Restoring water resources

Anapianova Samal Bagdatovna

The instructor profile

Description: Дисциплина изучает критерии оценки экологического состояния водных объектов и прилегающих к ним пойменных и прибрежных территорий с целью снижения поступления загрязняющих веществ в водные объекты, а также технологические приемы активизации процессов самоочищения водных объектов и удаления из них донных отложений.

Amount of credits: 5

Пререквизиты:

  • Water Code and Ecological Law

Course Workload:

Types of classes hours
Lectures 15
Practical works 30
Laboratory works
SAWTG (Student Autonomous Work under Teacher Guidance) 30
SAW (Student autonomous work) 75
Course Paper
Form of final control Exam
Final assessment method

Component: Component by selection

Cycle: Base disciplines

Goal
  • Формирование у студентов профессиональных знаний и навыков в вопросах инженерно-экологической оценки состояния водных объектов, находящихся в условиях природно-техногенного ландшафта, разработки мер по активизации процессов самоочистки в водных объектах, организации работ по очистке водных объектов от донных отложений.
Objective
  • Разработка мер по активизации процессов самоочистки в водных объектах, организации работ по очистке водных объектов от донных отложений.
Learning outcome: knowledge and understanding
  • Знать основные законы охраны природы, законы и правила использования водных ресурсов. Быть способным выбирать методы восстановления рек и водоемов.
Learning outcome: applying knowledge and understanding
  • Иметь навыки управления водохозяйственными системами, технологическими приёмами оперативного управления водными ресурсами.
Learning outcome: formation of judgments
  • Быть способным эффективно решать задачи восстановления рек и водоемов с применением новейших достижений в области водного хозяйства
Learning outcome: communicative abilities
  • Иметь навыки управления водохозяйственными системами, технологическими приёмами оперативного управления водными ресурсами.
Learning outcome: learning skills or learning abilities
  • Стремление к постоянному совершенствованию в вопросах охраны водных объектов и рациональном природопользовании, перспективах создания неразрушающих природу технологий
Teaching methods

Assessment of the student's knowledge

Teacher oversees various tasks related to ongoing assessment and determines students' current performance twice during each academic period. Ratings 1 and 2 are formulated based on the outcomes of this ongoing assessment. The student's learning achievements are assessed using a 100-point scale, and the final grades P1 and P2 are calculated as the average of their ongoing performance evaluations. The teacher evaluates the student's work throughout the academic period in alignment with the assignment submission schedule for the discipline. The assessment system may incorporate a mix of written and oral, group and individual formats.

Period Type of task Total
1  rating 0-100
2  rating 0-100
Total control Exam, Course Paper 0-100
The evaluating policy of learning outcomes by work type
Type of task 90-100 70-89 50-69 0-49
Excellent Good Satisfactory Unsatisfactory
Evaluation form

The student's final grade in the course is calculated on a 100 point grading scale, it includes:

  • 40% of the examination result;
  • 60% of current control result.

The final grade is calculated by the formula:

FG = 0,6 MT1+MT2 +0,4E
2

 

Where Midterm 1, Midterm 2are digital equivalents of the grades of Midterm 1 and 2;

E is a digital equivalent of the exam grade.

Final alphabetical grade and its equivalent in points:

The letter grading system for students' academic achievements, corresponding to the numerical equivalent on a four-point scale:

Alphabetical grade Numerical value Points (%) Traditional grade
A 4.0 95-100 Excellent
A- 3.67 90-94
B+ 3.33 85-89 Good
B 3.0 80-84
B- 2.67 75-79
C+ 2.33 70-74
C 2.0 65-69 Satisfactory
C- 1.67 60-64
D+ 1.33 55-59
D 1.0 50-54
FX 0.5 25-49 Unsatisfactory
F 0 0-24
Topics of lectures
Key reading
  • 1 В.И. Сметанин, Восстановление и очистка водных объектов. КолосС, М.: 2003 г.
  • 2 Н.И. Игошин, Проблемы восстановления и охраны малых рек и водоемов. Бурун Книга, М: 2009 г.
  • 3 Комплексное использование водных ресурсов: Учебник для вузов по специальности «Водоснабжение и водоотведение»/ С.В. Яковлев, И.Г. Губий, И.И. Павлинова, - М: Высшая школа, 2008;
  • 4 Водный кодекс Республики Казахстан от 9 июля 2003 года (с изменениями и дополнениями), Астана
  • 5 Экологический кодекс Республики Казахстан от 9 января 2007 года, Астана