Enterprise Economics

Rakhimberdinova Madina Umargalievna

The instructor profile

Description: Knowledge of the economy of the enterprise is the basis of the competence of specialists, their ability to determine the direction of the economic development of the enterprise. The activities of enterprises in a competitive market environment, the processes of developing and making effective decisions in conditions of limited resources are studied. Students acquire knowledge about fixed and working capital, human resources, wage systems, cost, financial performance and investment evaluation.

Amount of credits: 4

Пререквизиты:

  • Economic theory

Course Workload:

Types of classes hours
Lectures 15
Practical works 30
Laboratory works
SAWTG (Student Autonomous Work under Teacher Guidance) 15
SAW (Student autonomous work) 60
Form of final control Exam
Final assessment method Written exam

Component: University component

Cycle: Base disciplines

Goal
  • Obtaining applied knowledge in the field of economic management of an enterprise in a market economy, as well as the skills of independent use of theoretical knowledge in practical activities in order to increase production efficiency.
Objective
  • Know the methods of identifying reserves, the best ways to solve economic problems in order to increase the efficiency of the enterprise; be able to apply a system of indicators and methods for calculating the efficiency of the production and economic activities of an enterprise, effectively use the resources of an enterprise, justify investments for the development of production.
Learning outcome: knowledge and understanding
  • Know the production resources of the enterprise, the process of cost formation, the system of international indicators for evaluating investment investments in the development of production.
Learning outcome: applying knowledge and understanding
  • To be able to rationally use the resources of the enterprise to improve the efficiency of its activities, as well as calculate the economic efficiency of investment investments.
Learning outcome: formation of judgments
  • Have professional knowledge of the economic categories of the production activity of the enterprise.
Learning outcome: communicative abilities
  • Use information about the economic activities of the enterprise for public relations, be competent in the management of means of production.
Learning outcome: learning skills or learning abilities
  • Improve special education on a methodological and scientific basis, systematically raise the level of professional abilities.
Teaching methods

When conducting training sessions, the use of the following educational technologies is envisaged: - technologies of problem- and project-oriented learning; - technologies of educational and research activities; - communication technologies (discussions, press conferences, brainstorming, educational debates and other active methods and forms).

Assessment of the student's knowledge

Teacher oversees various tasks related to ongoing assessment and determines students' current performance twice during each academic period. Ratings 1 and 2 are formulated based on the outcomes of this ongoing assessment. The student's learning achievements are assessed using a 100-point scale, and the final grades P1 and P2 are calculated as the average of their ongoing performance evaluations. The teacher evaluates the student's work throughout the academic period in alignment with the assignment submission schedule for the discipline. The assessment system may incorporate a mix of written and oral, group and individual formats.

Period Type of task Total
1  rating Устный опрос 0-100
On-line course. Реализация теоретического материала при принятии экономического решения
Решение задач
Контрольная работа
2  rating Устный опрос 0-100
Реализация теоретического материала при принятии экономического решения
Решение задач
Контрольная работа
Total control Exam 0-100
The evaluating policy of learning outcomes by work type
Type of task 90-100 70-89 50-69 0-49
Excellent Good Satisfactory Unsatisfactory
Письменный экзамен состоит из 3 вопросов: 2 теоретических вопроса (60 мин) и одна практическая задача (40 мин). Продолжительность экзамена 1 час 40 мин. Экзаменационный материал состоит 60% теоретического материала 40% практического материала Студент сдал модуль, если итоговая оценка выше 50%. Теоретическое содержание курса освоено полностью, без пробелов необходимые практические навыки работы с освоенным материалом сформированы, все предусмотренные программой обучения учебные задания выполнены, качество их выполнения оценено числом баллов, близким к максимальному. Теоретическое содержание курса освоено полностью, без пробелов, некоторые практические навыки работы с освоенным материалом сформированы недостаточно, все предусмотренные программой обучения учебные задания выполнены, качество выполнения ни одного из них не оценено минимальным числом баллов, некоторые виды заданий выполнены с ошибками. Теоретическое содержание курса освоено частично, но пробелы не носят существенного характера, необходимые практические навыки работы с освоенным материалом в основном сформированы, большинство предусмотренных программой обучения учебных заданий выполнено, некоторые из выполненных заданий, возможно, содержат ошибки Теоретическое содержание курса не освоено, необходимые практические навыки работы не сформированы, выполненные учебные задания содержат грубые ошибки, дополнительная самостоятельная работа над материалом курса не приведет к существенному повышению качества выполнения учебных заданий.
Evaluation form

The student's final grade in the course is calculated on a 100 point grading scale, it includes:

  • 40% of the examination result;
  • 60% of current control result.

The final grade is calculated by the formula:

FG = 0,6 MT1+MT2 +0,4E
2

 

Where Midterm 1, Midterm 2are digital equivalents of the grades of Midterm 1 and 2;

E is a digital equivalent of the exam grade.

Final alphabetical grade and its equivalent in points:

The letter grading system for students' academic achievements, corresponding to the numerical equivalent on a four-point scale:

Alphabetical grade Numerical value Points (%) Traditional grade
A 4.0 95-100 Excellent
A- 3.67 90-94
B+ 3.33 85-89 Good
B 3.0 80-84
B- 2.67 75-79
C+ 2.33 70-74
C 2.0 65-69 Satisfactory
C- 1.67 60-64
D+ 1.33 55-59
D 1.0 50-54
FX 0.5 25-49 Unsatisfactory
F 0 0-24
Topics of lectures
  • Предприятие как объект хозяйствования, основное звено экономической системы
  • Основной капитал предприятия
  • Методы оценки основных средств (основного капитала) предприятия в Республике Казахстан
  • Оборотный капитал предприятия
  • Основные направления улучшения использования оборотных средств (оборотного капитала) предприятия
  • Трудовые ресурсы предприятия
  • Производительность труда: сущность, роль в развитии предприятия, методы ее измерения
  • Оплата труда на предприятии
  • Инвестиционная деятельность предприятия: инвестиционная активность и привлекательность предприятия - методика оценки
  • Инновационная деятельность предприятия: инновационная деятельность предприятия - сущность, задачи и управление нововведениями
  • Издержки производства и реализации продукции
  • Казахстанская практика формирования затрат предприятий на производство и реализацию продукции
  • Планирование производственной деятельности предприятия
  • Конкурентоспособность продукции и предприятия
  • Финансовые результаты деятельности предприятии
Key reading
  • Kuatova D.Ya. Enterprise Economics: Textbook. - Almaty: Economy, 2018.
  • Kuatova D.Ya. Economics of the enterprise: a practical course: Textbook. - Almaty: LLP RPIK "Dauir", 2017.
  • Okaev K.O., Dyukova E.L. Economics of an industrial enterprise in market conditions. - Almaty: Economy, 2018.
  • Seitkazieva A.M., Beknazarova A.T. Enterprise Economics and Entrepreneurship: Textbook / Almaty: Turan University, 2018.
  • Seitkazieva A.M. and others. Investment activity of the enterprise: Textbook / A.M. Seitkaziev, A.B. Baikadamova, Zh.I. Sariev. - Almaty: Economy, 2018
  • Prykina L.V. Enterprise economy. - M.: UNITY-DANA, 2019.
  • Gruzinov V.P. Enterprise Economics: A Textbook for High Schools. - M.: UNITI, 2018.
  • Chaldaeva L.A. Enterprise Economics: textbook / L.A. Chaldaev. Moscow: Yurayt, 2018.
  • Adamov V.E. Economics and statistics of firms. - M.: Finance and statistics, 2019.
  • Gribov V.D., Gruzinov V.P. Enterprise Economics: Textbook. – M.: Finance and statistics, 2018.
  • Sergeev I.V. Enterprise Economics: Textbook. - M. Finance and statistics, 2018.
  • Enterprise Economics: Textbook / Ed. O.I. Volkova - M.: INFRA, 2018.
  • Enterprise Economics: Textbook for High Schools / Ed. V.Ya. Gorfinkel, V.A. Shvandar. - M.: UNITY-DANA, 2017.
  • Enterprise Economics: Textbook / Ed. A.E. Karlika, M.L. Schuchhalter. - M.: INFRA-M, 2017.
Further reading
  • Civil Code of the Republic of Kazakhstan (general part).
  • Labor Code of the Republic of Kazakhstan.
  • Code of the Republic of Kazakhstan "On taxes and other obligatory payments to the budget (Tax Code)".
  • Granaturov V.M. Economic risk: essence, methods of change, ways to reduce: Textbook. – M.: Business and service, 2017.
  • Gruzinov V.P. Economics of enterprise and entrepreneurship. – M.: SOFIT, 2017.
  • Keiler V.A. Economics of the enterprise: a course of lectures. Moscow: INFRA-M; Novosibirsk: NGAEiU, 2018.
  • Kovalev V.V. Collection of tasks on financial analysis. - M.: Finance and statistics, 2017.
  • Kovalev V.V. Financial analysis: Money management. Choice of investments. Reporting analysis. - M.: Finance and statistics, 2017
  • Raitsky K.A. Enterprise Economics: A Textbook for High Schools. – M.: Inform. Implementation center "Marketing", 2018.
  • Raizberg B.A., Fatkhutdinov R.A. Economic Management: Textbook. M.: Business School "Intel-sintez", 2018.
  • Trenev N.N. Enterprise and its structure: Diagnostics. Control. Improvement: Textbook for universities. M.: PRIOR, 2018.