Standardization, Metrology, Certification

Prokhodova Lyudmila Alexeevna

The instructor profile

Description: The role of Metrology in science and production. Measurement assurance. Technical basis for ensuring the uniformity of measurements. The legal basis for ensuring the unity of measurements. Measurement of physical quantities. Basic concepts and terms in the field of standardization. Normative documents on standardization of the Republic of Kazakhstan. Confirmation of conformity of products and services. Accreditation. Quality management.

Amount of credits: 5

Пререквизиты:

  • Reliability of instrumentation and control systems

Course Workload:

Types of classes hours
Lectures 15
Practical works 30
Laboratory works
SAWTG (Student Autonomous Work under Teacher Guidance) 30
SAW (Student autonomous work) 75
Form of final control Exam
Final assessment method

Component: Component by selection

Cycle: Profiling disciplines

Goal
  • Формирование у обучающихся компетенций в вопросах стандартизации, обеспечения единства измерений, подтверждения соответствия, аккредитации и управления качеством.
Objective
  • Задачами изучения дисциплины являются овладение основами стандартизации, метрологии и сертификации.
Learning outcome: knowledge and understanding
  • о системе менеджмента качества, о стандартах, их видах и категориях, органах стандартизации, о метрологии, как науке и о значении сертификации.
Learning outcome: applying knowledge and understanding
  • использовать стандарты, законы метрологии, знать порядок проведения сертификации, аттестации и поверки средств измерения.
Learning outcome: formation of judgments
  • уметь проявлять личную ответственность, приверженность профессиональной этике и нормам ведения профессиональной деятельности.
Learning outcome: communicative abilities
  • четко излагать и защищать результаты комплексной инженерной деятельности
Learning outcome: learning skills or learning abilities
  • способность самостоятельно применять методы и средства познания, обучения и самоконтроля, осознавать перспективность интеллектуального, культурного, нравственного, физического и профессионального саморазвития и самосовершенствования.