Mathematical Analysis
Description: The modern methods of mathematical analysis discussed in these sections form the basis for further study of the cycle of mathematical disciplines, and also make it possible to model and study the simplest applied problems in various branches of applied sciences. The discipline contains sections: introduction to mathematical analysis; differential and integral calculus of functions of one and several variables and their applications.
Amount of credits: 8
Пререквизиты:
- Математика. Школьный курс
Course Workload:
Types of classes | hours |
---|---|
Lectures | 30 |
Practical works | 75 |
Laboratory works | |
SAWTG (Student Autonomous Work under Teacher Guidance) | 30 |
SAW (Student autonomous work) | 105 |
Form of final control | Exam |
Final assessment method |
Component: University component
Cycle: Base disciplines
Goal
- The purpose of studying the discipline: The course of mathematical analysis is the foundation of mathematical education for a specialist in mathematical modeling, and within the framework of this course, orientation is carried out on the application of mathematical methods in professional activities.
Objective
- The tasks of studying the discipline: - mastering the main provisions of the classical sections of mathematical analysis, basic ideas and methods of mathematics, the system of basic mathematical structures and the culture of mathematical thinking, logical and algorithmic culture, understanding the general structure of mathematical knowledge, the relationship between various mathematical disciplines, the ability to implement the basic methods of mathematical reasoning based on common methods of scientific research and experience in solving educational and scientific problems
Learning outcome: knowledge and understanding
- Knowledge and understanding: knowledge and understanding of the basic mathematical definitions, theorems and other theoretical information of the course "Mathematical Analysis", as well as knowledge of the types of problems solved by certain mathematical methods;
Learning outcome: applying knowledge and understanding
- Application of knowledge and skills: application of knowledge and skills in the formulation of applied practical problems by mathematical methods, as well as the use of known methods to solve the formulated problems;
Learning outcome: formation of judgments
- Formation of judgments: the ability, based on the existing knowledge of the discipline "Mathematical Analysis", to draw conclusions about possible methods of analysis and solving practical problems in a special area;
Learning outcome: communicative abilities
- Communication skills: ability to work in a team to effectively solve the set practical problems based on knowledge of mathematical methods;
Learning outcome: learning skills or learning abilities
- Learning skills or learning abilities: the ability of independent or on the basis of educational educational programs for advanced training in the field of mathematical knowledge in order to meet the modern requirements of the specialty.
Teaching methods
интерактивные технологии обучения;
компьютерные технологии обучения;
самостоятельная исследовательская работа студентов во время учебного процесса.
Assessment of the student's knowledge
Teacher oversees various tasks related to ongoing assessment and determines students' current performance twice during each academic period. Ratings 1 and 2 are formulated based on the outcomes of this ongoing assessment. The student's learning achievements are assessed using a 100-point scale, and the final grades P1 and P2 are calculated as the average of their ongoing performance evaluations. The teacher evaluates the student's work throughout the academic period in alignment with the assignment submission schedule for the discipline. The assessment system may incorporate a mix of written and oral, group and individual formats.
Period | Type of task | Total |
---|---|---|
1 rating | ИДЗ 5.1 | 0-100 |
ИДЗ 5.2 | ||
ИДЗ 6.1-6.3, 6.4 (3) | ||
ИДЗ 10.1-10.2 | ||
Контрольная работа 1 | ||
2 rating | ИДЗ 8.1--9.1 | 0-100 |
ИДЗ 9.2 | ||
ИДЗ 12.1-12.2 | ||
Контрольная работа 2 | ||
Total control | Exam | 0-100 |
The evaluating policy of learning outcomes by work type
Type of task | 90-100 | 70-89 | 50-69 | 0-49 |
---|---|---|---|---|
Excellent | Good | Satisfactory | Unsatisfactory | |
Собеседование по контрольным вопросам (коллоквиум) | демонстрирует системные теоретические знания, владеет терминологией, логично и последовательно объясняет сущность явлений и процессов, делает аргументированные выводы и обобщения, приводит примеры, показывает свободное владение монологической речью и способность быстро реагировать на уточняющие вопросы | демонстрирует прочные теоретические знания, владеет терминологией, логично и последовательно объясняет сущность, явлений и процессов, делает аргументированные выводы и обобщения, приводит примеры, показывает свободное владение монологической речью, но при этом делает несущественные ошибки, которые исправляет самостоятельно или при незначительной коррекции преподавателем | демонстрирует неглубокие теоретические знания, проявляет слабо сформированные навыки анализа явлений и процессов, недостаточное умение делать аргументированные выводы и приводить примеры, показывает недостаточно свободное владение монологической речью, терминологией, логичностью и последовательностью изложения, делает ошибки которые может исправить только при коррекции преподавателем. | демонстрирует незнание теоретических основ предмета, несформированные навыки анализа явлений и процессов, не умеет делать аргументированные выводы и приводить примеры, показывает слабое владение монологической речью, не владеет терминологией, проявляет отсутствие логичности и последовательности изложения, делает ошибки, которые не может исправить даже при коррекции преподавателем, отказывается отвечать на занятии |
ИДЗ (индивидуальное домашнее задние) или письменная работа/экзамена | выполнил практическую работу в полном объеме с соблюдением необходимой последовательности действий; в ответе правильно и аккуратно выполняет все записи, таблицы, рисунки, чертежи, графики, вычисления; правильно выполняет анализ ошибок. При ответе на вопросы правильно понимает сущность вопроса, дает точное определение и истолкование основных понятий; сопровождает ответ новыми примерами, умеет применить знания в новой ситуации; может установить связь между изучаемым и ранее изученным материалом, а также с материалом, усвоенным при изучении других дисциплин. | выполнил требования к оценке «5», но допущены 2-3 недочета. Ответ обучающегося на вопросы удовлетворяет основным требованиям к ответу на 5, но дан без применения знаний в новой ситуации, без использования связей с ранее изученным материалом и материалом, усвоенным при изучении других дисциплин; допущены одна ошибка или не более двух недочетов, обучающийся может их исправить самостоятельно или с небольшой помощью преподавателя. | выполнил работу не полностью, но не менее 50% объема практической работы, что позволяет получить правильные результаты и выводы; в ходе проведения работы были допущены ошибки. При ответе на вопросы обучающийся правильно понимает сущность вопроса, но в ответе имеются отдельные проблемы в усвоении вопросов курса, не препятствующие дальнейшему усвоению программного материала; допущено не более одной грубой ошибки и двух недочетов. | выполнил работу не полностью или объем выполненной части работ не позволяет сделать правильных выводов. При ответе на вопросы демонстрирует не владение основными знаниями и умениями в соответствии с требованиями программы; допущены больше ошибок и недочетов, чем необходимо для оценки 3 или не может ответить ни на один из поставленных вопросов. |
Evaluation form
The student's final grade in the course is calculated on a 100 point grading scale, it includes:
- 40% of the examination result;
- 60% of current control result.
The final grade is calculated by the formula:
FG = 0,6 | MT1+MT2 | +0,4E |
2 |
Where Midterm 1, Midterm 2are digital equivalents of the grades of Midterm 1 and 2;
E is a digital equivalent of the exam grade.
Final alphabetical grade and its equivalent in points:
The letter grading system for students' academic achievements, corresponding to the numerical equivalent on a four-point scale:
Alphabetical grade | Numerical value | Points (%) | Traditional grade |
---|---|---|---|
A | 4.0 | 95-100 | Excellent |
A- | 3.67 | 90-94 | |
B+ | 3.33 | 85-89 | Good |
B | 3.0 | 80-84 | |
B- | 2.67 | 75-79 | |
C+ | 2.33 | 70-74 | |
C | 2.0 | 65-69 | Satisfactory |
C- | 1.67 | 60-64 | |
D+ | 1.33 | 55-59 | |
D | 1.0 | 50-54 | |
FX | 0.5 | 25-49 | Unsatisfactory |
F | 0 | 0-24 |
Topics of lectures
- Функция, её области определения и значений
- Последовательность и её предел
- Предел функции в точке
- Непрерывность функции в точке
- Понятие производной
- Производные и дифференциалы высших порядков
- Функция нескольких переменных
- Частные производные и дифференциалы высших порядков
- Неопределенный интеграл
- Определенный интеграл
- Вычисление площади плоской фигуры в декартовой и в полярной системе координат
- Несобственные интегралы
- Теория рядов
- Знакочередующиеся числовые ряды
- Функциональные последовательности и функциональные ряды
Key reading
- Берман Г.Н. Сборник задач по курсу математического анализа. – СПб.: Лань, 2018.
- Бугров Я.С., Никольский С.М. Дифференциальное и интегральное исчисление. – М.: Дрофа, 2016.
- Сборник задач и упражнений по математическому анализу : учебное пособие для вузов, Б. П. Демидович, Москва: АСТ, 2014.
- Кудрявцев Л.Д. и др. Сборник задач по математическому анализу. – М. : Физматлит, 2018. – 496 с.
- Пискунов Н.С. Дифференциальное и интегральное исчисления для втузов. – М.: Интеграл - Пресс, 2015, Т.1.
- Фихтенгольц Г.М. Основы математического анализа.М.:Наука, 2019г.
Further reading
- Демидович Б.П. Краткий курс высшей математики. – М.: Астрель-АСТ, 2019.
- Китапбаев М.К., Сидоренко В.Н., Чи-Дун-Чи Ю.В. Высшая математика в вопросах и задачах. Дифференциальное и интегральное исчисление.- У-ка, ВКГТУ, 2002.
- иКузнецов Л.А. Сборник задач по высшей математике (типовые расчеты). – СПб.: Лань, 2015.
- Рябушко А.П., Бархатов В. В и др. Индивидуальные задания по высшей математике.- Алматы: Образование и наука, 2013, Ч 1.