Metrology, standardization and certification

Denisov Igor Viktorovich

The instructor profile

Description: The study of the main provisions of the theory of Metrology and metrological support, the principles of interchangeability of products by geometric parameters, the practice of establishing tolerances and planting, the practice of technical measurements, the basic concepts of standardization and certification to achieve high quality with high labor efficiency.

Amount of credits: 6

Пререквизиты:

  • Chemical analysis

Course Workload:

Types of classes hours
Lectures 30
Practical works 30
Laboratory works
SAWTG (Student Autonomous Work under Teacher Guidance) 30
SAW (Student autonomous work) 90
Form of final control Exam
Final assessment method

Component: Component by selection

Cycle: Base disciplines

Goal
  • The goal of mastering the discipline of metrology, standardization and certification is the formation of a system of knowledge, skills in the field of standardization, metrology and confirmation of conformity as the main methods of ensuring the quality of products, works and services.
Objective
  • Studying the theoretical foundations of legislative, theoretical and applied metrology; legal foundations and systems of standardization and certification; fundamentals of interchangeability, standardization of accuracy; modern measuring instruments;
Learning outcome: knowledge and understanding
  • The discipline "Metrology, Standardization and Certification" contains in-depth material on standardization, certification, metrology and quality management systems.
Learning outcome: applying knowledge and understanding
  • Knowledge of the course “Metrology, Standardization and Certification” is necessary for using the International System of SI Units and SI recommendations in the practice of technical calculations, as well as the ability to evaluate errors in technical and accurate measurements.
Learning outcome: formation of judgments
  • Students should understand international, state standardization and certification.
Learning outcome: communicative abilities
  • Be able to organize work at the enterprise on the implementation of standards in production, know the criteria for certification of products
Learning outcome: learning skills or learning abilities
  • The study of the discipline provides an opportunity to study other subjects of industry
Teaching methods

Conducting lectures on the discipline is based on an active teaching method, in which students are not passive students, but active participants in the lesson, answering the teacher's questions. Questions of the teacher are aimed at activating the processes of assimilation of the material, as well as the development of logical thinking. The teacher pre-schedules a list of questions that stimulate associative thinking and establish relationships with previously mastered material.

Assessment of the student's knowledge

Teacher oversees various tasks related to ongoing assessment and determines students' current performance twice during each academic period. Ratings 1 and 2 are formulated based on the outcomes of this ongoing assessment. The student's learning achievements are assessed using a 100-point scale, and the final grades P1 and P2 are calculated as the average of their ongoing performance evaluations. The teacher evaluates the student's work throughout the academic period in alignment with the assignment submission schedule for the discipline. The assessment system may incorporate a mix of written and oral, group and individual formats.

Period Type of task Total
1  rating Конспекты лекций 0-100
Практические работы
Рубежный контроль
2  rating Конспекты лекций 0-100
Практические работы
Рубежный контроль
Total control Exam 0-100
The evaluating policy of learning outcomes by work type
Type of task 90-100 70-89 50-69 0-49
Excellent Good Satisfactory Unsatisfactory
Собеседование по контрольным вопросам демонстрирует си стемные теоретиче- ские знания, владеет терминологией, ло- гично и последова- тельно объясняет сущность явлений и процессов, делает аргументированные выводы и обобщения, приводит примеры, показывает свобод- ное владение моно- логической речью и способность быстро реагировать на уточняющие вопросы демонстрирует проч- ные теоретические знания, владеет тер- минологией, логично и последовательно объясняет сущность, явлений и процессов, делает аргументиро- ванные выводы и обобщения, приво- дит примеры, пока- зывает свободное владение монологи- ческой речью, но при этом делает несуще- ственные ошибки, которые исправляет самостоятельно или при незначительной коррекции препода- вателем демонстрирует неглу- бокие теоретические знания, проявляет сла- бо сформированные навыки анализа явле- ний и процессов, недо- статочное умение де- лать аргументирован- ные выводы и приво- дить примеры, показы- вает недостаточно сво- бодное владение моно- логической речью, тер- минологией, логично- стью и последователь- ностью изложения, де- лает ошибки которые может исправить толь- ко при коррекции пре- подавателем. демонстрирует незнание теоретических основ предмета, несформиро- ванные навыки анализа явлений и процессов, не умеет делать аргумен- тированные выводы и приводить примеры, показывает слабое вла- дение монологической речью, не владеет тер- минологией, проявляет отсутствие логичности и последовательности изложения, делает ошибки, которые не может исправить даже при коррекции препода- вателем, отказывается отвечать на занятии
Работа на практических (семинарских) занятиях выполнил практиче- скую работу в пол- ном объеме с соблю- дением необходимой последовательности действий; в ответе правильно и аккурат- но выполняет все записи, таблицы, ри- сунки, чертежи, гра- фики, вычисления; правильно выполняет анализ ошибок. При ответе на вопросы правильно понимает сущность вопроса, дает точное опреде- ление и истолкова- ние основных поня- тий; сопровождает ответ новыми приме- рами, умеет приме- нить знания в новой выполнил требова- ния к оценке «5», но допущены 2-3 недо- чета. Ответ обучаю- щегося на вопросы удовлетворяет ос- новным требованиям к ответу на 5, но дан без применения зна- ний в новой ситуа- ции, без использова- ния связей с ранее изученным материа- лом и материалом, усвоенным при изу- чении других дисци- плин; допущены од- на ошибка или не более двух недоче- тов, обучающийся может их исправить самостоятельно или с небольшой помощью выполнил работу не полностью, но не менее 50% объема практиче- ской работы, что поз- воляет получить пра- вильные результаты и выводы; в ходе прове- дения работы были до- пущены ошибки. При ответе на вопросы обу- чающийся правильно понимает сущность вопроса, но в ответе имеются отдельные проблемы в усвоении вопросов курса, не пре- пятствующие дальней- шему усвоению про- граммного материала; допущено не более од- ной грубой ошибки и двух недочетов. выполнил работу не полностью или объем выполненной части ра- бот не позволяет сде- лать правильных выво- дов. При ответе на вопросы демонстрирует не вла- дение основными зна- ниями и умениями в соответствии с требова- ниями программы; до- пущены больше ошибок и недочетов, чем необ- ходимо для оценки 3 или не может ответить ни на один из постав- ленных вопросов.
Evaluation form

The student's final grade in the course is calculated on a 100 point grading scale, it includes:

  • 40% of the examination result;
  • 60% of current control result.

The final grade is calculated by the formula:

FG = 0,6 MT1+MT2 +0,4E
2

 

Where Midterm 1, Midterm 2are digital equivalents of the grades of Midterm 1 and 2;

E is a digital equivalent of the exam grade.

Final alphabetical grade and its equivalent in points:

The letter grading system for students' academic achievements, corresponding to the numerical equivalent on a four-point scale:

Alphabetical grade Numerical value Points (%) Traditional grade
A 4.0 95-100 Excellent
A- 3.67 90-94
B+ 3.33 85-89 Good
B 3.0 80-84
B- 2.67 75-79
C+ 2.33 70-74
C 2.0 65-69 Satisfactory
C- 1.67 60-64
D+ 1.33 55-59
D 1.0 50-54
FX 0.5 25-49 Unsatisfactory
F 0 0-24
Topics of lectures
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
Key reading
  • 1. Радкевич, Я. М. Метрология, стандартизация и сертификация : учебное пособие / Я. М. Радкевич, А. Г. Схиртладзе, Б. И. Лактионов. — 2-е изд. — Саратов : Вузовское образование, 2019. — 791 c. — ISBN 978-5-4487-0335-5.
Further reading
  • 1. Основы стандартизации, метрологии, сертификации и менеджмента качества. Учебное пособие. Алматы: Казахстанская ассоциация маркетинга, 2003 г. - 564 с. 2. Шишкин И.К. Метрология, стандартизация и управление качеством: Учебник для ВУЗов./ Под ред. Н.С. Соломенко. - М.: Изд. стандартов, 1990. - 470 с. 3. Аубакиров Г.О. Практикум по метрологии, стандартизации и управления качеством. – Алматы: Рауан демеу, 1992. 4 . Крылова Г. Д. Основы стандартизации, сертификации и метрологии. ЮНИТИ, 2002. 5. Бурдун Г.Д., Марков Б.Н. Основы метрологии. – М.: Изд-во стандартов, 1999. 6. Тартарковский Д.Р., Ястребов А.С. Метрология, стандартизация и технические средства измерений. – Москва: Высшая школа, 2002. 1 Аскаров Е.С. Стандартизация, метрология и сертификация: Учебное пособие. – Алматы, 2007. – 321 с. 2 Никифоров А. Метрология, стандартизация и сертификация. -М., 2010.- 215 с. 3 Сигов А.С. Метрология, стандартизация и технические измерения.-М., 2008. -624 с. 4 Сергеев А.Г. Метрология, стандартизация и технические измерения. -М.: Юрайт, 2012 . 5 Сергеев А.Г. Метрология и метрологическое обеспечение.-М., 2008.- 205 с. 6 Закон РК «О техническом регулировании», 2004. 7 Закон РК «Об аккредитации в области оценки соответствия», 2008. СТ РК 2.11-2000 Цели и задачи, струк системы калибровки РК.