Algorithms, Data Structures and Programming
Description: In the course of the discipline, questions of algorithmization, programming in a .NET console application in Visual Studio of various types of tasks are studied. The basics of building algorithms, the basics of the C # programming language, structures, and data processing algorithms are studied.
Amount of credits: 5
Пререквизиты:
- Информатика. Школьный курс
Course Workload:
Types of classes | hours |
---|---|
Lectures | 15 |
Practical works | |
Laboratory works | 30 |
SAWTG (Student Autonomous Work under Teacher Guidance) | 30 |
SAW (Student autonomous work) | 75 |
Form of final control | Exam |
Final assessment method |
Component: University component
Cycle: Base disciplines
Goal
- The purpose of teaching the discipline is consistent with the goals of the modular educational program in terms of training specialists who know the basics of algorithmization and programming in C # in a console application when solving various applied tasks.
Objective
- The task is to study the modern basics of algorithmization of computational processes and the basics of programming in the C # language in a .NET console application in Visual Studio;
- The task is to form competencies in the field of algorithmization and programming among future specialists;
- The task is to develop students' skills in applying modern tools using the example of Visual Studio.
Learning outcome: knowledge and understanding
- демонстрировать знания по построению алгоритмов решения различных задач, программированию на языке C#.
Learning outcome: applying knowledge and understanding
- использовать знания для разработки консольных приложений в среде Visual Studio.
Learning outcome: formation of judgments
- самостоятельно решать поставленные задачи, анализировать результаты, делать выводы.
Learning outcome: communicative abilities
- развить коммуникационные способности, необходимые для работы в группе.
Learning outcome: learning skills or learning abilities
- может приобретать новые знания, необходимые в профессиональной деятельности и совершенствоваться в сфере программирования.
Teaching methods
технологии проблемно- и проектно-ориентированного обучения; информационно-коммуникационные (в том числе дистанционные образовательные) технологии.
Assessment of the student's knowledge
Teacher oversees various tasks related to ongoing assessment and determines students' current performance twice during each academic period. Ratings 1 and 2 are formulated based on the outcomes of this ongoing assessment. The student's learning achievements are assessed using a 100-point scale, and the final grades P1 and P2 are calculated as the average of their ongoing performance evaluations. The teacher evaluates the student's work throughout the academic period in alignment with the assignment submission schedule for the discipline. The assessment system may incorporate a mix of written and oral, group and individual formats.
Period | Type of task | Total |
---|---|---|
1 rating | Лабораторная работа 1 | 0-100 |
Лабораторная работа 2 | ||
Лабораторная работа 3 | ||
Рубежный контроль 1 | ||
2 rating | Лабораторная работа 4 | 0-100 |
Лабораторная работа 5 | ||
Лабораторная работа 6 | ||
Рубежный контроль 2 | ||
Total control | Exam | 0-100 |
The evaluating policy of learning outcomes by work type
Type of task | 90-100 | 70-89 | 50-69 | 0-49 |
---|---|---|---|---|
Excellent | Good | Satisfactory | Unsatisfactory | |
Выполнение лабораторной работы | выполнил лабораторную работу в полном объеме и в соответствии с требованиями, отвечает на все вопросы преподавателя, связанные с выполнением работы | выполнил работу в полном объеме, но с ошибкой или недочётами, которые может исправить сам или с помощью рекомендаций преподавателя | выполнил более 50% работы, но понимает суть всей лабораторной работы. Отвечает на вопросы преподавателя, связанные с выполненной работой | выполнил работу не полностью, на вопросы преподавателя затрудняется ответить, допущено множество ошибок и недочётов |
Собеседование по контрольным вопросам | демонстрирует теоретические знания, свободно владеет речью, использует терминологию, отвечает на уточняющие вопросы | демонстрирует теоретические знания, свободно владеет речью, использует терминологию, при ответе делает несущественные ошибки | демонстрирует неглубокие теоретические знания, несвободно владеет речью, путается в терминологии, делает ошибки, которые не может самостоятельно исправить | отсутствуют теоретические знания, не владеет терминологией, делает грубые ошибки |
Evaluation form
The student's final grade in the course is calculated on a 100 point grading scale, it includes:
- 40% of the examination result;
- 60% of current control result.
The final grade is calculated by the formula:
FG = 0,6 | MT1+MT2 | +0,4E |
2 |
Where Midterm 1, Midterm 2are digital equivalents of the grades of Midterm 1 and 2;
E is a digital equivalent of the exam grade.
Final alphabetical grade and its equivalent in points:
The letter grading system for students' academic achievements, corresponding to the numerical equivalent on a four-point scale:
Alphabetical grade | Numerical value | Points (%) | Traditional grade |
---|---|---|---|
A | 4.0 | 95-100 | Excellent |
A- | 3.67 | 90-94 | |
B+ | 3.33 | 85-89 | Good |
B | 3.0 | 80-84 | |
B- | 2.67 | 75-79 | |
C+ | 2.33 | 70-74 | |
C | 2.0 | 65-69 | Satisfactory |
C- | 1.67 | 60-64 | |
D+ | 1.33 | 55-59 | |
D | 1.0 | 50-54 | |
FX | 0.5 | 25-49 | Unsatisfactory |
F | 0 | 0-24 |
Topics of lectures
- Введение в язык программирования C#
- Простые операторы языка программирования C#
- Сложные операторы языка программирования C#
- Алгоритмы и структурные схемы циклических процессов, операторы циклов
- Массивы в C#
- Алгоритмы обработки массивов
- Методы класса
- Работа со строками в C#
- Многомерные массивы
- Структуры данных
- Исключительные ситуации
Key reading
- Пахомов Б. И. C# для начинающих. – СПб.: БХВ-Петербург, 2014. – 432 с.: ил.
- Мюллер, Джон Пол, Семпф, Билл, Сфер, Чак. С# для чайников.: Пер. с англ. – СПб.: ООО "Диалектика", 2019. – 608 с. : ил.
- Евдокимов П. В. C# на примерах. 4-е издание (переработанное и обновлённое) – СПб.: Наука и Техника, 2019. – 320 с., ил.
- Албахари, Джозеф, Албахари, Бен. C# 7.0. Справочник. Полное описание языка.: Пер. с англ. – СпБ.: ООО "Альфа-книга", 2018. – 1024 с. : ил.
- Васильев В.Н. Основы программирования на языке C#: учебное пособие / Васильев В.Н.. — Волгоград: Волгоградский институт бизнеса, 2010. – 70 c. – ISBN 978-5-9061-7234-1. – Текст: электронный // Цифровой образовательный ресурс IPR SMART: [сайт]. — URL: https://www.iprbookshop.ru/11341.html
- Мейер, Б. Инструменты, алгоритмы и структуры данных: учебное пособие / Б. Мейер. – 4-е изд. – Москва: Интернет-Университет Информационных Технологий (ИНТУИТ), Ай Пи Ар Медиа, 2025. – 540 c. – ISBN 978-5-4497-0875-5. – Текст: электронный // Цифровой образовательный ресурс IPR SMART : [сайт]. — URL: https://www.iprbookshop.ru/146347.html
Further reading
- Троелсен, Эндрю, Джепикс, Филипп. Язык программирования C# 7 и платформы .NET и .NET Core, 8-е изд. : Пер. с англ. – СПб. : ООО "Диалектика", 2018 – 1328 с. : ил.
- Прайс Марк Дж. C# 7 и .NET Core. Кросс-платформенная разработка для профессионалов. 3-е изд. – СПб.: Питер, 2018. – 640 с.: ил.