Laboratory methods of research
Description: Within the framework of the discipline, modern methods of laboratory research of ores and rocks, diagnostics of minerals and their intergrowths by optical and physical properties are considered. A technique for studying the properties of basic ore minerals in reflected light is given.
Amount of credits: 5
Пререквизиты:
- Mine geology
- Mine geology
Course Workload:
Types of classes | hours |
---|---|
Lectures | 15 |
Practical works | 30 |
Laboratory works | |
SAWTG (Student Autonomous Work under Teacher Guidance) | 30 |
SAW (Student autonomous work) | 75 |
Form of final control | Exam |
Final assessment method |
Component: University component
Cycle: Profiling disciplines
Goal
- the purpose of studying the discipline: The aim of the discipline is to train qualified specialists who have (among other things) theoretical and practical knowledge in the field of laboratory methods for the study of ores, the diagnosis of mineral matter, the study of its physical properties and chemical composition, structural features, structure, texture, etc. These methods are widely implemented in all stages of the exploration process from prospecting, predictive assessment to preliminary and detailed exploration. They are also carried out during the exploitation of mineral deposits in order to improve the basics of prospecting for ore, non-metallic objects, characterize the quality of their mineral raw materials, its fullest possible industrial extraction, improve the schemes for the technological limit of ores and comply with environmental protection measures.
Objective
- The tasks of studying the discipline: - the use of these and other methods of studying ore-bearing rocks, ores, minerals and the research processes that determine their occurrence, improve the knowledge of undergraduates in the complex and responsible for its assessment of the field of ore formation. A modern analysis of the genesis of ores is already unthinkable without this kind of laboratory research. The course of lectures may prove useful not only to novice geologists, but also to all those who seek to keep abreast of modern methods of laboratory analysis of ores and their constituent minerals.
Learning outcome: knowledge and understanding
- - Результаты обучения определяются на основе Дублинских дескрипторов соответствующего уровня образования и выражаются через компетенции. Знание и понимание: знания, полученные при изучении дисциплины, должны обеспечить умение магистранта выявить вещественные характеристики, химический состав рудных минералов и вмещающих пород, а также формы нахождения элементов в минералах, технологические свойства рудных минералов
Learning outcome: applying knowledge and understanding
- - Применение знаний и пониманий: Применять знания, понимания и способность решать производственные проблемы; оценка инновационного потенциала проекта, инновационных рисков; разработка методических и нормативных документов, технической документации.
Learning outcome: formation of judgments
- Компетенция изучения дисциплины позволяет приобрести навыки проектирования, организации и ведения геологоразведочных работ на месторождения полезных ископаемых, проведения геологической документации, прослеживания и оконтуривания тел полезных ископаемых современными техническими средствами, опробования полезных ископаемых в недрах и в добытой горной массе, оценки запасов полезных ископаемых в недрах
Learning outcome: communicative abilities
- Коммуникативные способности: сформировать способности коллективного сотрудничества для реализации конкурентоспособных идей и инновационных задач прикладного и научного содержания, необходимые для работы в команде.
Learning outcome: learning skills or learning abilities
- - Навыки, полученные при изучении дисциплины, помогут молодым специалистам при защите магистерских диссертаций, поисково-оценочных и разведочных работах месторождений полезных ископаемых на практике и в будущем работая на производстве.
Teaching methods
При проведении учебных занятий предусматривается использование следующих образовательных технологий: - Основные образовательные технологии — это теоретические основы и методы подсчета запасов месторождений полезных ископаемых. связанные с компьютерными методами оценки месторождений, термины и определения в области классификации; правила и порядок проведения классификации запасов. Необходимо грамотно подготовить базу геологоразведочных данных и исходные данные для подсчета запасов; работать в пакете MICROMINE: импортировать исходные данные, проводить проверку данных, загружать данные в трехмерную среду VizEx, оконтуривать геологические объекты, строить каркасную модель, создавать блочную модель, подсчитывать запасы разными методами.
Assessment of the student's knowledge
Teacher oversees various tasks related to ongoing assessment and determines students' current performance twice during each academic period. Ratings 1 and 2 are formulated based on the outcomes of this ongoing assessment. The student's learning achievements are assessed using a 100-point scale, and the final grades P1 and P2 are calculated as the average of their ongoing performance evaluations. The teacher evaluates the student's work throughout the academic period in alignment with the assignment submission schedule for the discipline. The assessment system may incorporate a mix of written and oral, group and individual formats.
Period | Type of task | Total |
---|---|---|
1 rating | Защита практических работ | 0-100 |
Промежуточный контроль | ||
Самостоятельная работа | ||
Рубежное тестирование | ||
2 rating | Защита практических работ | 0-100 |
Промежуточный контроль | ||
Самостоятельная работа | ||
Рубежное тестирование | ||
Total control | Exam | 0-100 |
The evaluating policy of learning outcomes by work type
Type of task | 90-100 | 70-89 | 50-69 | 0-49 |
---|---|---|---|---|
Excellent | Good | Satisfactory | Unsatisfactory |
Evaluation form
The student's final grade in the course is calculated on a 100 point grading scale, it includes:
- 40% of the examination result;
- 60% of current control result.
The final grade is calculated by the formula:
FG = 0,6 | MT1+MT2 | +0,4E |
2 |
Where Midterm 1, Midterm 2are digital equivalents of the grades of Midterm 1 and 2;
E is a digital equivalent of the exam grade.
Final alphabetical grade and its equivalent in points:
The letter grading system for students' academic achievements, corresponding to the numerical equivalent on a four-point scale:
Alphabetical grade | Numerical value | Points (%) | Traditional grade |
---|---|---|---|
A | 4.0 | 95-100 | Excellent |
A- | 3.67 | 90-94 | |
B+ | 3.33 | 85-89 | Good |
B | 3.0 | 80-84 | |
B- | 2.67 | 75-79 | |
C+ | 2.33 | 70-74 | |
C | 2.0 | 65-69 | Satisfactory |
C- | 1.67 | 60-64 | |
D+ | 1.33 | 55-59 | |
D | 1.0 | 50-54 | |
FX | 0.5 | 25-49 | Unsatisfactory |
F | 0 | 0-24 |
Topics of lectures
- Тема 1
- Тема 2 Аппаратура (микроскопы и др
- Тема 3
- Тема 4
- Тема 5
- Тема 6
- Тема 7
- Тема 8
- Тема 9
- Тема 10
- Тема 11
- Тема 12
- Тема 13
- Тема 14
- Тема 15
Key reading
- 1. Черненко З.И. Учебное пособие (курс лекций). Методы лабораторных исследований. ВКГТУ им. Д. Серикбаева. Усть-Каменогорск. 2016, 83с. 2. Электронное учебное издание УМКД по дисциплине «Рудничная геология» (программа для ЭВМ, задачник по лабораторным работам. (ИС 010003). Авторское свидетельство о государственной регистрации прав на объект авторского права. № 2300 от 10 октября 2017г. 3. Электронное учебное издание УМКД по дисциплине «Поиски и разведка месторождений полезных ископаемых» (программа для ЭВМ, задачник по лабораторным работам. ИС 009029). Авторское свидетельство о государственной регистрации прав на объект авторского права. № 1491 от 21 июня 2017г. 4. Modern technology of non-ferrous metals and metal extraction: учебник / Engineers India research institute. - New Delhi : Eiri, [s. a.]. - 342 p.
Further reading
- 5. Черненко З.И. Рудничная геология. ВКГТУ, 2015.-125с. 6. Черненко З.И. Рудничная геология и современные методы подсчета запасов месторождений полезных ископаемых. ВКГТУ, 2013.-135с. 7.Черненко З.И., Поиски и разведка месторождений полезных ископаемых. Учебное пособие, ВКГТУ, 2012.-167с. 9. Черненко З.И., Поиски и разведка месторождений полезных ископаемых. Курс лекций, часть I, ВКГТУ, 2006.-65с. 9. Черненко З.И., Поиски и разведка месторождений полезных ископаемых. Курс лекций, часть II, ВКГТУ, 2006.-95с.