Cisco 2 Bases of commutation and routing
Description: As a result of studying the material, students will get an idea about the work of computer networks and the Internet, equipment for organizing networks, approaches to the design, configuration and diagnostics of computer networks. The course discusses Cisco solutions used to organize computer networks, namely switches and routers. The course examines the basic technologies and protocols for building networks.
Amount of credits: 8
Пререквизиты:
- Digital devices
Course Workload:
Types of classes | hours |
---|---|
Lectures | 30 |
Practical works | |
Laboratory works | 45 |
SAWTG (Student Autonomous Work under Teacher Guidance) | 45 |
SAW (Student autonomous work) | 120 |
Form of final control | Exam |
Final assessment method |
Component: Component by selection
Cycle: Profiling disciplines
Goal
- The purpose of the discipline is to study the principles of building a network architecture, special network equipment and its functions in the network, configuring Cisco routers and switches to perform their basic functionality. Formation of students' knowledge and skills in the field of modern network technologies, dynamic routing protocols and skills in creating and managing enterprise-wide local networks, administering local networks of enterprises of various levels of complexity.Students gain skills in installing and configuring Cisco switches and routers in multiprotocol networks, learning to maintain, maintain and use network software and equipment.
Objective
- . As a result of studying the discipline "Cisco 2. Fundamentals of switching and routing" the student must receive 1. knowledge about: • the architecture of modern local area networks; • principles of routing in computer networks; • protocols used at different levels of the OSI model; • prospects for the development of computer networks; 2. skills and abilities: • perform network equipment settings necessary for building simple local networks; •configure dynamic routing protocols; • build enterprise-wide networks based on virtual network technology; • creating an addressing plan for local networks of any size; • settings for modern network equipment; • settings for dynamic and static routing between LAN segments; • Troubleshooting in the settings of switches and routers; • ensuring reliability when designing the logical and physical structure of data transmission channels.
Learning outcome: knowledge and understanding
- 1. настраивать и решать проблемы настройки при выполнении базовых операций в небольшой коммутируемой сети; конфигурировать и проверять правильность работы статической маршрутизации и шлюза по умолчанию; выполнять базовые операции настройки маршрутизаторов, проверки правильности конфигурации и устранения проблем в маршрутизации в небольших сетях; находить ошибки в настройке виртуальных локальных сетей VLANs и маршрутизации между VLAN - inter-VLAN routing; использовании списков контроля доступа ACLs для протоколов IPv4 и IPv6; настраивать и устранять типичные проблемы на маршрутизаторах и коммутаторах в сетях при использовании протоколов динамической маршрутизации RIPv1, RIPv2, протокола OSPF при работе с одной зоной OSPF и с несколькими - multi-area; настраивать виртуальные локальные сети - virtual LANs и маршрутизацию между группами узлов, принадлежащими разным VLAN - inter - VLAN как для сетей, работающих по протоколу IPv4, так и для сетей, использующих IPv6.
Learning outcome: applying knowledge and understanding
- При построении и эксплуатации СКС и ЛВС, принцип работы и функции коммутационных оборудовании, определять и устранять неисправности и сетевые проблемы на уровнях модели OSI.
Learning outcome: formation of judgments
- Анализировать структуру и возможности основных систем передачи и преобразования информации об объектах и системах. Анализировать структуру построение сетей и возможности ее расширение и отказоустойчивости основных коммутационных оборудовании линии связи.
Learning outcome: communicative abilities
- Владеть теоретическими и экспериментальными методами исследований с целью создания новых перспективных отказоустойчивых, высокопропускных сетей коммутации и связи.
Learning outcome: learning skills or learning abilities
- Владеть основными методами в области телекоммуникаций и электроники; правилами и нормами проектирования, строительства, монтажа и эксплуатации коммутационных систем, СКС и ЛВС.
Assessment of the student's knowledge
Teacher oversees various tasks related to ongoing assessment and determines students' current performance twice during each academic period. Ratings 1 and 2 are formulated based on the outcomes of this ongoing assessment. The student's learning achievements are assessed using a 100-point scale, and the final grades P1 and P2 are calculated as the average of their ongoing performance evaluations. The teacher evaluates the student's work throughout the academic period in alignment with the assignment submission schedule for the discipline. The assessment system may incorporate a mix of written and oral, group and individual formats.
Period | Type of task | Total |
---|---|---|
Total control | Exam | 0-100 |
The evaluating policy of learning outcomes by work type
Type of task | 90-100 | 70-89 | 50-69 | 0-49 |
---|---|---|---|---|
Excellent | Good | Satisfactory | Unsatisfactory |
Evaluation form
The student's final grade in the course is calculated on a 100 point grading scale, it includes:
- 40% of the examination result;
- 60% of current control result.
The final grade is calculated by the formula:
FG = 0,6 | MT1+MT2 | +0,4E |
2 |
Where Midterm 1, Midterm 2are digital equivalents of the grades of Midterm 1 and 2;
E is a digital equivalent of the exam grade.
Final alphabetical grade and its equivalent in points:
The letter grading system for students' academic achievements, corresponding to the numerical equivalent on a four-point scale:
Alphabetical grade | Numerical value | Points (%) | Traditional grade |
---|---|---|---|
A | 4.0 | 95-100 | Excellent |
A- | 3.67 | 90-94 | |
B+ | 3.33 | 85-89 | Good |
B | 3.0 | 80-84 | |
B- | 2.67 | 75-79 | |
C+ | 2.33 | 70-74 | |
C | 2.0 | 65-69 | Satisfactory |
C- | 1.67 | 60-64 | |
D+ | 1.33 | 55-59 | |
D | 1.0 | 50-54 | |
FX | 0.5 | 25-49 | Unsatisfactory |
F | 0 | 0-24 |
Topics of lectures
- Введение в компьютерные сети
- Основные сетевые термины
- Сетевые модели
- Понятие IP адресации, масок подсетей и их расчет
- Понятие IP адресации, масок подсетей и их расчет
- Протоколы верхнего и нижних уровней ((транспортного, сетевого и канального)
- Протоколы верхнего и нижних уровней (транспортного, сетевого и канального)
- Статическая маршрутизация
- Маршрутизация по умолчанию
- Динамическая маршрутизация
- Динамическая маршрутизация
- Список контроля доступа (ACL)
- NAT (Network Address Translation)
Key reading
- 1. 1. 1. Кесрин Пакет, Дайана Тир. Создание масштабируемых сетей Cisco. – М.: - Cisco Press, 2002 – 792 с. 2. Руководство по поиску неисправностей в объединенных сетях. – М.: - Cisco Press, 2003 – 1204 с. 3. Том Томас. Структура и реализация сетей на основе протокола OSPF, 2-е издание . – М.: - Cisco Press, 2003 – 862 с. 4. Олифер В. Г., Олифер Н. А. Компьютерные сети. Принципы, технологии, протоколы: Учебник для вузов. 3-е издание – СПб.: - Питер, 2005 – 960 с. 5. Филимонов А. Ю. Построение мультисервисных сетей Ethernet . – М.: - BHV, 2007 – 592 с. 6. Крэйг Хант. TCP/IP. Сетевое администрирование, 3-е издание . – М.: - Символ-Плюс, 2004 – 816 с. 7. Таненбаум Э. Компьютерные сети – СПб.: - Питер, 2007 – 991 с.
Further reading
- 1. 1. Фейт С. TCP/IP. Архитектура, протоколы, реализация – М.: - BHV, 2003 – 448 с. 2. Бигелоу С. Сети. Поиск неисправностей, поддержка и восстановление – СПб.: - BHV-Санкт-Петербург, 2005 – 1200 с. 3. Брегг Р. Безопасность сетей – М.: - ЭКОМ, 2006 – 912 с.