Testing and validation of software systems
Description: The issues of building a test environment, planning a test system, analyzing and detecting defects in the program code of the system under test, integration and system testing, general aspects of testing user interfaces, models and methods for validating software products are studied.
Amount of credits: 6
Пререквизиты:
- Software Engineering
Course Workload:
Types of classes | hours |
---|---|
Lectures | 30 |
Practical works | |
Laboratory works | 30 |
SAWTG (Student Autonomous Work under Teacher Guidance) | 30 |
SAW (Student autonomous work) | 90 |
Form of final control | Exam |
Final assessment method |
Component: Component by selection
Cycle: Profiling disciplines
Goal
- The goal is to study the process of validation and software testing.
Objective
- Understand the processes of testing, validation, verification;
- Learn the basics of software certification;
- To study the quality standards of the software product and its support processes;
- To study testing methods.
Learning outcome: knowledge and understanding
- демонстрировать знания в области обеспечения качества программного обеспечения, методов разработки тестов, основных методов оценки полноты тестирования ПО
Learning outcome: applying knowledge and understanding
- разрабатывать и реализовывать тесты программных систем, анализировать результаты выполнения тестов, разрабатывать спецификации ПО
Learning outcome: formation of judgments
- формировать суждения о значении и последствиях своей профессиональной деятельности с учётом социальных, профессиональных и этических позиций
Learning outcome: communicative abilities
- развивать навыки межличностной и групповой коммуникации для делового взаимодействия в свой профессиональной деятельности
Learning outcome: learning skills or learning abilities
- развивать навыки обучения, способствующие профессиональному и личностному развитию, повышению квалификации в области информационных технологий
Teaching methods
интерактивная лекция (применение следующих активных форм обучения: ведомая (управляемая) дискуссия или беседа; демонстрация слайдов; мозговой штурм); - информационно-коммуникационная (например, занятия в компьютерном классе с использованием профессиональных пакетов прикладных программ); - поисково-исследовательская (самостоятельная исследовательская деятельность студентов в процессе обучения); - решение учебных задач.
Assessment of the student's knowledge
Teacher oversees various tasks related to ongoing assessment and determines students' current performance twice during each academic period. Ratings 1 and 2 are formulated based on the outcomes of this ongoing assessment. The student's learning achievements are assessed using a 100-point scale, and the final grades P1 and P2 are calculated as the average of their ongoing performance evaluations. The teacher evaluates the student's work throughout the academic period in alignment with the assignment submission schedule for the discipline. The assessment system may incorporate a mix of written and oral, group and individual formats.
Period | Type of task | Total |
---|---|---|
1 rating | Лабораторная работа1 | 0-100 |
Лабораторная работа 2 | ||
Лабораторная работа 3 | ||
рубежный тест 1 | ||
2 rating | Лабораторная работа 4 | 0-100 |
Лабораторная работа 5 | ||
Лабораторная работа 6 | ||
рубежный тест 2 | ||
Total control | Exam | 0-100 |
The evaluating policy of learning outcomes by work type
Type of task | 90-100 | 70-89 | 50-69 | 0-49 |
---|---|---|---|---|
Excellent | Good | Satisfactory | Unsatisfactory |
Evaluation form
The student's final grade in the course is calculated on a 100 point grading scale, it includes:
- 40% of the examination result;
- 60% of current control result.
The final grade is calculated by the formula:
FG = 0,6 | MT1+MT2 | +0,4E |
2 |
Where Midterm 1, Midterm 2are digital equivalents of the grades of Midterm 1 and 2;
E is a digital equivalent of the exam grade.
Final alphabetical grade and its equivalent in points:
The letter grading system for students' academic achievements, corresponding to the numerical equivalent on a four-point scale:
Alphabetical grade | Numerical value | Points (%) | Traditional grade |
---|---|---|---|
A | 4.0 | 95-100 | Excellent |
A- | 3.67 | 90-94 | |
B+ | 3.33 | 85-89 | Good |
B | 3.0 | 80-84 | |
B- | 2.67 | 75-79 | |
C+ | 2.33 | 70-74 | |
C | 2.0 | 65-69 | Satisfactory |
C- | 1.67 | 60-64 | |
D+ | 1.33 | 55-59 | |
D | 1.0 | 50-54 | |
FX | 0.5 | 25-49 | Unsatisfactory |
F | 0 | 0-24 |
Topics of lectures
- Определение верификации, валидации (аттестации)
- Различные понятия валидации (аттестации)
- Объекты аттестации
- Понятие сертификации ПО
- Основные понятия тестирования
- Техники тест дизайна
- Виды тестирования, применяющиеся на различных этапах разработки ПО
- Автоматизированное тестирование
Key reading
- Математическая логика и теория алгоритмов : учебное пособие .—Ставрополь: СКФУ, 2017.—418с.
- Старолетов С.М. Основы тестирования и верификации программного обеспечения : учебное пособие. Санкт-Петербург : Лань, 2020
- Карпович Е.Е. Методы тестирования и отладки программного обеспечения : учебник. Москва : МИСИС, 2020
- Майерс Г., Баджетт Т., Сандлер К. Искусство тестирование программ, 3 издание. ООО "И.Д.Вильямс", 2012
- Михеева Е.Н. Управление качеством: учебник для вузов. - М.: Дашков и К°, 2012 - 532 с.
- Надежность, эргономика и качество АСОИУ: Учебное пособие / Сенченко П. В. — 2016. 189 с.
Further reading
- Казарин, О. В. Надежность и безопасность программного обеспечения [Электронный ресурс]: учебное пособие для бакалавриата и магистратуры / О. В. Казарин, И. Б. Шубинский. — Москва : Издательство Юрайт, 2018. — 342 с.