Building ceramics 1

Rakizhanova Zhanar Karimovna

The instructor profile

Description: The discipline is aimed at studying raw materials for the production of ceramic building materials and products, the genesis of clays, the composition and properties of the main clay minerals, the classification of clay raw materials, the classification of moisture forms in clay masses and their properties, water properties, rheological properties of clay masses, the structure of clay raw materials, thermal properties. They learn to determine the optimal composition of the ceramic charge.

Amount of credits: 5

Пререквизиты:

  • Mathematics 1

Course Workload:

Types of classes hours
Lectures 15
Practical works
Laboratory works 30
SAWTG (Student Autonomous Work under Teacher Guidance) 30
SAW (Student autonomous work) 75
Form of final control Exam
Final assessment method

Component: University component

Cycle: Profiling disciplines

Goal
  • Целью и задачей преподавания дисциплины «Строительная керамика 1» является подготовка специалистов, глубоко знающих о химических, минералогических, фазовых составах, свойствах различных видах глинистых материалов; умеющих правильно подбирать сырьевые составы для керамических изделий с учетом предъявляемых к ним требований; знающих о способах подготовки, переработки и активации сырьевых материалов для производства современных строительной керамики.
Objective
  • Приобретение теоретических и практических навыков в области производства и исследования сырья для производства керамических строительных материалов. Приобритения навыков сотавления шихт и повышения качества глинистых пород.
Learning outcome: knowledge and understanding
  • Основных физико-механических, химических, технологических и эксплуатационных свойств строительных материалов, изделий и конструкций, требования нормативных документов к ним
Learning outcome: applying knowledge and understanding
  • Использование в практике новейших технологий изготовлений керамических изделий. Технологических операций, средств технологического оснащения производства
Learning outcome: formation of judgments
  • Использование стандартных и современных исследовательских методик, приборов и оборудования при проведении стандартных испытаний материалов и экспериментально-исследовательских работ, владение инструментарием аналитической оценки их результатов
Learning outcome: communicative abilities
  • Владеть основными производственными отношениями и принципами управления с учетом технических, финансовых и психологических факторов
Learning outcome: learning skills or learning abilities
  • Знать состояние науки и практики по получению новых композиционных материалов и совершенствованию существующих технологий строительных материалов, изделий и конструкций
Teaching methods

Для преподавания дисциплины предусмотрены традиционные технологии: аудиторные занятия и самостоятельная работа студентов. Лекционный курс представлен в мультимедийной форме. При изложении лекционного материала в начале и при завершении лекции используется мотивационная речь. В лекции-презентации используется текстовая, аудио и видеоинформация, графики, таблицы и т.п. Практические занятия проводятся в лаборатории, оснащенной специальным оборудованием для проведения испытаний железобетонных конструкций.

Assessment of the student's knowledge

Teacher oversees various tasks related to ongoing assessment and determines students' current performance twice during each academic period. Ratings 1 and 2 are formulated based on the outcomes of this ongoing assessment. The student's learning achievements are assessed using a 100-point scale, and the final grades P1 and P2 are calculated as the average of their ongoing performance evaluations. The teacher evaluates the student's work throughout the academic period in alignment with the assignment submission schedule for the discipline. The assessment system may incorporate a mix of written and oral, group and individual formats.

Period Type of task Total
1  rating Защита лекции по темам 1-4 0-100
Защита лабораторных работ 1-2
Защита лекции по темам 5-8
Защита лабораторных работ 3
Рубежный контроль 1, тест
2  rating Защита лекции по темам 9-11 0-100
Защита лабораторных работ 4-5
Защита лекции по темам 12-15
Защита лабораторных работ 6
рубежный контроль 2, тест
Total control Exam 0-100
The evaluating policy of learning outcomes by work type
Type of task 90-100 70-89 50-69 0-49
Excellent Good Satisfactory Unsatisfactory
Interview according to control ny issues demonstrates si- theme theoretical skilful knowledge, owns terminology, lo- logical and consistent explains thoroughly the essence of phenomena and processes, makes makes argumentative bathroom conclusions and generalizations dit examples until- calls free mastery of monologues chesically, but with this makes it unimportant natural errors, which he corrects on your own or with minor teacher corrections vatelem demonstrates shallow side theoretical knowledge, shows weakness bo formed phenomenon analysis skills tions and processes, under- sufficient skill to de- to be reasoned conclusions and demonstrates si- theme theoretical skilful knowledge, owns terminology, lo- logical and consistent explains thoroughly the essence of phenomena and processes, makes
For laboratory work completed laboratory work in full in compliance with the required sequence of actions; in the answer, correctly and accurately completes all records, tables, pictures, drawings, graphs, calculations; performs error analysis correctly fulfilled the requirements tion to rating “5”, but 2-3 inaccuracies were allowed couple. The answer is teaching - answering questions satisfies the basic new requirements to the answer to 5, but given without using knowledge in a new situation tions, without using connections with earlier studied material scrap and material, learned during the study respect for other disciplines plin; did not complete the work completely, but not less than 50% of the volume of practical work, which allows you to obtain the correct results and conclusions; Errors were made during the work. completed laboratory work in full in compliance with the required sequence of actions; in the answer, correctly and accurately completes all records, tables, pictures, drawings, graphs, calculations; performs error analysis correctly
Evaluation form

The student's final grade in the course is calculated on a 100 point grading scale, it includes:

  • 40% of the examination result;
  • 60% of current control result.

The final grade is calculated by the formula:

FG = 0,6 MT1+MT2 +0,4E
2

 

Where Midterm 1, Midterm 2are digital equivalents of the grades of Midterm 1 and 2;

E is a digital equivalent of the exam grade.

Final alphabetical grade and its equivalent in points:

The letter grading system for students' academic achievements, corresponding to the numerical equivalent on a four-point scale:

Alphabetical grade Numerical value Points (%) Traditional grade
A 4.0 95-100 Excellent
A- 3.67 90-94
B+ 3.33 85-89 Good
B 3.0 80-84
B- 2.67 75-79
C+ 2.33 70-74
C 2.0 65-69 Satisfactory
C- 1.67 60-64
D+ 1.33 55-59
D 1.0 50-54
FX 0.5 25-49 Unsatisfactory
F 0 0-24
Topics of lectures
  • Роль и значение керамических стеновых материалов и изделий в развитии научно-технического прогресса в современном строительстве
  • Сырьевые материалы для получения керамических строительных материалов и изделий
  • Основы глиноведения
  • Состав и свойства главнейших глинистых минералов
  • Классификация глинистого сырья по основным признакам
  • Классификация форм влаги в глиняных массах и их свойства
  • Водные свойства глин
  • Реологические свойства глиняных масс
  • Реологические свойства глиняных масс
  • Каогуляционные структуры керамических масс и физико-механические основы их образования
  • Сушильные свойства керамических изделий
  • Термические свойства керамических изделий
  • Теория и практика составления шихт для керамических масс
  • Порядок определения и выбор оптимального состава керамической шихты
  • Способы повышения качества глинистых пород
Key reading
  • 1 Мороз И.И. Технология строительной керамики. Учебное пособие. Изд. ЭКОЛИТ, 2011. – 384 с. 2. А. С. Толкачева, И. А. Павлова. Общие вопросы технологии тонкой керамики: учеб. пособие / — Екатеринбург : Изд-во Урал.ун-та, 2018. — 184 с. 3. Станевич В.Т. Строительная керамика. – Учебное пособие. – Павлодар,: Кереку, 2008. – 96 с. 4. Штефан Г.Е. Технология строительной керамики. – Липецк; ЛГТУ, 2005. 5. Сайбулатов С.Ж. Производство керамического кирпича. – М. Стройиздат, 1989 6. Периодические издания: журналы «Строительные материалы» 7. Салахов А.М. Современные керамические материалы. МОн РФ, казанский федеральный университет .- Казань КФУ,2016.-407с
Further reading
  • 8. Салимбаева З.Н Строительная керамика 1. Методические указания к лабораторным работам для студентов специальностей 5В73000 «Производство строительных материалов, изделий и конструкций» всех форм обучения/ З.Н Салимбаева.- Усть- Каменогорск: ВКГТУ, 2011-26с. 9. Кашкаев И.С., Шейнман Е.Ш.Производство глиняного кирпича. Высшая школа. Москва. 1978 / 1983 /248 / 223 страницы 10.Салимбаева З.Н. Құрылыс керамикалық материалдары. 5В073000 «Құрылыс материалдарын, құрылымдар мен бұйымдарды өндіру» мамандығының студенттеріне зертханалық жұмыстарды жүргізуге арналған әдістемелік нұсқаулар/ 2014-25б. 11. ГОСТ 21216-2014. СЫРЬЕ ГЛИНИСТОЕ. Методы испытаний 12. Сайбулатов С.Ж. Ресурсосберегающая технология керамического кирпича на основе зол ТЭС.М.: Стройиздат, 1990. — 248 с 13. В. И. Бархатов, И. П. Добровольский, Ю. Ш. Капкаев. Отходы производств и потребления — резерв строительных материалов : монография / Челябинск : Изд-во Челяб. гос. ун-та, 2017. 477 с.
  • 1. IPR SMART http://www.iprbookshop.ru. 2. ScienceDirect - http://www.sciencedirect.com. 3. EBSCO Discovery Service (EDS) - http://search.ebscohost.com.