State control over land use and protection
Description: The discipline examines the tasks of state land control, which are to monitor compliance with land laws, requirements for the protection and use of land. The study of the discipline forms the theoretical basis for the student to identify administrative and criminal land offenses, implementation of inspections, drawing up plans for inspections, drawing up instructions of the body exercising control, observance of the rights and legitimate interests of organizations and citizens.
Amount of credits: 5
Пререквизиты:
- State Registration and Land Inventory
Course Workload:
| Types of classes | hours |
|---|---|
| Lectures | 15 |
| Practical works | 30 |
| Laboratory works | |
| SAWTG (Student Autonomous Work under Teacher Guidance) | 30 |
| SAW (Student autonomous work) | 75 |
| Form of final control | Exam |
| Final assessment method |
Component: University component
Cycle: Profiling disciplines
Goal
- Изучение теоретических основ проведения государственного контроля за использованием и охраной земель
Objective
- изучение содержания, основных целей, принципов и задач государственного контроля за использованием и охраной земель;
- Изучение структуры и функций органов, осуществляющих государственный контроль
- Овладение теоретическими и практическими навыками применения норм земельного законодательства при решении практических задач
Learning outcome: knowledge and understanding
- Знание земельного законодательства, НПА в области государственного контроля за использованием и охраной земель
Learning outcome: applying knowledge and understanding
- Способность использовать имеющиеся знания для выполнения компетенции государственных органов в области государственного регулирования земельных отношений на основе знаний правовой и нормативно-технической документации
Learning outcome: formation of judgments
- Способность анализировать информацию, высказывать обоснованные суждения и делать обоснованные выводы в сфере земельных отношений
Learning outcome: communicative abilities
- Способность к выполнению организационно-управленческих функций в коллективе.
Learning outcome: learning skills or learning abilities
- Способность проведения государственного контроля за охраной и использованием земель
Assessment of the student's knowledge
Teacher oversees various tasks related to ongoing assessment and determines students' current performance twice during each academic period. Ratings 1 and 2 are formulated based on the outcomes of this ongoing assessment. The student's learning achievements are assessed using a 100-point scale, and the final grades P1 and P2 are calculated as the average of their ongoing performance evaluations. The teacher evaluates the student's work throughout the academic period in alignment with the assignment submission schedule for the discipline. The assessment system may incorporate a mix of written and oral, group and individual formats.
| Period | Type of task | Total |
|---|---|---|
| 1 rating | 0-100 | |
| 2 rating | 0-100 | |
| Total control | Exam | 0-100 |
The evaluating policy of learning outcomes by work type
| Type of task | 90-100 | 70-89 | 50-69 | 0-49 |
|---|---|---|---|---|
| Excellent | Good | Satisfactory | Unsatisfactory | |
Evaluation form
The student's final grade in the course is calculated on a 100 point grading scale, it includes:
- 40% of the examination result;
- 60% of current control result.
The final grade is calculated by the formula:
| FG = 0,6 | MT1+MT2 | +0,4E |
| 2 |
Where Midterm 1, Midterm 2are digital equivalents of the grades of Midterm 1 and 2;
E is a digital equivalent of the exam grade.
Final alphabetical grade and its equivalent in points:
The letter grading system for students' academic achievements, corresponding to the numerical equivalent on a four-point scale:
| Alphabetical grade | Numerical value | Points (%) | Traditional grade |
|---|---|---|---|
| A | 4.0 | 95-100 | Excellent |
| A- | 3.67 | 90-94 | |
| B+ | 3.33 | 85-89 | Good |
| B | 3.0 | 80-84 | |
| B- | 2.67 | 75-79 | |
| C+ | 2.33 | 70-74 | |
| C | 2.0 | 65-69 | Satisfactory |
| C- | 1.67 | 60-64 | |
| D+ | 1.33 | 55-59 | |
| D | 1.0 | 50-54 | |
| FX | 0.5 | 25-49 | Unsatisfactory |
| F | 0 | 0-24 |
Topics of lectures
- Виды и методы государственного контроля за использованием и охраной земель
- Роль и функции землеустроительных служб в проведении государственного контроля за охраной и использованием земель
- Государственный контроль за использованием и охраной земель
- Система и функции органов, осуществляющих государственный контроль за использованием и охраной земель
- Нормативные правовые акты, регулирующие земельные отношения
- Государственный контроль и надзор
- Принудительное изъятие земельного участка в результате земельных правонарушений
- Проверочная документация
Key reading
- Романова Г.В. Земельное право. -М.: Фстиция, 2016
- Земельный кодекс Республики Казахстан от 20.06.2003. №442-II
- Жаворонкова Н. Земельное право. - М.: Юрайт, 2017
- Кодекс Республики Казахстан об административных правонарушениях от 5 июля 2014 года № 235-V ЗРК.
- Приказ и.о. Министра национальной экономики Республики Казахстан от 27 марта 2015 года №268 «Об утверждении Правил рационального использования земель сельскохозяйственного назначения»
Further reading
- Экологическое нормирование почв и управление земельными ресурсами : учебное пособие для самостоятельной работы студентов / Т. С. Воеводина, А. М. Русанов, А. В. Васильченко [и др.]. — Оренбург : Оренбургский государственный университет, ЭБС АСВ, 2017. — 186 c. — ISBN 978-5-7410-1761-6. — Текст : электронный // Цифровой образовательный ресурс IPR SMART : [сайт]. — URL: https://www.iprbookshop.ru/71350.html (дата обращения: 27.09.2023)
- Липски, С. А. Управление земельными ресурсами и объектами недвижимости : учебник / С. А. Липски. — Саратов : Ай Пи Ар Медиа, 2019. — 306 c. — ISBN 978-5-4497-0036-0. — Текст : электронный // Цифровой образовательный ресурс IPR SMART : [сайт]. — URL: https://www.iprbookshop.ru/86680.html (дата обращения: 27.09.2023).