Gas supply
Description: Формирует базовые знания в области газоснабжения. Дает представление о горючих газах (искусственные и природные) и их использовании, транспортировании газов.Дает представление о преимуществах и недостатках применения газообразного топлива. Устройство городских распределительных сетей, давление газа в сетях газоснабжения. Дисциплина рассматривает системы газоснабжения зданий, методику расчета сетей газоснабжения, газовые приборы и требования к устройству систем газоснабжения.
Amount of credits: 5
Пререквизиты:
- Building Materials
- Building Constructions
Course Workload:
| Types of classes | hours |
|---|---|
| Lectures | 30 |
| Practical works | 15 |
| Laboratory works | |
| SAWTG (Student Autonomous Work under Teacher Guidance) | 30 |
| SAW (Student autonomous work) | 75 |
| Course Paper | |
| Form of final control | Exam |
| Final assessment method |
Component: Component by selection
Cycle: Base disciplines
Goal
Objective
Learning outcome: knowledge and understanding
- Знать состав газообразного топлива, законы о свойствах газообразного топлива, процессах горения, устройство городских и промышленных систем газоснабжения
Learning outcome: applying knowledge and understanding
- Уметь решать задачи по определению рабочего состава газа, расчетных расходов газа различными потребителями, выполнять гидравлический расчет газовых сетей различного давления, кольцевых и тупиковых, рассчитывать и подбирать оборудование, выбирать наиболее оптимальные варианты схем газовых сетей, рассчитывать и выбирать газогорелочные устройства.
Learning outcome: formation of judgments
- Иметь представление о перспективах развития газоснабжения в Казахстане, о газовых месторождениях, добыче газа, обработке природного газа, транспортировании газа на большие расстояния.
Learning outcome: communicative abilities
- Способность эффективно решать задачи междисциплинарных проектов на основе последних достижений в области газоснабжения индивидуально, в качестве члена команды или руководителя.
Learning outcome: learning skills or learning abilities
- Иметь навыки расчёта сетей газоснабжения для экологического обоснования проектов
Teaching methods
Assessment of the student's knowledge
Teacher oversees various tasks related to ongoing assessment and determines students' current performance twice during each academic period. Ratings 1 and 2 are formulated based on the outcomes of this ongoing assessment. The student's learning achievements are assessed using a 100-point scale, and the final grades P1 and P2 are calculated as the average of their ongoing performance evaluations. The teacher evaluates the student's work throughout the academic period in alignment with the assignment submission schedule for the discipline. The assessment system may incorporate a mix of written and oral, group and individual formats.
| Period | Type of task | Total |
|---|---|---|
| Total control | Exam, Course Paper | 0-100 |
The evaluating policy of learning outcomes by work type
| Type of task | 90-100 | 70-89 | 50-69 | 0-49 |
|---|---|---|---|---|
| Excellent | Good | Satisfactory | Unsatisfactory |
Evaluation form
The student's final grade in the course is calculated on a 100 point grading scale, it includes:
- 40% of the examination result;
- 60% of current control result.
The final grade is calculated by the formula:
| FG = 0,6 | MT1+MT2 | +0,4E |
| 2 |
Where Midterm 1, Midterm 2are digital equivalents of the grades of Midterm 1 and 2;
E is a digital equivalent of the exam grade.
Final alphabetical grade and its equivalent in points:
The letter grading system for students' academic achievements, corresponding to the numerical equivalent on a four-point scale:
| Alphabetical grade | Numerical value | Points (%) | Traditional grade |
|---|---|---|---|
| A | 4.0 | 95-100 | Excellent |
| A- | 3.67 | 90-94 | |
| B+ | 3.33 | 85-89 | Good |
| B | 3.0 | 80-84 | |
| B- | 2.67 | 75-79 | |
| C+ | 2.33 | 70-74 | |
| C | 2.0 | 65-69 | Satisfactory |
| C- | 1.67 | 60-64 | |
| D+ | 1.33 | 55-59 | |
| D | 1.0 | 50-54 | |
| FX | 0.5 | 25-49 | Unsatisfactory |
| F | 0 | 0-24 |
Topics of lectures
Key reading
- Ионин А.А. “Газоснабжение” (4-е изд., перераб. и доп.М. Стройиздат 1989 г.).
- Н.Л. Стаскевич , Г.Н. Северинец , Д.Я. Вигдорчмк Д.Я. Справочник по газоснабжению и использованию газа . - Л .: Недра , 1990. -762 б .
- Б.М. Кривошеев . Повышение эффективности сжигания газа и охрана окружающей среды . -Л .: Недра , 1986 .
- Винтовкин А.А., Ладыгичев М.Г., Гусовский В.Л., Усачев А.Б. Современные горелочные устройства\\2001г.
- СН РК 4.03-01-2011 Газораспределительные системы
- Унаспеков Б.Ә. Газбен жабдықтау: Оқулық. – Астана: Л.Н.Гумилев атындағы ЕҦУ АББ, 2012. – 171 б.
Further reading
- Кривошеев Б. М. “Повышение эффективности сжигания газа и охрана окружающей среды”. Л. Недра,1986 г
- Щур И. А. “Газорегуляторные пункты и установки” Л. Недра. 1985 г.