Monitoring of environment
Description: The discipline is aimed at studying methods and technologies for monitoring the state of natural environments, atmosphere, hydrosphere, soils, as well as analyzing anthropogenic impacts on ecosystems. Students should master instrumental and remote monitoring methods, the regulatory framework, and skills in interpreting environmental data. As a result of mastering the discipline, students will be able to develop monitoring programs, assess pollution risks, and make management decisions to minimize environmental damage.
Amount of credits: 5
Пререквизиты:
- Chemical analysis
Course Workload:
Types of classes | hours |
---|---|
Lectures | 15 |
Practical works | 15 |
Laboratory works | 15 |
SAWTG (Student Autonomous Work under Teacher Guidance) | 30 |
SAW (Student autonomous work) | 75 |
Form of final control | Exam |
Final assessment method |
Component: University component
Cycle: Base disciplines
Goal
- Achieving high-quality environmental education in the knowledge of the geoecological state and patterns of spatial differentiation of natural and technical geosystems, assessing the prospects for the development of regional geoecological situations through the prism of actions for monitoring, analysis, assessment and prediction of the state of the environment and natural resources.
Objective
- - study of the theoretical scope of the course, - analysis of the patterns of development of natural and technical geosystems, - acquisition of skills and abilities to identify acceptable norms of anthropogenic impacts on the natural environment, - development of a scientifically sound strategy in the field of optimization of the natural environment, - formation of skills and skills of analysis of factual material, - teaching students techniques of engineering solutions.
Learning outcome: knowledge and understanding
- Знать уровни, структуру и задачи мониторинга среды обитания человека; существующие методы и средства исследования среды обитания человека; особенности осуществления мониторинговых действий на глобальном, региональном и локальном уровнях
Learning outcome: applying knowledge and understanding
- Использовать фундаментальные и новейшие достижения в охране окружающей среды; оценивать геоэкологическую обстановку, пользоваться основными методиками мониторинга окружающей среды, информационной системы оценок параметров экологического состояния окружающей среды, осуществлять прогноз состояния природно-технических геосистем в условиях нарастающего антропогенного воздействия на окружающую среду
Learning outcome: formation of judgments
- Выполнение нормативно-технической и нормативно-экологической документации, прогнозирование и разработка методов контроля окружающей среды
Learning outcome: communicative abilities
- Профессионально осуществлять свою производственную и общественную деятельность и участвовать в разработке и реализации методов и программ в области мониторинга окружающей среды
Learning outcome: learning skills or learning abilities
- Совершенствовать знания в методике разработки и проектирования схем, приборов, аппаратов и систем мониторинга. Совершенствование знаний в области передовых научных методов мониторинга и пользоваться ими на уровне необходимом для оперативного решения проблем.
Teaching methods
При проведении учебных занятий предусматривается использование следующих образовательных технологий: - интерактивная лекция (применение следующих активных форм обучения: ведомая (управляемая) дискуссия или беседа; модерация; демонстрация слайдов или учебных фильмов; мозговой штурм; мотивационная речь); - построение сценариев развития различных ситуаций на основе заданных условий; - информационно-коммуникационная (например, занятия в компьютерном классе с использованием профессиональных пакетов прикладных программ); - поисково-исследовательская (самостоятельная исследовательская деятельность студентов в процессе обучения); - решение учебных задач.
Assessment of the student's knowledge
Teacher oversees various tasks related to ongoing assessment and determines students' current performance twice during each academic period. Ratings 1 and 2 are formulated based on the outcomes of this ongoing assessment. The student's learning achievements are assessed using a 100-point scale, and the final grades P1 and P2 are calculated as the average of their ongoing performance evaluations. The teacher evaluates the student's work throughout the academic period in alignment with the assignment submission schedule for the discipline. The assessment system may incorporate a mix of written and oral, group and individual formats.
Period | Type of task | Total |
---|---|---|
1 rating | 0-100 | |
2 rating | 0-100 | |
Total control | Exam | 0-100 |
The evaluating policy of learning outcomes by work type
Type of task | 90-100 | 70-89 | 50-69 | 0-49 |
---|---|---|---|---|
Excellent | Good | Satisfactory | Unsatisfactory | |
Evaluation form
The student's final grade in the course is calculated on a 100 point grading scale, it includes:
- 40% of the examination result;
- 60% of current control result.
The final grade is calculated by the formula:
FG = 0,6 | MT1+MT2 | +0,4E |
2 |
Where Midterm 1, Midterm 2are digital equivalents of the grades of Midterm 1 and 2;
E is a digital equivalent of the exam grade.
Final alphabetical grade and its equivalent in points:
The letter grading system for students' academic achievements, corresponding to the numerical equivalent on a four-point scale:
Alphabetical grade | Numerical value | Points (%) | Traditional grade |
---|---|---|---|
A | 4.0 | 95-100 | Excellent |
A- | 3.67 | 90-94 | |
B+ | 3.33 | 85-89 | Good |
B | 3.0 | 80-84 | |
B- | 2.67 | 75-79 | |
C+ | 2.33 | 70-74 | |
C | 2.0 | 65-69 | Satisfactory |
C- | 1.67 | 60-64 | |
D+ | 1.33 | 55-59 | |
D | 1.0 | 50-54 | |
FX | 0.5 | 25-49 | Unsatisfactory |
F | 0 | 0-24 |
Topics of lectures
- Понятие о мониторинге и его элементах
- Глобальный экологический мониторинг
- Государственный мониторинг
- Локальный мониторинг
- Мониторинг источника загрязнения (точечный мониторинг)
- Производственный экологический контроль
- Фоновый экологический мониторинг
- Аэрокосмический мониторинг
- Мониторинг антропогенных изменений окружающей природной среды
- Мониторинг атмосферного воздуха
- Мониторинг природных вод
- Мониторинг состояния почв
- Негосударственные виды мониторинга
Key reading
- 1. Голицин А.Н. Промышленная экология и мониторинг окружающей среды – М.: ИРПО, 2007. 2. Каракеян В.И. Мониторинг загрязнения окружающей среды. Учебник, Юрайт, 2016 - 397 с. 3. Горшков М.В. Экологический мониторинг. Учеб. пособие / М.В. Горшков. - Владивосток: Изд-во ТГЭУ, 2010. - 313 с. 4. Тихонова И.О., Кручинина Н.Е., Десятков А.В. Экологический мониторинг водных объектов. – М.: Инфра-М, 2012. – 152 с. 5. Тихонова И.О., Тарасов В.В., Кручинина Н.Е., Экологический мониторинг атмосферы. – М.: Инфра-М, 2012. – 136 с.
Further reading
- 6. Экологический кодекс Республики Казахстан от 9 января 2007 года № 212 7. ГОСТы 17... Охрана природы.