Software verification and testing
Description: Various approaches and methods used in the field of verification and, in particular, software testing are considered: types of testing and verification processes, methods of testing software code, test repeatability, documentation accompanying the verification and testing process.
Amount of credits: 6
Пререквизиты:
- Software Engineering
Course Workload:
Types of classes | hours |
---|---|
Lectures | 30 |
Practical works | |
Laboratory works | 30 |
SAWTG (Student Autonomous Work under Teacher Guidance) | 30 |
SAW (Student autonomous work) | 90 |
Form of final control | Exam |
Final assessment method |
Component: Component by selection
Cycle: Profiling disciplines
Goal
- formation of students' professional knowledge and practical skills in software testing
Objective
- students gain knowledge about the theoretical foundations of software testing
- students' acquisition of skills to create their own test cases
- skills in the use of test automation tools.
Learning outcome: knowledge and understanding
- демонстрировать знание методов верификации и тестирования программного обеспечения
Learning outcome: applying knowledge and understanding
- владеть 1) основными техниками тестирования программного обеспечения; 2) прикладными программами для автоматизации тестирования программного продукта
Learning outcome: formation of judgments
- формировать суждения о значении и последствиях своей профессиональной деятельности с учётом социальных, профессиональных и этических позиций
Learning outcome: communicative abilities
- развивать навыки межличностной и групповой коммуникации для делового взаимодействия в свой профессиональной деятельности
Learning outcome: learning skills or learning abilities
- развивать навыки обучения, способствующие профессиональному и личностному развитию, повышению квалификации в области информационных технологий
Teaching methods
интерактивная лекция (применение следующих активных форм обучения: ведомая (управляемая) дискуссия или беседа; демонстрация слайдов; мозговой штурм); - информационно-коммуникационная (например, занятия в компьютерном классе с использованием профессиональных пакетов прикладных программ); - поисково-исследовательская (самостоятельная исследовательская деятельность студентов в процессе обучения); - решение учебных задач.
Assessment of the student's knowledge
Teacher oversees various tasks related to ongoing assessment and determines students' current performance twice during each academic period. Ratings 1 and 2 are formulated based on the outcomes of this ongoing assessment. The student's learning achievements are assessed using a 100-point scale, and the final grades P1 and P2 are calculated as the average of their ongoing performance evaluations. The teacher evaluates the student's work throughout the academic period in alignment with the assignment submission schedule for the discipline. The assessment system may incorporate a mix of written and oral, group and individual formats.
Period | Type of task | Total |
---|---|---|
1 rating | Лабораторная работа 1 | 0-100 |
Лабораторная работа 2 | ||
Рубежный тест 1 | ||
2 rating | Лабораторная работа 3 | 0-100 |
Лабораторная работа 4 | ||
Рубежный тест 2 | ||
Total control | Exam | 0-100 |
The evaluating policy of learning outcomes by work type
Type of task | 90-100 | 70-89 | 50-69 | 0-49 |
---|---|---|---|---|
Excellent | Good | Satisfactory | Unsatisfactory |
Evaluation form
The student's final grade in the course is calculated on a 100 point grading scale, it includes:
- 40% of the examination result;
- 60% of current control result.
The final grade is calculated by the formula:
FG = 0,6 | MT1+MT2 | +0,4E |
2 |
Where Midterm 1, Midterm 2are digital equivalents of the grades of Midterm 1 and 2;
E is a digital equivalent of the exam grade.
Final alphabetical grade and its equivalent in points:
The letter grading system for students' academic achievements, corresponding to the numerical equivalent on a four-point scale:
Alphabetical grade | Numerical value | Points (%) | Traditional grade |
---|---|---|---|
A | 4.0 | 95-100 | Excellent |
A- | 3.67 | 90-94 | |
B+ | 3.33 | 85-89 | Good |
B | 3.0 | 80-84 | |
B- | 2.67 | 75-79 | |
C+ | 2.33 | 70-74 | |
C | 2.0 | 65-69 | Satisfactory |
C- | 1.67 | 60-64 | |
D+ | 1.33 | 55-59 | |
D | 1.0 | 50-54 | |
FX | 0.5 | 25-49 | Unsatisfactory |
F | 0 | 0-24 |
Topics of lectures
- Введение в тестирование программного обеспечения (ПО)
- Техники тест дизайна
- Виды тестирования, применяющиеся на различных этапах разработки ПО
- Автоматизированное тестирование
- Тестирование интернет приложений
- Верификация программного обеспечения
- Процесс разработки ПО и тестирование
- Обеспечение качества ПС
Key reading
- Старолетов С.М. Основы тестирования и верификации программного обеспечения : учебное пособие. Санкт-Петербург : Лань, 2020
- Карпович Е.Е. Методы тестирования и отладки программного обеспечения : учебник. Москва : МИСИС, 2020
- Майерс Г., Баджетт Т., Сандлер К. Искусство тестирование программ, 3 издание. ООО "И.Д.Вильямс", 2012
Further reading
- Персиваль Г.Python. Разработка на основе тестирования. Повинуйся Билли-тестировщику, используя Django, Selenium и JavaScript / перевод с английского А. В. Логунов.:Москва : ДМК Пресс, 2018
- Казарин, О. В. Надежность и безопасность программного обеспечения [Электронный ресурс]: учебное пособие для бакалавриата и магистратуры / О. В. Казарин, И. Б. Шубинский. —Москва : Издательство Юрайт, 2018. — 342 с.