Educational program

Code – Speciality

6B07314 - Seismology and technosphere safety

The aim of the educational program

Formation of an educational environment for professional training and opportunities for further development and self-education of a specialist in the field of forecasting, modeling and assessment of seismicity, work with large amounts of data using AI technologies, risk assessment in case of various developments and impacts on the population and industrial facilities.

Graduate model
Graduate qualification Professional sphere:

- Организация сбора и подготовки исходных материалов и оборудования к сейсмологическим наблюдениям.
- Организация и проведение сейсмологических наблюдений.
- Организация и проведение первичной обработки зарегистрированных сейсмологических данных.
The object of professional occupation:

- моделирование и прогноз сейсмической активности, с использованием базы данных геологической ситуации и процессов, предшествующим землетрясениям;
- люди, пострадавшие при землетрясениях, население и материальные ценности, находящиеся в зонах чрезвычайных ситуаций природного и техногенного характера;
- опасности, связанные с последствиями деятельности человека и природными явлениями;
- потенциально опасные технологические процессы и производства;
- методы и средства защиты человека, объектов экономики и среды обитания от опасностей и вредного воздействия;
- методы и способы определения степени опасности, правила нормирования опасностей и антропогенного воздействия на среду обитания;
- сейсмологическое оборудование и техника.

Types of professional occupation:

- организационно-управленческая;
- инновационная;
- проектно-технологическая;
- проектно-конструкторская;
- производственно-технологическая;
- экспериментально-исследовательская;
- сервисно-эксплуатационная и т.д.
Functions of professional occupation:

- Анализ материалов прошлых лет (результатов сейсмотектонических, палеосейсмологических, инженерно-геологических, геолого-геофизических и геодезических работ) и подготовка проектно-сметной документации.
- Анализ материалов и разработка сети локальных и региональных наблюдений и расстановки сейсмологических станций.
- Организация работ по проверке и настройке стационарного оборудования (регистрирующих станций и датчиков) с учетом конкретных условий проведения регистраций сейсмического сигнала.
- Организация работ по проверке настройки сейсмических датчиков (сейсмометры, акселерометры и др.) для работы в стационарных и экспедиционных условиях.
- Организация и проведение полевых макросейсмических и инструментальных наблюдений в эпицентральных зонах сильных землетрясений.
- Организация и контроль качества регистрации сейсмического сигнала с применением мобильных цифровых регистрирующих станций на контролируемой территории и прилегающих районах.
- Организация и контроль сохранности зарегистрированной информации в долговременно запоминающем устройстве.
Graduate competences map
Formed core competencies Program outcome
1. The ability to evaluate various situations based on a holistic, systemic scientific worldview. Possess the skills of perception and analysis of information of philosophical and historical content, methods of conducting discussion and polemic. Be able to express their thoughts correctly and defend their own opinions on issues of social importance in a reasoned manner.
2. Ability to carry out cultural and verbal communication using modern communication tools and technologies. Possess communication skills that allow effective implementation of professional activities. To search and process information using ICT.
3. The ability to form and define a personality in a social environment and focus on a healthy lifestyle. Demonstrate knowledge that contributes to the formation of a holistic personality in an economic, legal, socio-cultural environment, make informed decisions, taking into account inclusivity and ensuring equal opportunities for all participants.
4. Understand the essence and social significance of your future profession, and show a steady interest in it. To form the value of inclusion processes in the mind. Apply engineering and technical knowledge of fundamental sciences in assessing, planning and developing measures to prevent and eliminate the consequences of earthquakes.
Have the skills to apply theoretical knowledge in the field of seismology to conduct research, forecasting, and ensure safety
5. To search for and use information necessary for the effective performance of professional tasks. Have scientific research skills. Apply information and communication technologies in professional activities, and know the methods and models of seismic zoning.
Develop design solutions in construction, monitor the compliance of projects being developed with state standards on seismology, and develop fire safety measures.
6. To build models of seismic activity development, short- and medium-term probabilistic forecasting. Understand the need for sustainable development. Organize and conduct seismological observations. Use geoinformation systems and artificial intelligence when processing arrays of data on seismic activity.
Organize the collection and preparation of raw materials and equipment for seismological observations. To evaluate the effects of seismic activity on natural and man-made systems.
7. To assess the risks of the consequences of seismic activity and develop measures to minimize and eliminate the consequences in the future. Ensure the safety of life and the environment. Apply safety measures when using technical means, machines and mechanisms, know the types of specific injuries to people during earthquakes, provide first aid
To organize and carry out the primary processing of recorded seismological data. Assess seismicity, create mathematical models of consequences based on seismological data.”
Modular Curriculum
Secondary disciplines Base disciplines Profiling disciplines