Multi-user and cross-platform applications

Vays Yuriy Andreevich

The instructor profile

Description: Different approaches to the concept of cross-platform and its levels, compatibility and limitations. Emulators and their limitations. Creating applications for various operating systems and platforms. Using software tools for cross-platform application development. The organization of the interaction of several users.

Amount of credits: 5

Course Workload:

Types of classes hours
Lectures 15
Practical works
Laboratory works 30
SAWTG (Student Autonomous Work under Teacher Guidance) 30
SAW (Student autonomous work) 75
Form of final control Exam
Final assessment method

Component: Component by selection

Cycle: Profiling disciplines

Goal
  • Изучение современных технологий программирования для различных архитектур и платформ
Objective
  • Сформировать системное базовое представление, первичные знания, умения и навыки по основам кроссплатформенного программирования
Learning outcome: knowledge and understanding
  • Знать основы: особенности аппаратных и программных платформ, основы языка программирования ava SE.
Learning outcome: applying knowledge and understanding
  • Составление алгоритмов и реализация программ с использованием кроссплатформенных языков программирования
Learning outcome: formation of judgments
  • В результате обучения данной дисциплине студенты должны приобрести способ суждений, позволяющий, при разработке алгоритма решения задачи и создании программы, осуществить: - сбор и подготовку данных, необходимых для работы программы; - интерпретировать результаты выполнения программы.
Learning outcome: communicative abilities
  • В результате обучения данной дисциплине студенты должны приобрести коммуникативные способности, необходимые в командной работе при решении задач путем программирования - способности в получении и передаче информации, выработке и популяризации профессиональных идей, обсуждении, анализе проблем и поиске решений.
Learning outcome: learning skills or learning abilities
  • В результате обучения данной дисциплине студенты должны приобрести такие навыки и способности к самообразованию и саморазвитию, как определение цели для повышения профессиональной компетентности, планирование и организация самообразования и самообучения, обзор и отбор необходимой научно-профессиональной учебной литературы, применение оптимальных методов и способов самообразования.
Teaching methods

Модульно-блочные технологии. В основе модульный или циклический тип обучения, а также информационно-коммуникационный (в том числе дистанционные образовательные технологии). Ведущими формами обучения выступают лекции, а методами эвристический, программированный и объяснительно-иллюстративный. Основными средствами диагностики являются итоговые письменные работы и выполнение работ по пройденным темам и разделам.

Assessment of the student's knowledge

Teacher oversees various tasks related to ongoing assessment and determines students' current performance twice during each academic period. Ratings 1 and 2 are formulated based on the outcomes of this ongoing assessment. The student's learning achievements are assessed using a 100-point scale, and the final grades P1 and P2 are calculated as the average of their ongoing performance evaluations. The teacher evaluates the student's work throughout the academic period in alignment with the assignment submission schedule for the discipline. The assessment system may incorporate a mix of written and oral, group and individual formats.

Period Type of task Total
1  rating Лабораторная работа 1 0-100
Лабораторная работа 2
Лабораторная работа 3
Тестирование
2  rating Лабораторная работа 4 0-100
Лабораторная работа 5
Лабораторная работа 6
Тестирование
Total control Exam 0-100
The evaluating policy of learning outcomes by work type
Type of task 90-100 70-89 50-69 0-49
Excellent Good Satisfactory Unsatisfactory
Evaluation form

The student's final grade in the course is calculated on a 100 point grading scale, it includes:

  • 40% of the examination result;
  • 60% of current control result.

The final grade is calculated by the formula:

FG = 0,6 MT1+MT2 +0,4E
2

 

Where Midterm 1, Midterm 2are digital equivalents of the grades of Midterm 1 and 2;

E is a digital equivalent of the exam grade.

Final alphabetical grade and its equivalent in points:

The letter grading system for students' academic achievements, corresponding to the numerical equivalent on a four-point scale:

Alphabetical grade Numerical value Points (%) Traditional grade
A 4.0 95-100 Excellent
A- 3.67 90-94
B+ 3.33 85-89 Good
B 3.0 80-84
B- 2.67 75-79
C+ 2.33 70-74
C 2.0 65-69 Satisfactory
C- 1.67 60-64
D+ 1.33 55-59
D 1.0 50-54
FX 0.5 25-49 Unsatisfactory
F 0 0-24
Topics of lectures
  • Введение в теорию кроссплатформенных языков программирования
  • Процедурное программирование и объектно-ориентированное программирование
  • Основные типы и операторы языка Java
  • Классы, объекты, особые конструкции в объектно-ориентированном языке Java
  • Работа с файлами и каталогами, обработка исключений
  • Строки, работа с датами
  • Java Collection Framework, понятие Generics
  • Программирование GUI на Swing
Key reading
  • Дунаев, С. Intranet-Технологии: WebDBC. CGI. Corba 2.0. Netscape Suite. Borland IntraBuilder. Java и JavaScript. LiveWire [Электронный ресурс] / С. Дунаев. – М. : Диалог– МИФИ, 1996. – 265 с. – Режим доступа: http://biblioclub.ru/index.php?page=book&id=8927 6 (дата обращения: 08.09.2021).
  • Кузнецов, А. Н. Разработка кроссплатформенных приложений с использованием Juce [Электронный ресурс] / А. Н. Кузнецов. – 2–е изд., исправ. – М. : Национальный Открытый Университет «ИНТУИТ», 2016. – 376. – Режим доступа: http://biblioclub.ru/index.php?page=book&id=428805 (дата обращения: 08.09.2021)
  • Сычев, А. В. Перспективные технологии и языки веб–разработки [Электронный ресурс] / А. В. Сычев. – 2–е изд., испр. – М. : Национальный Открытый Университет «ИНТУИТ», 2016. – 494 с. – Режим доступа: http://biblioclub.ru/index.php?page=book&id=429078 (дата обращения: 08.09.2021).
  • Прохоренок, Н. А. HTML, JavaScript, PHP и MySQL. Джентельменский набор Web-мастера [Текст] / Н. А. Прохоренок. – 3-е изд., перераб. и доп. – Санкт-Петербург : БВХ – Петербург, 2013. – 912 с.
Further reading
  • BOOR.ru [Электронный ресурс] : электронная библиотека. – Доступ к полным текстам по паролю. – Режим доступа: http://www.book.ru (дата обращения: 08.09.2021).