проектами;
- Решение проблем цифровизации производства, постановки задач, поддержки работоспособности и менеджмента качества информационных систем
The object of professional occupation:

Информационные процессы, технологии, системы и сети, их инструментальное (программное, техническое, организационное) обеспечение, способы и методы проектирования, отладки, производства и эксплуатации информационных технологий и систем в деятельности организаций различных форм собственности, индустрии и бизнеса
Types of professional occupation:

- Проектно-конструкторская;
- Проектно-технологическая;
- Производственно-технологическая;
- Организационно-управленческая;
- Инновационная;
- Монтажно-наладочная;
- Сервисно-эксплуатационная.
Functions of professional occupation:

1) Проектно-конструкторская деятельность:
- предпроектное обследование (инжиниринг) объекта проектирования, системный анализ предметной области, их взаимосвязей;
- техническое проектирование (реинжиниринг);
- моделирование процессов и систем;
2) Проектно-технологическая деятельность:
- проектирование базовых и прикладных информационных технологий;
- разработка средств реализации информационных технологий (методические, информационные, математические, алгоритмические, технические и программные);
3) Производственно-технологическая деятельность:
- разработка и внедрение технологий объектов профессиональной деятельности на предприятиях различного профиля и все виды деятельности в условиях экономики информационного общества;
4) организационно-управленческая деятельность:
- организация рабочих мест, их техническое оснащение, размещение компьютерного оборудования;
5) научно-исследовательская деятельность:
- сбор, анализ научно-технической информации, отечественного и зарубежного опыта по тематике исследования;
6) инновационная деятельность:
- согласование стратегического планирования с ИКТ, инфраструктурой предприятий и организаций;
7) монтажно-наладочная деятельность:
- инсталляция, отладка программных и настройка технических средств для ввода информационных систем в эксплуатацию;
- сборка программной системы из готовых компонентов;
- эксплуатацию информационных систем и их компонентов;
8) сервисно-эксплуатационная деятельность:
- поддержка работоспособности и сопровождение информационных систем и технологий в заданных функциональных характеристиках и соответствие критериям качества;
- обеспечение безопасности и целостности данных информационных систем и технологий;
- составление инструкций по эксплуатации информационных систем.
Graduate competences map
Formed core competencies Program outcome
1. Evaluate different situations based on a holistic systemic scientific worldview Analyze information of philosophical and historical content, methods of discussion and controversy
Express a thought, reasonably defend one’s own opinion on issues of social significance
2. Information systems security and fault tolerance management skills Assess the security, fault tolerance of systems, develop algorithms that ensure the safety and reliability of the systems
3. Skills in the development and maintenance of enterprise information systems Solve applied problems of the enterprise by developing software modules in modern ERP and BPM systems
4. Skills for effective design, development, support and modernization of IT infrastructure Develop the IT infrastructure of the enterprise, optimize IT processes, manage and maintain IT projects
5. Carry out cultural and verbal communication using modern communication tools and technologies Demonstrate proficiency in written, oral, and non-verbal communication
Search and process information using ICT
6. Define a person in a social environment and focus on a healthy lifestyle Express knowledge of holistic personality in economic and legal environment
Apply methods of ensuring the safety of social systems in order to preserve, develop and effectively function of an individual, society and the state
7. The ability to use the basic laws of natural sciences in professional activities, apply the methods of mathematical analysis and modeling, theoretical and experimental research Interpret various physical concepts, laws, conduct experiments, generalize the results using the apparatus of mathematical and statistical analysis
Mathematically substantiate the statement of the problem, use mathematical software in the design and information system development
8. Ability to develop information and software for an information system based on modern methods and development tools Develop problem solving algorithms, create IS software
Design, develop, administer and maintain databases using modern DBMS
Install, configure, administer operating systems and shells
To model the functional, information, software and hardware of the information system
9. The ability to choose the architecture and integration of modern digital devices, systems, complexes and networks Apply the skills of configuring, designing elements of hardware and software systems and networks, administering the network infrastructure of the system
10. Skills for creating, effectively running and terminating a business Create enterprises in compliance with the norms of labor legislation, solve the economic problems of enterprises in the conditions of uncertainties and risks
11. Mobile and web application development skills Develop mobile, server, client Web applications using modern languages, technologies and programming tools
12. Possession of methods, tools and tools for intellectual data processing Develop and implement professionally-oriented IS, taking into account modern and promising technologies and methods of artificial intelligence
Modular Curriculum
Secondary disciplines Base disciplines Profiling disciplines