Climate change and «green» economy

Petrova Olga Anatolyevna

The instructor profile

Description: The discipline aims to provide students with a comprehensive understanding of the causes, consequences and mechanisms of climate change, as well as the role of the "green" economy in adapting and mitigating its impact on the global ecosystem and society. Students should master methods of climate data analysis, study international and national strategies for low-carbon development, and evaluate the effectiveness of green technologies and economic models. As a result of mastering the discipline, students acquire the ability to develop projects and recommendations to reduce their carbon footprint, apply the principles of sustainable development in their professional activities, and participate in the implementation of climate policy at the local and global levels.

Amount of credits: 5

Пререквизиты:

  • Fundamentals of the ecological worldview

Course Workload:

Types of classes hours
Lectures 15
Practical works 30
Laboratory works
SAWTG (Student Autonomous Work under Teacher Guidance) 30
SAW (Student autonomous work) 75
Form of final control Exam
Final assessment method

Component: University component

Cycle: Base disciplines

Goal
  • formation of students' understanding of the close relationship between human economic activity and climate change, the need to introduce a "green" economy; development of decision-making skills in the field of sustainable development and high-quality economic growth at the micro and macro levels
Objective
  • - mastering theoretical knowledge about the climate, its changes as a result of economic activity on a global and national scale, the influence of climate on natural and economic systems; - formation of students' understanding of the "green" economy as the basis of sustainable development on a global and national scale and the main tool for combating climate change; - raising awareness and creating the potential of experience among students in the field of adaptation to climate change in the world and the Republic of Kazakhstan; - formation of students' skills in analyzing the state of the environment in connection with climate change, taking into account the requirements of the "green" economy; - obtaining information about greenhouse gases, their role in climate change, mechanisms for reducing GHG emissions, their implementation in Kazakhstan, the regulatory system; - mastering practical skills of analysis and evaluation of the emissions trading system; development of national programs and plans for GHG emissions regulation; - formation of a holistic view of the basics of energy conservation and energy efficiency improvement, skills in analyzing energy efficiency in various countries, practical skills in drawing up programs and plans for energy conservation in various sectors of the economy of Kazakhstan;
Learning outcome: knowledge and understanding
  • Понимать компоненты, участвующие в процессе исследований в области изменения климата и «зеленой» экономики. Описывать и признавать основные виды исследований в области изменения климата и «зеленой» экономики в РК. Критически анализировать ключевые теоретические, методологические и этические вопросы в исследовании по изменению климата и «зеленой» экономике. Использовать и разъяснять основные количественные и качественные методы сбора и анализа данных. Планировать, проектировать и проводить небольшие научно-исследовательские проекты по темам, представляющим интерес в области изменения климата и «зеленой» экономики.
Learning outcome: applying knowledge and understanding
  • ключевые понятия климата, особенности климата, его изменений в результате хозяйственной деятельности, влияние климата на природные и хозяйственные системы; взаимосвязь «зеленой» экономики и устойчивого развития в глобальном и национальном масштабах, роль «зеленой» экономики в борьбе с изменениями климата; адаптации к изменениям климата в мире и Республике Казахстан; характеристики парниковых газов, их роль в изменении климата, механизмы для сокращения выбросов ПГ, их внедрение в Казахстане, систему регулирования ПГ; основы энергосбережения и повышения энергетической эффективности; понятия о возобновляемых источниках энергии, их видах, практику в области международного использования, потенциал ВИЭ в Казахстане; влияние изменений климата на сельское хозяйство, уязвимость сельского хозяйства Казахстана от климатических изменений; последствия воздействия климата на водные ресурсы, проблемы, сложившиеся в водной сфере Казахстана, мерах адаптации в водном секторе; пути решения проблемы отходов, предлагаемых «зеленой» экономикой. уметь: выявлять и анализировать причинно-следственные связи изменения климата и состояния окружающей среды; оценивать роль климатических ресурсов в решении экологических, экономических и социальных проблем; использовать для решения исследовательских и практических задач, связанных с взаимодействием человека и природы, методы и инструменты «зеленой» экономики; составлять программы и планы по энергосбережению в различных секторах экономики Казахстана; проводить анализ передового зарубежного опыта по внедрению новых технологий, например ВИЭ и составлять рекомендации по их использованию в Казахстане; составлять программы адаптации к изменениям климата в наиболее уязвимых секторах экономики Казахстана; аргументировано отстаивать свою точку зрения в дискуссиях по вопросам изменения климата и «зеленой» экономики.
Learning outcome: formation of judgments
  • Выполнение нормативно-технической и нормативно-экологической документации, прогнозирование и разработка методов контроля окружающей среды
Learning outcome: communicative abilities
  • Профессионально осуществлять свою производственную и общественную деятельность и участвовать в разработке и реализации методов и программ в области мониторинга окружающей среды
Learning outcome: learning skills or learning abilities
  • Совершенствовать знания в методике разработки и проектирования схем, приборов, аппаратов и систем мониторинга. Совершенствование знаний в области передовых научных методов мониторинга и пользоваться ими на уровне необходимом для оперативного решения проблем.
Teaching methods

При проведении учебных занятий предусматривается использование следующих образовательных технологий: - интерактивная лекция (применение следующих активных форм обучения: ведомая (управляемая) дискуссия или беседа; модерация; демонстрация слайдов или учебных фильмов; мозговой штурм; мотивационная речь); - построение сценариев развития различных ситуаций на основе заданных условий; - информационно-коммуникационная (например, занятия в компьютерном классе с использованием профессиональных пакетов прикладных программ); - поисково-исследовательская (самостоятельная исследовательская деятельность студентов в процессе обучения); - решение учебных задач.

Assessment of the student's knowledge

Teacher oversees various tasks related to ongoing assessment and determines students' current performance twice during each academic period. Ratings 1 and 2 are formulated based on the outcomes of this ongoing assessment. The student's learning achievements are assessed using a 100-point scale, and the final grades P1 and P2 are calculated as the average of their ongoing performance evaluations. The teacher evaluates the student's work throughout the academic period in alignment with the assignment submission schedule for the discipline. The assessment system may incorporate a mix of written and oral, group and individual formats.

Period Type of task Total
1  rating 0-100
2  rating 0-100
Total control Exam 0-100
The evaluating policy of learning outcomes by work type
Type of task 90-100 70-89 50-69 0-49
Excellent Good Satisfactory Unsatisfactory
Evaluation form

The student's final grade in the course is calculated on a 100 point grading scale, it includes:

  • 40% of the examination result;
  • 60% of current control result.

The final grade is calculated by the formula:

FG = 0,6 MT1+MT2 +0,4E
2

 

Where Midterm 1, Midterm 2are digital equivalents of the grades of Midterm 1 and 2;

E is a digital equivalent of the exam grade.

Final alphabetical grade and its equivalent in points:

The letter grading system for students' academic achievements, corresponding to the numerical equivalent on a four-point scale:

Alphabetical grade Numerical value Points (%) Traditional grade
A 4.0 95-100 Excellent
A- 3.67 90-94
B+ 3.33 85-89 Good
B 3.0 80-84
B- 2.67 75-79
C+ 2.33 70-74
C 2.0 65-69 Satisfactory
C- 1.67 60-64
D+ 1.33 55-59
D 1.0 50-54
FX 0.5 25-49 Unsatisfactory
F 0 0-24
Topics of lectures
  • Цель курса, краткий исторический очерк взаимодействия общества и природы
  • Население мира как фактор изменения климата
  • Проблема потребления и изменение климата
  • НТП и его связь с изменением климата
  • Прогнозы изменения климата и сценарии развития
  • История развития «зеленых» идей в экономике
  • Различные стратегии «зеленой» экономики
  • Устойчивое развитие
  • Мировые корпорации и их «зеленые» стратегии
  • Глобальные изменения и стратегия человечества
  • Основы экономики природопользования
  • Экологический ущерб
  • Технико-экономическое обоснование внедрений
Key reading
  • 1. Кодекс Республики Казахстан № 212-III от 9 января 2007 года «Экологический кодекс Республики Казахстан». 2. III-VI Национальное сообщение рамочной конвенции ООН об изменении климата (РКИК ООН). - Астана, 2013 г. 3. «Национальный доклад о состоянии окружающей среды использовании природных ресурсов РК за 2011-2014 гг» Минестерство энергетики РК – Астана, 2015 г. 4. Данные Комитета по чрезвычайным ситуациям МВД РК 5. Оценочный доклад об изменении климата на территории Казахстана – РГП «Казгидромет» Министерство окружающей среды и водных ресурсов РК. - Астана, 2014 г. 6. Материалы для подготовки Ежегодного бюллетеня изменения и состояния климата Казахстана за 2015 год //РГП «Казгидромет» – Астана, 2016 г. 7. Концепция по переходу Республики Казахстан к «зеленой экономике». Утверждена Указом Президента Республики Казахстан от 30 мая 2013 года № 577 8. Стратегия «Казахстан-2050» Электронный ресурс: https://strategy2050.kz/ru/ 9. II-VI Национальное Сообщение Республики Казахстан Рамочной конвенции ООН об изменении климата. Электронный ресурс: unfccc.int/resource/docs/natc/kaznc2r.pdf 10. План мероприятий по реализации Концепции по переходу Республики Казахстан к «зеленой экономике» на 2013 – 2020 годы. Утвержден постановлением Правительства Республики Казахстан от 31 июля 2013 года № 750 11. Закон Республики Казахстан от 28 апреля 2016 года № 506-V О внесении изменений и дополнений в некоторые законодательные акты Республики Казахстан по вопросам перехода Республики Казахстан к «зеленой экономике».
Further reading