Algorithmization and programming languages (Python)
Description: The course provides an opportunity to get acquainted with the basic concepts and features language and system of the Python. The basic language constructions and built-in functions, the creation of modules and packages, functional programming tools, the main Python libraries for working with data are considered.
Amount of credits: 5
Course Workload:
Types of classes | hours |
---|---|
Lectures | 15 |
Practical works | 30 |
Laboratory works | |
SAWTG (Student Autonomous Work under Teacher Guidance) | 30 |
SAW (Student autonomous work) | 75 |
Form of final control | Exam |
Final assessment method | A written exam |
Component: University component
Cycle: Base disciplines
Goal
- изучить основы алгоритмизации вычислительных процессов и возможности языка программирования Python при решении различных прикладных задач.
Objective
- изучить базовые алгоритмические структуры и основы программирования на языке Python;
- сформировать у будущих специалистов компетентности в области алгоритмизации и программирования;
- выработать у обучающихся навыки применения современных инструментальных средств разработки программ
Learning outcome: knowledge and understanding
- знать тенденции и перспективы развития современных инструментальных сред разработки программ
- иметь представление о теоретических основах алгоритмизации
Learning outcome: applying knowledge and understanding
- уметь осуществлять редактирование и отладку программ на языке Python.
Learning outcome: formation of judgments
- развивать способность кратко излагать свои мысли и уметь аргументировано доказывать свои суждения.
Learning outcome: communicative abilities
- развить коммуникационные способности, необходимые для работы в команде.
Learning outcome: learning skills or learning abilities
- построения структурных схем алгоритмов различных задач, в том числе использующих линейные, ветвящиеся и циклические алгоритмы вычислительных процессов;
- разработки программ на языке Python;
Teaching methods
интерактивная лекция (проблемная лекция, дискуссионная лекция, лекция-конференция, лекция-консультация, лекция «Пресс-конференция», лекция «Вопросы-ответы-обсуждение»);
метод проектов (наработка и преобразование собственного опыта и компетентности)
Assessment of the student's knowledge
Teacher oversees various tasks related to ongoing assessment and determines students' current performance twice during each academic period. Ratings 1 and 2 are formulated based on the outcomes of this ongoing assessment. The student's learning achievements are assessed using a 100-point scale, and the final grades P1 and P2 are calculated as the average of their ongoing performance evaluations. The teacher evaluates the student's work throughout the academic period in alignment with the assignment submission schedule for the discipline. The assessment system may incorporate a mix of written and oral, group and individual formats.
Period | Type of task | Total |
---|---|---|
1 rating | Практическая работа 1 | 0-100 |
Практическая работа 2 | ||
Практическая работа 3 | ||
Рубежный тест 1 | ||
2 rating | Практическая работа 4 | 0-100 |
Практическая работа 5 | ||
Практическая работа 6 | ||
Рубежный тест 2 | ||
Total control | Exam | 0-100 |
The evaluating policy of learning outcomes by work type
Type of task | 90-100 | 70-89 | 50-69 | 0-49 |
---|---|---|---|---|
Excellent | Good | Satisfactory | Unsatisfactory |
Evaluation form
The student's final grade in the course is calculated on a 100 point grading scale, it includes:
- 40% of the examination result;
- 60% of current control result.
The final grade is calculated by the formula:
FG = 0,6 | MT1+MT2 | +0,4E |
2 |
Where Midterm 1, Midterm 2are digital equivalents of the grades of Midterm 1 and 2;
E is a digital equivalent of the exam grade.
Final alphabetical grade and its equivalent in points:
The letter grading system for students' academic achievements, corresponding to the numerical equivalent on a four-point scale:
Alphabetical grade | Numerical value | Points (%) | Traditional grade |
---|---|---|---|
A | 4.0 | 95-100 | Excellent |
A- | 3.67 | 90-94 | |
B+ | 3.33 | 85-89 | Good |
B | 3.0 | 80-84 | |
B- | 2.67 | 75-79 | |
C+ | 2.33 | 70-74 | |
C | 2.0 | 65-69 | Satisfactory |
C- | 1.67 | 60-64 | |
D+ | 1.33 | 55-59 | |
D | 1.0 | 50-54 | |
FX | 0.5 | 25-49 | Unsatisfactory |
F | 0 | 0-24 |
Topics of lectures
- ТЕОРЕТИЧЕСКИЕ ОСНОВЫ АЛГОРИТМИЗАЦИИ И ПРОГРАММИРОВАНИЯ
- ВВЕДЕНИЕ В PYTHON
- ЛИНЕЙНЫЙ АЛГОРИТМ
- РАЗВЕТВЛЯЮЩИЙСЯ АЛГОРИТМ
- ЦИКЛИЧЕСКИЙ АЛГОРИТМ
- РАБОТА С ПОСЛЕДОВАТЕЛЬНОСТЯМИ
- РАБОТА СО СТРОКАМИ
- РАБОТА С ФУНКЦИЯМИ, СОЗДАНИЕ МОДУЛЕЙ
Key reading
- Майкл Доусон Программируем на Python Издательство: Питер, 2019 г. ISBN: 978-5-4461-1386-6 С. 416
- Васильев А. Н. Python на примерах. Практический курс 2019 год, Наука и Техника, 3-е издание ISBN: 978-5-94387-781-0 С. 432
- Федоров Д. Программирование на языке высокого уровня Python. Учебное пособие для прикладного бакалавриата 2019 год, Юрайт ISBN 978-5-534-04479-9
- Любанович Билл Простой Python. Современный стиль программирования. — СПб.: Питер, 2016 — 480 с.: ил. — (Серия «Бестселлеры O’Reilly») - ISBN 978-5-496-02088-6
Further reading
- Интернет ресурс (документация и учебные материалы) pythonworld.ru
- Д. Кнут. Искусство программирования для ЭВМ. Т.1./ Основные алгоритмы / - 3-е издание: Перевод с английского. — М.: Вильямс, 2002. — 720 с.: ил. — ISBN 5-8459-0080-8.
- Н. Вирт Алгоритмы и структуры данных. \Пер. с англ. Ткачев Ф. В. — М.: ДМК Пресс, 2010.